Ga naar inhoud

Tuinvogeltelling 28,29 en 30 januari 2022

Evee

Aanbevolen berichten

Hoeveel vogels ik in de tuin heb hangt af van of ik voer neerhang, nu moet ik de voedersilo eigenlijk weer bijvullen. Dan heb ik koolmeesjes en musjes. Af en toe zie ik een merel en als ik heel veel geluk heb een roodborstje. Hier houden zich voornamelijk kauwtjes op, wat een rot vogels vind ik dat. Laat er geen misverstand over bestaan, ik ben gek op vogels, maar overpopulatie zouden ze bij kauwtjes wel iets aan mogen doen.

Link naar reactie

Ik heb ook een tijd last gehad van een bende kauwtjes, die slopen echt de halve tuin, schijten alles onder en zijn enorm baldadig. Echt een boevenbende!

Meestal zitten er vinkjes (groenling en gewone), tortel, roodborstjes en merels in de tuin. En koolmezen en pimpelmees. Soms een winterkoning.  Ik heb ook voer hangen, en zelfs panelenrennen rondom de voeder plekjes zodat de hond niet eet wat op de grond valt. 

Link naar reactie

Wij hadden vandaag ook wel bijzondere vogels in de tuin, ik denk dat ze mis waren ofzo 😄 Echt iets  van 15 wulpen. Wel heel leuk, en ze bleven niet lang. Maar ik stond toch even raar te kijken! Die zie je normaal meer langs de vloedlijn en in natuurgebieden, niet in je achtertuin. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
56 minuten geleden, Evee zei:

Wij hadden vandaag ook wel bijzondere vogels in de tuin, ik denk dat ze mis waren ofzo 😄 Echt iets  van 15 wulpen. Wel heel leuk, en ze bleven niet lang. Maar ik stond toch even raar te kijken! Die zie je normaal meer langs de vloedlijn en in natuurgebieden, niet in je achtertuin. 

Oh dat is wel heel apart, gaaf!

Link naar reactie
6 uren geleden, Eefje zei:

Hoe weet je dat je niet steeds dezelfde vogel telt? En hier trekt vaak een bende mussen door de tuinen. Die zijn met veel en ze zijn heel snel!

Haha denk maar een beetje schatten dan 😉

Wel leuk dat jij nog mussen hebt, die zie ik dan weer helemaal niet, maar schijnt dat hun aantallen ook enorm afgenomen zijn.

Link naar reactie

Musjes zie ik hier ook veel. En 's nachts uiltjes. Maar volgens mij gaan ze er ook vanuit dat er vogels meerdere keren worden geteld. Als er in een blok van 10 huizen 5 mensen meedoen, kun je er gif op innemen dat 1 vogeltje door al die tuinen vliegt en zo 5 of misschien wel vaker geteld wordt. Ik meen ooit gelezen of gehoord te hebben dat ze daar een formule op loslaten en zo inderdaad tot een redelijk nauwkeurige schatting komen. Zal vast wel over nagedacht zijn 😄

Link naar reactie
10 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Musjes zie ik hier ook veel. En 's nachts uiltjes. Maar volgens mij gaan ze er ook vanuit dat er vogels meerdere keren worden geteld. Als er in een blok van 10 huizen 5 mensen meedoen, kun je er gif op innemen dat 1 vogeltje door al die tuinen vliegt en zo 5 of misschien wel vaker geteld wordt. Ik meen ooit gelezen of gehoord te hebben dat ze daar een formule op loslaten en zo inderdaad tot een redelijk nauwkeurige schatting komen. Zal vast wel over nagedacht zijn 😄

O leuk zeg, weet je ook wat voor uilen?

Link naar reactie
10 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

O leuk zeg, weet je ook wat voor uilen?

Ik weet dat ze best een schattig geluidje maken, maar nee, werkelijk geen flauw idee. Ik heb ze ook nog nooit gezien. Ooit bij de vorige bewoners zat er een in de hooischuur. Daar hebben ze toen een nestje voor gemaakt en die is er nog steeds, maar helaas onbewoond.

Link naar reactie
11 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Ik weet dat ze best een schattig geluidje maken, maar nee, werkelijk geen flauw idee. Ik heb ze ook nog nooit gezien. Ooit bij de vorige bewoners zat er een in de hooischuur. Daar hebben ze toen een nestje voor gemaakt en die is er nog steeds, maar helaas onbewoond.

Hier zitten veel kerkuilen in de boerderijen, misschien bij jullie ook wel? Met zo een wit masker? 

Link naar reactie
15 uren geleden, Evee zei:

Hier zitten veel kerkuilen in de boerderijen, misschien bij jullie ook wel? Met zo een wit masker? 

Ja daar dacht ik ook aan. Meest aannemelijk. Bosuilen herken je iig qua geluid wel, dat zijn die geluiden uit horrorfilms 😉

Andere optie zouden steenuilen zijn, dat zijn verreweg de kleinste uiltjes.

Op de site van de vogelbescherming kun je de geluiden van de verschillende uilen beluisteren. Zelfs een vogelcurus incl. geluiden herkennen volgen. Dat is wel heel leuk om te doen, ik herken nu de meeste tuinvogels al van geluid voor ik ze zie. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...
1 uur terug, Miekmoek zei:

De staartmees is echt een schatje! Die zou ik wel eens in m'n tuin willen zien 😄

Staartmezen zijn echt leuk! Meestal zitten ze in groepjes bij elkaar, en ze zijn heel snel! Een paar jaar geleden zag ik regelmatig zo'n groepje in de tuin, of ergens bij wat bosjes en bomen in het dorp. Maar daarna heb ik ze niet meer gezien, helaas.

Link naar reactie

Ik zie er toch een heleboel dit ik nog nooit in de tuin heb gezien, ik ken ze wel allemaal 🙂 Ik was als kind heel veel bezig met vogelen, dat is nog wel redelijk blijven hangen. Ik weet alleen niet of ik zin heb om naar en lege tuin te staren. Deze week heb ik alleen de mussen en een koolmees gehoord.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .