Ga naar inhoud

Ineens niet meer zinnelijk


GijsB

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn konijnen nu enkele maanden en enkele weken. Keutels vind ik geregeld nog in de omgeving van de wc (en ruim ik op), maar ze hebben nooit buiten de bak geplast. Tot vandaag. Vanochtend vond zag ik dat er afgelopen nacht op 3 plekken voor de bak geplast is, deze heb ik goed met schoonmaakazijn schoongemaakt. Net vond ik weer wat urine voor de ingang van de bak. Ik ben het nu met biotex aan het schoonmaak (was niet helemaal tevreden over schoonmaakazijn), maar vind dit een onprettige ontwikkeling.

Iemand tips en een verklaring hoe het komt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat klinkt niet best. Bezoek aan de dierenarts dan maar morgen. 

 

Moet zeggen dat ik niet precies welk van mijn konijnen buiten de bak plast. Het gebeurt telkens als ik er geen zicht op heb. 

 

Wat betreft opnieuw markeren, ze hebben voor vandaag nooit buiten de bak geplast en zijn beide gecastreerd. Dus lijkt mij gek dat ze nu ineens de halve mete voor de ingang van de wc gaan markeren, maar kan het natuurlijk fout hebben. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is je koppel? Stabiel, of kibbelen ze soms wat? 

Hier kunnen ze met periodes wat irritant zijn tegen elkaar, waardoor er eentje niet in de wc wil of mag als de ander er in zit. Dan vind ik dus wel eens een plas er naast. Ook wil mijn voedster wel eens te ver in het hoekje kruipen waardoor ze over de rand plast, heel fijn. Maar zulke dingen kunnen het dus ook zijn 🤷.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppel is best stabiel. Eerste week weleens een flinke vechtpartij waarbij de haren in het rondvliegen, en ze zitten wel eens achter elkaar aan en stelen weleens elkaar eten, maar  kibbelen doen ze niet echt. Plasplekken zitten denk ik te ver voor over de rand piesen. Zit toch wel minimaal 20cm tussen en binnen de bak zit de urine vooral aan de achterkant. 

 

Ik heb een kap over de wc. Ik ben begin vorige week overgestapt van hoekwc naar (goed schoongemaakte) kattenbak. Leek eerst probleemloos te gaan, of kan het toch nog daardoor komen?

Van Tody is de leeftijd niet bekend, die heb ik op een parkeerplaats gevonden. Het asiel dacht in september ongeveer een half jaar, dierenarts dacht wel ouder. De andere (nog naamloos, ik heb geen haast met namen geven) is bijna een jaar oud. 

Puberteit zou dus qua leeftijd wel kunnen, maar dacht dat dat na castreren een stuk minder zou zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste dagen met kap was geen probleem. Ik heb de kap er overheen gezet omdat zonder kap het strooisel overal in de kamer belande. Ze graven er in en sprinten er weleens uit, bij een hoektoilet heb je nog een hoge achterwand die voorkomt dat het strooisel buiten de bak beland. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me heel goed voorstellen dat ze het niet fijn vinden met kap, omdat er maar 1 in/uitgang is. Wat @Eefjeaangeeft over ongelukjes doordat ze er niet tegelijk op gaan vind ik ook aannemelijk.

 

Om even een voorbeeld te geven, als mijn konijnen in de tuin lopen gaan ze niet naar het toilet op een beschutte plek, maar een halve meter tot een meter daar vandaan. Die plekken zitten vaak vol in het zicht, terwijl waar ze zich de rest van de tijd ophouden veel beschuttere plekken zijn.

 

Natuurlijk is het begrijpelijk dat je de kap er op hebt gezet, vanwege de troep die je anders hebt. Toch denk ik dat dit wel de oorzaak is van het gedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .