Ga naar inhoud

Konijn eet en drinkt vrijwel niet


WhoppyShineShimmer

Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Mijn voedster Shine eet sinds haar sterilisatie twee weken geleden vrijwel niet. Drinken zie ik haar ook niet doen, maar het is lastig om te zien aangezien we 3 konijnen hebben. Ze lijkt verder wel vrolijk, rent door de tuin en eet af en toe wat gras of een blaadje. Daarnaast keutelt ze goed. Tanden en kiezen zijn laatst gecontroleerd, zag er goed uit. Biks eet ze helemaal niet, van groenvoer ook niet (soms een paar kleine hapjes) en hooi eet ze zeer weinig tot niet. Het enige wat ze wil eten is peterselie, maar dat is ook weinig. 
 

We geven haar dwangvoeding en we hebben vrijdag Rodicare Akut (stimuleringsmiddel eetlust) meegekregen van de DA. Dat krijgt ze sinds vrijdag 3 maal daags. 
 

We maken ons toch wel erg zorgen dat ze nog steeds niet eet, wat zouden we nog kunnen doen om te zorgen dat ze weer gaat eten?? 
 

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden! 

aangepast door WhoppyShineShimmer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug naar de dierenarts en uit laten zoeken wat de oorzaak is. Twee weken niet / nauwelijks eten en drinken is echt een enorm probleem bij konijnen en hoe langer dit doorgaat, hoe groter de kans dat ze het niet red. 

 

Is er bij de sterilisatie iets mis gegaan? Heeft ze een ontsteking bijvoorbeeld? Hoe is haar temperatuur? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Evee zei:

Terug naar de dierenarts en uit laten zoeken wat de oorzaak is. Twee weken niet / nauwelijks eten en drinken is echt een enorm probleem bij konijnen en hoe langer dit doorgaat, hoe groter de kans dat ze het niet red. 

 

Is er bij de sterilisatie iets mis gegaan? Heeft ze een ontsteking bijvoorbeeld? Hoe is haar temperatuur? 

De DA gaf aan dat de sterilisatie goed was gegaan, geen complicaties. Mijn andere konijn Shimmer is ook gesteriliseerd en zij ging na een dag weer zelfstandig eten. Vrijdag zijn de hechtingen eruit gehaald, de DA zei toen dat de temperatuur goed was, ik weet niet wat de temperatuur op dit moment is. Ik zal straks de DA even bellen. Ik zat zelf ook nog aan stress van de dierenarts bezoekjes te denken als oorzaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat qua eten, drinken, temperatuur, keutelen na sterilisatie ze er binnen een dag of 3 wel bovenop zijn. Het volledige herstel duurt wel langer dan dat, het is immers een redelijke buikoperatie, maar na een dag of 3 werkt de eigen thermostaat en spijsvertering weer gewoon goed. Als het nu nog steeds problemen geeft, ga je toch denken dat er iets mis is.

 

Ondertemperatuur? Een ontsteking ergens die nadien is ontstaan (koorts?)? Of dat de darmen na de ingreep nooit goed genoeg weer op gang zijn gekomen? Er bijv. gas in de buik zit? Ik zou zelf in dit geval wel verder gaan puzzelen naar een oorzaak, want bij niet eten en drinken is er echt iets aan de hand. Dwangvoeren is prima om de boel weer op gang te krijgen, maar geen lange termijn oplossing. Stress kan wel meespelen, maar van een dierenartsbezoek houd die stress geen dagen aan, dan is het misshcien van het dwangvoeren, dat zou kunnen.  Staan er geen giftige planten in de tuin? Heeft ze geen stress van onrust in het drietal?

 

 Jammer dat ze het zelf niet kunnen vertellen he? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Evee zei:

Mijn ervaring is dat qua eten, drinken, temperatuur, keutelen na sterilisatie ze er binnen een dag of 3 wel bovenop zijn. Het volledige herstel duurt wel langer dan dat, het is immers een redelijke buikoperatie, maar na een dag of 3 werkt de eigen thermostaat en spijsvertering weer gewoon goed. Als het nu nog steeds problemen geeft, ga je toch denken dat er iets mis is.

 

Ondertemperatuur? Een ontsteking ergens die nadien is ontstaan (koorts?)? Of dat de darmen na de ingreep nooit goed genoeg weer op gang zijn gekomen? Er bijv. gas in de buik zit? Ik zou zelf in dit geval wel verder gaan puzzelen naar een oorzaak, want bij niet eten en drinken is er echt iets aan de hand. Dwangvoeren is prima om de boel weer op gang te krijgen, maar geen lange termijn oplossing. Stress kan wel meespelen, maar van een dierenartsbezoek houd die stress geen dagen aan, dan is het misshcien van het dwangvoeren, dat zou kunnen.  Staan er geen giftige planten in de tuin? Heeft ze geen stress van onrust in het drietal?

 

 Jammer dat ze het zelf niet kunnen vertellen he? 

Bedankt voor het meedenken 🙏🏻. Normaal gesproken eet ze erg gretig, dus we wisten snel dat het niet goed was. Ze eet al een jaartje plantjes en gras uit de tuin, dus ik denk niet dat het vd planten is. Verder hebben ze nooit ruzie met zijn drieën, ze liggen altijd lekker naast elkaar, eten en rennen samen. We denken dat Shine het dwangvoeden wel stressvol vindt, we zijn al naar om de 5 uur gegaan ipv 3 uur, omdat ze tenminste wat peterselie at. Haar buik voelt niet hard/gespannen, ze trekt niet samen als ik haar buik aanraakt, maar ja ze kunnen pijn goed verbergen dus je weet het niet. 
 

Ik heb zojuist de DA gebeld. Zij gaf aan dat we 4 maal daags Emeprid kon geven (dat hadden we gekregen na de operatie, dus hadden we nog liggen). Hopelijk komt ze er snel bovenop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plantjes uit de tuin zou ik toch even voorzichtig mee zijn, tenzij je zeker weet dat ze allemaal niet giftig zijn. Soms kan het ook opstapelen in de lever en ineens kan het teveel zijn.

 

Wat bied je allemaal aan wat ze eventueel kan gaan eten? Mijn ervaring is dat brokjes vaak het laatst pas weer worden gegeten, en hooi niet veel eerder. Groenten en kruiden willen ze hier, mits eraan gewend natuurlijk (nu iets nieuws introduceren is niet aan te raden), het snelst weer wat eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Deeskuh88 zei:

De plantjes uit de tuin zou ik toch even voorzichtig mee zijn, tenzij je zeker weet dat ze allemaal niet giftig zijn. Soms kan het ook opstapelen in de lever en ineens kan het teveel zijn.

 

Wat bied je allemaal aan wat ze eventueel kan gaan eten? Mijn ervaring is dat brokjes vaak het laatst pas weer worden gegeten, en hooi niet veel eerder. Groenten en kruiden willen ze hier, mits eraan gewend natuurlijk (nu iets nieuws introduceren is niet aan te raden), het snelst weer wat eten. 

Bedankt voor de reactie. 
Ik zal zorgen dat ze even geen plantjes uit de tuin eten, voor de zekerheid. Ze hebben beschikking tot onbeperkt hooi en ze krijgen ook om de dag wat kruidenhooi. Verder 3x per dag groenvoer, zoals witlof, andijvie, paprika, peterselie. Brokjes ong 40 gram per konijn per dag, maar daar eet ze dus niet van. Ze snuffelt wel aan het hooi, maar heb niet het idee dat ze het ook echt eet. Gisteren met DA overlegd, we denken aan een verstopping. Ik heb haar vanmorgen een buikmassage gegeven. Als het niet verbeterd moet ik met haar naar de DA komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een verstopping is het niet verstandig om een dag af te wachten hoor!

 

De spijsvertering van een konijn werkt ongeveer 24 uur, iets eten = dat het er na 24 uur ongeveer als keutel uit komt. Het is bij konijnen heel erg belangrijk dat er altijd voedsel in de darmen zit, en die spijsvertering op gang blijft. Als een konijn 24 uur niet eet, vallen de darmen stil. In de meeste gevallen lukt het niet meer om die op gang te krijgen in zo een geval, en sterft het konijn. Lange tijd weinig of niet eten, is dus echt wel een serieus probleem. Als het echt verstopping is, gaat een buikmassage niet voldoende helpen. 

 

Is jouw dierenarts wel echt konijnkundig? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, een mogelijke verstopping is spoed, daarmee moet je zo snel mogelijk naar de dierenarts om je konijn een goede kans te geven. Liever gisteren dan vandaag, maar dat gaat helaas niet meer. Zou ook even een andere dierenarts raadplegen. Het advies bij een mogelijke verstopping zou nooit mogen zijn: 'wacht maar een dagje af'. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben verbaast over de reactie van de dierenarts, als ik met zo'n verhaal kom, dan kan ik binnen no time terecht. Als de darmen door de verstopping zijn stil gevallen gaan ze verkleven (daar waar de verstopping niet zit). Als dat gebeurt krijg je een konijn nooit meer op gang. Mijn advies is dan ook, bel nu een (andere) dierenarts en zorg dat je zo snel mogelijk geholpen wordt. Vandaag nog, liefste zelfs voor of aan het begin van de middag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Eefje zei:

Eens, een mogelijke verstopping is spoed, daarmee moet je zo snel mogelijk naar de dierenarts om je konijn een goede kans te geven. Liever gisteren dan vandaag, maar dat gaat helaas niet meer. Zou ook even een andere dierenarts raadplegen. Het advies bij een mogelijke verstopping zou nooit mogen zijn: 'wacht maar een dagje af'. 

De DA gaf aan dat vier maal daags Emeprid, genoeg vocht toedienen en buimassage zou moeten helpen. Ik vrees dat mijn DA niet erg konijnkundig is, maar de konijnkundige  dierenartsen op de lijst zijn te ver weg, ik heb geen beschikking over een auto. We hebben nog een andere dierenarts in het dorp, die ga ik bellen en vragen of ik langs kan komen. 
 

Shine heeft zojuist wel een handje peterselie gegeten. Keutels zijn aanwezig, maar wel klein. Toen ik haar masseerde hoorde ik wel wat geluid in haar buikje, alsof er luchtbelletjes knapten. 
 

Weten jullie toevallig wat een dierenarts zou moeten doen bij verstopping/gas konijn? Dan kan ik eventueel inschatten of deze wel konijnkundig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijnkundige dierenarts zorgt er voor dat je zo snel mogelijk terecht kunt. Dan daar de temperatuur opmeten, de buik aftasten, eventueel een röntgenfoto maken.

 

Medicatie die een konijnkundige dierenarts voorschrijft: meloxicam (pijnstiller, kan een andere merlknaam hebben), metoclopramide (emeprid), cisapride (cisaral) en lactulose (laxatract) Bij niet eten eventueel nog dwangvoeren, maar dat is afhankelijk van de diagnose. Regelmatig wordt er ook nog een onderhuidsinfuus gegeven.

 

Gas gaat zich bij verstopping ook vaak vormen, dus dat kan zeker. Dat er nog kleine keutels zijn is wel hoopvol. Zorg in ieder geval dat je naast emeprid nog pijnstilling en cisaral meekrijgt, extra vocht toedienen kun je ook doen door een spuitje water te geven op de momenten dat je toch met medicatie bezig bent.

 

Succes vanmiddag bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Kolino zei:

Een konijnkundige dierenarts zorgt er voor dat je zo snel mogelijk terecht kunt. Dan daar de temperatuur opmeten, de buik aftasten, eventueel een röntgenfoto maken.

 

Medicatie die een konijnkundige dierenarts voorschrijft: meloxicam (pijnstiller, kan een andere merlknaam hebben), metoclopramide (emeprid), cisapride (cisaral) en lactulose (laxatract) Bij niet eten eventueel nog dwangvoeren, maar dat is afhankelijk van de diagnose. Regelmatig wordt er ook nog een onderhuidsinfuus gegeven.

 

Gas gaat zich bij verstopping ook vaak vormen, dus dat kan zeker. Dat er nog kleine keutels zijn is wel hoopvol. Zorg in ieder geval dat je naast emeprid nog pijnstilling en cisaral meekrijgt, extra vocht toedienen kun je ook doen door een spuitje water te geven op de momenten dat je toch met medicatie bezig bent.

 

Succes vanmiddag bij de dierenarts.

Dit is erg helpend, dank. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Koko heeft een aantal jaar geleden ook een behoorlijke verstopping gehad. Aangezien ze niet wilde eten hebben we ook eerst dwangvoeding gegeven een hele avond en nacht, maar het bleek dat d'r maagje al helemaal vol zat en al flink uitgezet was.  Gelijk de ochtend erop naar de DA gegaan. De dierenarts heeft ze toen aan het infuus gelegd en heel veel vocht toegediend tot wel 2 liter water erbij. Ze was 2 keer zo zwaar. Was een heftige oplossing (risico) om het zo te doen, maar het heeft gewerkt en 's morgens vroeg begon ze weer brokjes te eten. 



Heel veel succes bij de dierenarts.

aangepast door Lianne74
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Lianne74 zei:

Onze Koko heeft een aantal jaar geleden ook een behoorlijke verstopping gehad. Aangezien ze niet wilde eten hebben we ook eerst dwangvoeding gegeven een hele avond en nacht, maar het bleek dat d'r maagje al helemaal vol zat en al flink uitgezet was.  Gelijk de ochtend erop naar de DA gegaan. De dierenarts heeft ze toen aan het infuus gelegd en heel veel vocht toegediend tot wel 2 liter water erbij. Ze was 2 keer zo zwaar. Was een heftige oplossing (risico) om het zo te doen, maar het heeft gewerkt en 's morgens vroeg begon ze weer brokjes te eten. 



Heel veel succes bij de dierenarts.

Wat fijn voor jullie dat het gewerkt heeft! Ik ga zo ook nog wat extra vocht toedienen. Dankje 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net van de DA terug. DA gaf aan dat het idd niet goed zit in haar maag-darmstelsel. Ze heeft last van gas en waarschijnlijk ook een verstopping. Ik heb pijnstiller (metacam) meegekregen en moet verder gaan met Emeprid. Laxeermiddel leek de DA op dit moment geen goed idee, omdat Shine wel iets had gegeten (peterselie en beetje paprika). Ze was ook niet uitgedroogd, dus dat was positief. Als Shine na de pijnstilling (moet ik drie dagen geven) nog steeds niet goed gaat eten en slecht keutelt moet ik terugkomen en dan lijkt laxeermiddel wel een goed idee volgens de DA.
 

Verder stelde de DA voor om haar even apart in een hok te zetten, gescheiden van de andere konijnen, maar dat ze wel zichtbaar voor elkaar blijven. Lijkt me best stressvol voor Shine, maar dan kan ik wel beter in de gaten houden hoe ze eet en keutelt. Nogmaals dank allen voor het meedenken en hopelijk komt Shine er snel weer bovenop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shine lijkt weer helemaal de oude te zijn. Ze eet en drinkt goed, is alles weer enthousiast aan het onderzoeken en gaat weer lekker bij haar maatjes liggen ipv zielig in een hoekje. Ik denk dat het toch een verstopping is geweest door haren. Ze is langharig (teddy) en zat laatst in de rui. Ik heb gelezen dat prozyme kan helpen om te voorkomen dat ze een verstopping door haren krijgen, dus ik ga dat maar is bestellen. En een zwijnenharenborstel kopen, die schijnt beter te zijn dan zo’n kammetje met pinnetjes die ik nu gebruik. Dank voor alle tips en hulp iedereen!! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .