Ga naar inhoud

Omvallen


femmeke

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ben ik weer, na ruim een jaar 😅

 

Vorige keer ging het om blaasproblemen en slecht eten van Otje. Uiteindelijk bleek dat ze fysiek niks mankeerde, maar dat ze in de rouw was. Niet om een maatje, want die is er gewoon nog. Met de DA alles op een rijtje gezet en de conclusie was dat ze allerlei probleempjes kreeg in dezelfde week dat mijn vader is overleden. 

 

Al met al ging het dus na die rouwperiode goed, maar dan ook echt goed. 

 

Op zich gaat het nu ook nog goed met Otje, ze wordt in februari 10 dus ik mag niet klagen. Ze eet meer hooi dan ze ooit gedaan heeft, wel wat minder brokken maar dat compenseert ze met groenten, hooi en snacks. Ze reageert nog altijd goed op beeld en geluid, ze lijkt vrolijk en is voor een bejaard konijn nog levendig.

 

Alleen de laatste tijd valt me op dat ze soms wat moeite heeft om der evenwicht te behouden. Soms loopt ze wat wankel, zeker op de gladde houten vloer. Als ze op de houten vloer stil zit, glijden ook alle 4 haar pootjes langzaam onder haar vandaan (ter vergelijking: Tibbe heeft dit totaal niet op de houten vloer). Maar het meest verontrustende is dat ze met steeds groter wordende regelmaat omvalt. En daar waar het eerder nog uitzag als der balans niet meteen weten te pakken als ze van op de achterpootjes staan naar op 4 pootjes staan ging, valt ze nu gewoon om naar de zijkant, zonder eerst op 2 pootjes gestaan te hebben. Ze valt trouwens niet uit t niks om, ze is dan net verplaatst of onderweg om zich te verplaatsen naar een ander plekje. Inmiddels begin ik me zorgen te maken.

Ik wil een afspraak bij de DA gaan maken, maar wil me kunnen voorbereiden, omdat het voor mij allemaal wat vaag is en niet lijkt op de standaard konijnen dingetjes.

 

Wat denken jullie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook aan E.C. of artrose. Misschien iets met het evenwichtsorgaan (dan moet je het in oorontsteking zoeken bijvoorbeeld). Hoe is haar gewicht?

 

Ik zou zeker een afspraak maken bij de dierenarts. Bij vage klachten vind ik E.C. wel heel aannemelijk en zou ik haar, als er uit andere onderzoeken niks komt, laten behandelen alsof ze het heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Eefje, hoe is t bij jou? 

 

Ja EC is ook door mn hoofd gegaan, maar met alles dat we al hebben meegemaakt (2 verhuizingen, inbrekers, rouw en ziekte) zou ik denken dat EC al jaren eerder de kop op had moeten steken dan, toch? 

Artrose lijkt me dan logischer. Die ontwormingskuur vraag ik zeker even aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even zitten denken, maar artrose lijkt me het meest logisch tot nu toe. Ze springt namelijk ook echt niet snel meer op de bank. Op lukt dan meestal nog wel, maar af duurt lang en gaat niet erg soepel. Ik had alleen nog niet het verband gelegd tussen artrose en omvallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij twijfel sowieso ook even een wormenkuur doen tegen ec, het kan geen kwaad om het wel te doen, wel om het niet te doen als het dat toch blijkt te zijn. Artrose zou volgens mij op foto's te zien moeten zijn, dus die zou ik ook laten maken. 

 

Hier gaat het nu wel goed hoor! Hopelijk blijft dat even zo, het is geen pretje geweest met het verlies van Frits en Betsy en daarna Kiki die weer terug moest naar de opvang. Gijs en Milly doen het goed, het zijn een stel vreemde rakkertjes, maar dat maakt ze ook erg vermakelijk. En gezondheid is goed (HEEL HARD AFKLOPPEN) , dus hopelijk gaan we wat rustige zorgeloze jaren tegemoet met deze twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, mevrouw bedacht zich gister even om voor t eerst in 4 jaar weer eens een verstopping te krijgen🙄 ze eet inmiddels wel weer voorzichtig, maar ik trek t onderzoeken naar de oorzaak van het omvallen even voorbij de kerst. Eerst maar even zorgen dat ze weer fit genoeg is. 

 

Overigens is ze niet blind hoor, zoals ik ookal aangaf in mijn OT reageert ze nog altijd goed op beeld en geluid, ze weet alles nog te vinden (zolang ik geen grote verplaatsingen doe, beetje dement is ze wel😅)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-12-2021 om 22:10, Eefje zei:

Bij twijfel sowieso ook even een wormenkuur doen tegen ec, het kan geen kwaad om het wel te doen, wel om het niet te doen als het dat toch blijkt te zijn. Artrose zou volgens mij op foto's te zien moeten zijn, dus die zou ik ook laten maken. 

 

Hier gaat het nu wel goed hoor! Hopelijk blijft dat even zo, het is geen pretje geweest met het verlies van Frits en Betsy en daarna Kiki die weer terug moest naar de opvang. Gijs en Milly doen het goed, het zijn een stel vreemde rakkertjes, maar dat maakt ze ook erg vermakelijk. En gezondheid is goed (HEEL HARD AFKLOPPEN) , dus hopelijk gaan we wat rustige zorgeloze jaren tegemoet met deze twee.

Oh ik gun het je zo Eefje, dat je rustige jaren met de konijntjes krijgt. Genoeg mee gemaakt met Frits, Wilma en Betsy. 

Hoe vreemder ze zijn, hoe leuker 😁

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is vrijwel door de verstopping heen, eet alleen nog niet echt brokjes, maar dat eet ze sowieso al 2 jaar slechter. 

Heb wel gemerkt dat de pijnstiller die ze voor de verstopping kreeg, er wel voor zorgde dat ze minder stroef liep. 

 

Ik begin artrose steeds aannemelijker te vinden, in t nieuwe jaar maar een afspraak maken voor foto's en onderzoek. 

 

Ik weet niet of ik met de volgende vraag een weg in sla die hier niet mag, dan hoor ik het graag. Maar: zijn er mensen met ervaring met CBD olie bij artrose? Ik gebruik het zelf namelijk ook bij gewrichtsklachten en heb daar veel baat bij en vind dat een veiliger idee dan voor langere periodes chemische middelen te gebruiken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het geen gekke vraag, er is ook wel speciale olie voor huisdieren. Ik weet vrijwel zeker dat hier wel eens een discussie over CBD olie is geweest, maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Ik ben zelf wel voor het gebruik van natuurlijke middelen, waar dat kan. Ik zou er echter wel mee wachten tot er een diagnose is gesteld en dit in overleg met de dierenarts doen. Mocht je Duits goed zijn, op kaninchenwiese.de staat een heel stuk over "gelenkserkrankungen", daar staan ook wat homeopatische middelen genoemd, waaronder cbd olie. Dingen die sowieso geen kwaad kunnen en ondersteunend kunnen werken zijn planten die ontstekingsremmend werken, denk aan wilg, paardenbloem, brandnetel, venkel en als je konijn het aanneemt, zou je ook gember kunnen proberen. Ik heb daar zelf wel goede ervaringen mee bij ontstekingsgerelateerde klachten bij konijnen, maar niet ieder konijn lust dat.

 

Ik zag laatst een warmtetherapie bij honden voorbijkomen in een dierenartspraktijk, misschien is dit ook wel toepasbaar bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij artrose hoor ik heel goede ervaringen over synopet. Zelf nog niet geprobeerd, maar het schijnt bij zowel mensen als paarden, honden en katten regelmatig veel verschil te maken. Het is er sinds kort voor konijnen en een leidinggevende van Knaagspoor heeft het ook bij haar konijn gebruikt. Zij is super tevreden en haar konijn is helemaal van de pijnstiller af (stond eerder op de phen pred).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hoi allemaal,

Nadat ik zelf even met mn gezondheid heb lopen sukkelen, zijn we vandaag bij de dierenarts geweest.

Team oude besjes is weer helemaal goedgekeurd. Tibbe is dik in orde (met de nadruk op dik, hij tikt nog net niet de 3 kilo aan😅)

Otje is buiten de problemen die ik hierboven al had beschreven ook goed gekeurd.

 

Ze heeft beginnend staar (wat ik zelf ook echt vorige week pas gezien heb). Daarnaast is de beweeglijkheid goed onderzocht, aan de voorkant van haar lijfje is ze nog prima in orde en kan ze alles zonder dat het gevoelig of pijnlijk is. Aan de achterkant is dit een ander verhaal. Ze heeft een kleine hernia in der rugje, deze heeft ervoor gezorgd dat ze beginnende artrose in de rug, heupjes en achterpootjes heeft. De reflex op de achterpootjes is niet meer wat het hoort, maar ook niet super slecht.

 

Ik heb met de dierenarts afgesproken om eerst even te beginnen met Novacam (eerste paar dagen 2 maal daags, daarna een onderhoudsdosis van 1x daags). Dit puur om te kijken welk effect dit heeft, mocht ze dan inderdaad beweeglijker worden en zichzelf beter schoon kunnen houden, gaan we kijken naar alternatieven voor de novacam. 

Mijn DA was het ermee eens dat, in de staat die ze nu is, ze makkelijk nog wel een poosje mee kan en als dat op natuurlijke medicatie is, is dat beter voor haar. 

 

Al met al ben ik blij dat het dus allemaal wel meevalt, dat mn hoog bejaarde hupsels er nog zo goed uit zien en natuurlijk de dikke complimenten die ik weer kreeg 😁

 

@Jamesthebunnybutler  ik ga me even verder inlezen op Synopet, dankjewel voor de suggestie! 

@Kolino de kruiden die jij noemt krijgen ze afwisselend om die reden sowieso al aangeboden 🙂 en warmte maakt sowieso verschil. Ik ben blij dat ik mn energieprijzen vast heb staan, want ik zet alleen al voor de konijntjes de verwarming ietsje hoger nu in de winter 😂 dat ik dat zelf ook wel erg fijn vind, is een mooie bijkomstigheid

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beginnende staar? Met alle andere dingen erbij gaat bij mij dan toch een E.C. belletje rinkelen. Als het mijn konijn was dan zou ik naast de novacam een kuur met panacur doen van minimaal een maand (2 weken hoge dosis, 2-4 weken onderhoudsdosis). Is daar nog over gesproken? Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik dat doen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging die je maakt.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwaar de conclusie staar en E.C? Die volg ik even niet helemaal

 

Ja die hernia, ik heb het zelf ook dus ik snap ook precies hoe pijn t doet. Maar sneu is t wel, gelukkig is er allemaal prima mee te leven. Ze was zelfs, tegen mijn verwachting in, aangekomen en ze had de schoonste oren van de dag😂 toch wel de kers op de taart. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat E.C. ook op de ogen kan slaan, dit ziet er dan uit als staar. Vandaar dat bij mij dan wel alarmbellen afgaan. Natuurlijk kan het ook ouderdom zijn, maar met alle andere klachten erbij bekeken zou ik zelf voor mijn eigen gemoedsrust ook een kuurtje met panacur doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ec kan inderdaad een wolk in het oog geven. Soms een duidelijk wolkje waardoor je direct aan ec denkt, soms ziet het eruit als staar, een konijn van @Pablo&Lola had ineens een knalblauw oog wat ook ec bleek te zijn. Het is de combinatie van iets geks aan het oog zien met het omvallen, de problemen in haar achterhand die het extra verdacht maakt. En de ervaring dat dit soort dingen in de meeste gevallen die we hier voorbij zien komen toch ec blijken te zijn, wat dan niet behandeld wordt door andere diagnosen. Dat is eeuwig zonde, want een ec behandeling is zoals gezegd echt niet ingrijpend en kan een wereld van verschil maken als je daar snel mee start. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu, ec of niet, het klinkt niet prettig voor het nijntje. Ik sluit mij wel aan bij de dames voor mij, ik zou voor de zekerheid ook een fenbendazol kuurtje doen om EC uit te sluiten.

 

Dat veroorzaakt ontstekingen in het lijfje en per konijn kan het zo ontzetten verschillen waar je dat in terug ziet. Joris had bijv. Wat onbalans (liep alsof hij gedronken had) en nystagmus (draaiende oogbollen) door EC. Een van mijn oppaskonijnen krijgt alleen last van een vies achterpootje,  een beetje urinebrand/zere hakjes achtig. Soms valt een konijn alleen onverklaarbaar af. Het is geen ziekte met een eenduidig of duidelijk ziektebeeld. Het is geen zwaar middel wat er tegen helpt, maar een ontwormings middel, vandaar dat vaak aangeraden wordt om bij vermoeden van EC voor de zekerheid echt een behandeling te doen. 

 

Veel beterschap en hopelijk lukt hem om pijnvrij nog een tijdje fijn van elkaar te genieten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .