Ga naar inhoud

Castratie rammelaar


Wietse

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Onze Flip is afgelopen jaar gecastreerd en gekoppeld in het Knaaghof, so far so good.

 

Nu wordt Sterre 14 februari gecastreerd. De dierenarts assistente  vertelde dat Flip meenemen niet zoveel nut heeft, omdat Sterre toch op de operatietafel en in de couveuse ligt.

 

Nu heb ik altijd gehoord dat dat wel moet, omdat anders het koppel “verpest” kan worden. 
 

Wat is nu wijsheid? Toch vragen of Flip mee mag of maakt het niet uit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedsters zijn ook altijd alleen naar de dierenarts gegaan. Mijn eerste koppel heb ik tijdelijk uit elkaar moeten halen, omdat mijn ram vervelend was toen zij zwak was van de operatie (zij was daarvoor dominant). Bij zijn volgende vriendin deed hij dat niet (hij is altijd de dominante geweest in dat koppel). Haar heb ik direct weer bij hem gezet toen ze thuis kwam en dat ging heel goed. Er is dus sowieso een kans dat ze even apart van hem moet herstellen. Ik zou je ram dan ook lekker thuis laten. Als hij irritant gaat zitten doen tegen je voedster zitten ze er bij de dierenarts mee.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn koppel altijd samen naar de dierenarts laten gaan, maar ik heb geen ervaring met een castratie.

Mijn ram is de hele tijd bij mijn voedster geweest toen zij bij de dierenarts was voor een gebitsbehandeling en mijn voedster is de hele tijd bij mijn ram geweest toen zijn oogje verwijderd werd. Zij was bij hem toen hij wakker werd uit de narcose.

Voordeel is dat ze allebei vreemd ruiken van het dierenartsen bezoek, dit kan thuis ruzie voorkomen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze wel samen naar de dierenarts laten gaan. Veel opvangen en dierenartsen raden dat ook aan. Het klopt dat er vaker thuis onrust is als de ram niet meegeweest is, omdat de voedster bovenop dat ze zwakker is dan ook nog vreemd ruikt. 

 

Je kunt er ook voor kiezen om het niet te doen. Je kunt ze dan thuis direct weer samen zetten en hopen dat de ram niet vervelend gaat doen. Maar hou er dan wel rekening mee dat, als hij wel vervelend gaat doen, je ze later (als de voedster hersteld is) opnieuw moet koppelen op neutraal terrein, en je dus zo'n 2 weken twee verblijven nodig hebt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterre is een voedster denk ik? Ik raakte even in de war van je topic titel. 

 

Ik heb het nooit gedaan bij castratie, ze samen naar de dierenarts, en meestal weinig problemen met terugzetten nadien (wel altijd de eerste nacht/dag apart). Soms net nog even een tijdje split cage gehuisvest tot de voedster echt goed hersteld is van de ingreep, want zwakte kan de rangorde verstoren net na de ingreep. Maar mijn ervaring is dat als ze weer fit is, samen ook weer zonder problemen gaat. 

 

Had je dit artikel al gevonden?

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

En

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Quote

 

Alleen of samen met het maatje? 

 

 

 

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. 

 

 

 

Het is aan de ene kant te raden om een konijn na de castratie enkele dagen alleen te huisvesten zodat je goed in de gaten kunt houden wat dat konijn eet, of er al keuteltjes zijn van na de operatie (dit duurt zo'n 23/24 uur na het eten van de eerste hapjes, zo lang duurt het namelijk voor iets wat een konijn eet er als een keuteltje uit komt! Om dit goed te kunnen zien is het alleen huisvesten van een net geopereerd konijn heel praktisch. 

 

 

 

Ook zijn niet alle maatjes even lief tegen een net geopereerd konijn. Hun maatje is opeens ziek en zwak, in de natuur word een ziek en zwak konijn verstoten. Het kan dus zo zijn dat ze echt gemeen zijn na de operatie, en gaan vechten. Dat is natuurlijk absoluut niet aan te raden voor een net geopereerd konijn met stress, een operatiewond en volop in herstel. Ook zien de maatjes dit zwakkere moment soms als kans om de dominantie over te nemen van het geopereerde konijn, en gaan ze jagen, rijden en het zieke konijn lastig vallen. 

 

 

 

Aan de andere kant zijn sommige koppels zo hecht, dat een maatje als steun en toeverlaat het herstel goed kan helpen. Die konijnen wil je het liefst samen houden, of zo snel mogelijk samen zetten. Denk je dat jouw koppel stabiel genoeg is, lang genoeg samen is, en genoeg aan elkaar gehecht is om echt steun te bieden tijdens deze periode? Dan kun je het proberen, of het gaat samen. Let er wel goed op, het laatste wat je wil is stress voor het herstellende konijn of gesneuvelde hechtingen.

 

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het maatje (of een maatje uit de groep) ook nooit meegenomen hoor. En herintroduceren was eigenlijk nooit een probleem na castratie. Wel inderdaad pas zodra de voedster (of ram dan) iets fitter werd. Bij de rammen was dat al heel snel, bij de voedsters wisselde het een beetje. De een vrat dezelfde dag weer, de ander had wel een paar dagen nodig.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .