Ga naar inhoud

Hamster erbij?

mammafelina
 Delen

Aanbevolen berichten

Zoals de meeste van jullie weten heb ik 2 konijnen buiten.

Nu lijkt het mij super leuk om een hamster in huis te nemen, maar mijn man houdt absoluut niet van beesten in huis die stinken.

Ik heb vroeger wel hamsters gehad, maar ik weet echt niet meer of die wel of niet stinken.

Dus kunnen jullie mij helpen?

1. Stinkt een hamster in huis?

2. Welke bodembedekking is het beste?

3. Wat voor een soort hok heb je nodig?

4. Wat heeft een hamster nodig aan verrijking?

5. Welk voer geef je een hamster?

6. Drinkfles of drink bakje?

7. Waar haal je een hamster?

8. Hoe oud wordt een hamster?

9. Welke hamster is het makkelijkst tam te maken?

Mogelijk kan ik mijn man met goede argumenten wel om praten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik niet. 

2. Welke bodembedekking is het beste?

Ik zou gaan voor back-2-nature of papiersnippers.

Ik zou gaan voor minimaal 1 meter breed, volgens mij is het minimum 100x50 cm. Een glazen bak vind ik zelf heel geschikt om ontsnappen te voorkomen en het ziet er het mooist uit. Iets van een terrarium bak ofzo.

In ieder geval een zandbadje vinden ze fijn en een radje. Iets om te schuilen en een nestje in te maken, ze hebben daar speciaal spul voor. Een beetje hooi en wat om aan te knagen, uiteraard geen knaagsteen. 

Ze hebben o.a. van selective hamstervoer. Daarnaast volgens mij ook een hoop hooi en wat fruit, groente en pitjes (ik weet niet precies wat ze mogen).

Bakje, maar wel heel klein, gewoon een hamsterbakje. 

In de opvang! 🙂 Bij Knaagspoor hebben we iig regelmatig hamsters! Ze leven wel alleen, maar dat wist je wellicht al.

Volgens mij een jaar of 2-3.

Geen idee. Ik vind ze allemaal leuk, maar volgens mij zijn ze niet heel makkelijk tam te maken. Ze slapen overdag en worden echt link als je ze overdag gaat wakker maken/storen.

Leuk, een hamster! Ik zit hier ook al een eeuw te zeuren om een hamster of muisjes (die stinken wel vreselijk), in plaats van de tv. Mag niet :(.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hamster is superleuk! En ze zijn vrij eenvoudig handtam te krijgen. Mijn ervaring is dat een Syrische hamster net wat makkelijker is dan een Russische dwerghamster. Wel goed opletten met speeltjes kopen als je voor een Syrtje gaat (zeker het radje moet groot genoeg zijn), omdat er niet superveel op de markt is voor Syrtjes. Veel is gericht op de dwerghamstersoorten. Ohja, en in geen geval een rad met spijltjes! Eentje van hout is erg mooi en geeft een natuurlijke uitstraling, zeker als je meer van hout hebt. Ik had zelf vooral houten huisjes en speeltjes. Een klimtoren vinden ze buiten het zandbadje (daarvoor is chinchillazand zeer geschikt. Ik deed dat gewoon in een hondenvoerbak) en het rad ook geweldig, ze klimmen en klauteren graag. Qua ruiken vond ik heel erg meevallen. Ze willen wel nogal eens plassen in het zandbadje, dus die op tijd verversen is geen overbodige luxe. Maar verder vind ik het hele schone en ontzettend leuke diertjes.

Ohja, en qua radje moet het rugje recht blijven met rennen, dan is hij groot genoeg. De meeste radjes maken ontzettend lawaai. Een stille soort is de Silent Spinner. Die is wat duurder, maar heel erg fijn.

aangepast door Deeskuh88
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, mammafelina zei:

1. Vind ik niet, als je het goed schoonhoud tenminste. 🙃
  2.  Wij gebruiken katoenvezel. Het is best prijzig maar erg fijn! Als de hamster een gangetje graaft blijft dat ook staan in de katoenvezel. Ook stinkt het nauwelijks en stoft het niet.
  3. ligt aan de hamster. Ik heb daar verder ook geen verstand van 😉
  4. Een loopwiel, iets te knagen, voer verspreiden door het hok. Misschien een zandbakje.
  5. voer van selective. Onze eerste hamster kreeg gemengde brokjes. Ze at alleen de lekkere dingen en kreeg de eigenlijke brokjes uiteindelijk niet binnen.
  6. wij gebruiken een drinkfles omdat mijn moeder vind dat bakjes rommel maken en omdat mijn zusje bang is dat de hamster verdrinkt.
  7. er zijn ook hamsters in opvangen
  8. de meesten worden ongeveer 3 jaar oud
  9. dat weet is niet. Net als bij konijnen ligt het aan het karakter. Dus niet per se aan het ras
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden!

@Eefjedat hamsterscaping ziet er echt super gaaf uit! Heel anders dan de manier waarop mijn hamsters vroeger geleefd hebben. Als ik daar nu aan terug denk doet dat wel een beetje pijn 😢

@Deeskuh88 als er een hamster mag komen dan wordt het zeker een Syrische. Ik heb niet zoveel met de Russische dwerg hamsters.

Bedankt voor de tips. Een honden voerbak als zandbak had ik nooit zelf bedacht. Zo’n houten rad zonder spijltjes had ik ook al gezien, nu nog opletten dat het dan groot genoeg is.

@Annasbeestenbende bedankt voor de tips van het voer en de bodembedekking.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond van niet. Ik had syrische hamsters, en die waren zelfs zindelijk in de zin van dat ze in de hoekjes plasten, en dat ik daar dan een bakje met zand zette, als je dat regelmatig ververst, blijft het verblijf erg lang schoon.

Ik gebruikte papierkorrels of katoenbedding, hoewel ik ook wel eens een zak met van dat "bosgevoel" bodembedekking kocht, zodat ze wat meer te scharrelen hadden, ook dat was prima. Voor hamsters hebben ze daar best wat soorten in, tegenwoordig nog veel meer dan toen ik hamsters had.

Ik had voor mijn syrische hamsters de ferplast Jenny. Eigenlijk een rattenkooi. Ik had er 2 (en ook 2 hamsters dus, elk in een apart verblijf). Leuk ingericht met hangmatten en verdiepingen, mijn hamsters klommen best graag, maar dat verschilt per soort, er zijn er ook die voornamelijk graven en niet klimmen. Er zijn ook terrariums voor knaagdieren tegenwoordig, zeker met hamsterscaping ziet dat er ook super leuk uit. Let wel op ventilatie.

Ik had een platte loopschijf op het laatst, een running disc. Geen wiel dus, maar een platte schijf, en daarvoor had ik wel een wiel, maar een silent spinner, die zijn gesloten, zodat er geen pootjes of staartjes in kunnen zitten. Die loopschijven werden veel gebruikt. Klimmen en klauteren deden ze graag, maar daar gebruikte ik allerlei producten voor, van flostouwen voor honden, tot theedoosjes, wc rollen, een theedoek als hangmat, schuilhuisjes enzo uit winkels zijn vaak te klein voor syrische hamsters, en vaak onpraktisch. Ik had gewoon een flinke berg nestmateriaal waar ze onder kropen, onder een hoek-plateau. Dat was dus het schuilplekje, geen huisje.

Ik gaf supreme selective, maar ook best wel wat aanvullend. Zoals af en toe een stukje pasta, nootjes, meelwormen.

Ik had altijd beide. Soms raakte het bakje verstopt met bodembedekking, en dan was het flesje er altijd als alternatief.

In een asiel of bij een hobbyfokker.

Bij mij een jaar of 3. Het kan ouder, maar het kan ook jonger zijn.

Ik heb alleen ervaringen met syrtjes, die waren goed tam te maken vond ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de urine van mijn huidige hamster wel behoorlijk sterk ruiken, maar met een paar keer per week verschonen (ze is zindelijk, dus ik verschoon dan alleen het wcbakje) kun je dat prima voor zijn. Omdat mijn hamster in een terrarium woont ruik je het sowieso niet in huis, maar ze moet zelf natuurlijk ook niet in de stank wonen 😅

Ik gebruik hennepvezel in het hok en houtkorrels in het wcbakje. Daarnaast heeft ze een zandbadje met chinchillazand.

Ik vond zelf een terrarium het fijnste, ik zou nu achteraf gezien wel een grotere gekozen hebben, mijne is 100x50 cm. Toen ik die tien jaar geleden liet maken was dat veel ruimer dan de norm, maar de norm is inmiddels nogal opgeschoven (terecht!) en ik zie zelf ook wel dat het echt net aan is.

Eefje heeft de ideale tip hiervoor al gegeven 😁

Mijne krijgt normaal gesproken Beaphar Care+, maar de winkel waar ik laatst was verkocht het niet dus toen heb ik maar Science Selective gehaald, beide prima. 

Ik zou eigenlijk bij alle diersoorten gewoon standaard voor een bakje gaan, is het meest natuurlijke.

Ik heb mijne altijd uit opvangen gehaald of van Marktplaats, daarbij moet je wel opletten dat je dan een hamster overneemt van iemand die er op uitgekeken is en niet van een (brood)fokker. Ik wil zelf bij geen enkele diersoort aan welke vorm van fok bijdragen namelijk. Mijn laatste hamster heb ik via een herplaatsingsgroep gevonden: https://www.facebook.com/groups/1691049371047401

Als je voor een hamster van een particulier (hetzij via Marktplaats, hetzij via zo'n groep) gaat zou ik wel even langs de dierenarts gaan gewoon preventief. Ik ben zelf wel opgeleid om een hamster goed te kunnen controleren en heb ook wel wat ervaring, maar heb mijn laatste hamster dus via die groep via iemand die vaker hamsters opvangt en  ging er vrij naïef vanuit dat zij haar al wel goed gecheckt had. Heb dit daarom zelf niet gedaan. Na een maand kwam ik er achter dat ze maar drie poten heeft 🙈 ik zal dus in vervolg echt wel even een goede check uitvoeren en raad ook iedereen die dat zelf niet kan aan om het te laten doen. Ook met oog op gebit en geslachtsbepaling.

Gemiddeld een jaar of twee. Ik heb altijd herplaatsers van verschillende leeftijden gehad en denk dat de meeste gemiddeld een jaar bij mij zijn geweest.

Dat schijnen inderdaad de Syrische hamsters te zijn, ik heb zelf nooit andere hamsters gehad en doe ook weinig moeite met tam maken. Bij sommige gaat het vanzelf en bij andere niet. Enige wat ik standaard bij elke hamster doe is elke avond een snackje (stukje gedroogd fruit) uit de hand voeren. Sommige zoeken dan meer contact en anderen niet, prima, zelf weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-12-2021 om 14:24, mammafelina zei:

Zoals de meeste van jullie weten heb ik 2 konijnen buiten.

Nu lijkt het mij super leuk om een hamster in huis te nemen, maar mijn man houdt absoluut niet van beesten in huis die stinken.

Ik heb vroeger wel hamsters gehad, maar ik weet echt niet meer of die wel of niet stinken.

Mogelijk kan ik mijn man met goede argumenten wel om praten.

Heb zelf 30 hamsters gehad, nu mijn laatste is overleden, ga ik de overstap maken naar gerbils

1. Het valt heel erg mee. Je hoeft ze maar 1x in de 2 maand te verschonen.

2. Hennepvezel met ekoo cotton en comfort  im gangenstelsel te kunnen aanleggen.

3. Een terrarium van minimaal 1 meter ( als het een dwerghamster is).

Minimaal 1.20 voor een goudhamster.

4. Radje, kurk, wijnranken, zandbak met chinchillazand.

5. Ik mixte mijn voer zelf.

6. Ik gaf een bakje.

7. Opvang, of een goede fokker.

8. Gemiddeld wordt een dwerghamster 1.5 jaar. Bij mij werden ze allemaal ruim 3 jaar.

9. Cambelli dwerghamster ( groepsdier, ja, alleen de cambelli-hamster is een groepsdier).

aangepast door Konijnenliefhebber1993
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hamsters eten geen hooi en hoeven het ook niet altijd te hebben, ik geef het af en toe wel als nestmateriaal. Ik hou af en toe wat (kruiden)hooi van de konijnen apart als ik een baal of pakje heb met zacht hooi, het grovere stugge hooi vind ik minder geschikt. Ze spelen er wel mee, wroeten er in en gebruiken het in hun nest, dus het is wel leuk om aan te bieden maar ze krijgt het soms ook weken niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Dollie zei:

Hamsters eten geen hooi en hoeven het ook niet altijd te hebben, ik geef het af en toe wel als nestmateriaal. Ik hou af en toe wat (kruiden)hooi van de konijnen apart als ik een baal of pakje heb met zacht hooi, het grovere stugge hooi vind ik minder geschikt. Ze spelen er wel mee, wroeten er in en gebruiken het in hun nest, dus het is wel leuk om aan te bieden maar ze krijgt het soms ook weken niet.

Bedankt voor je antwoord. Van zoeken op internet werd ik niet veel wijzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooh, wat een leukerdje! Ik heb ook een keer een bont hamstertje gehad, hij heette Sven 😄 En mijn Shetje heet Saartje! Ontzettend leuke en schattige naam. Overigens ben ik het wel eens met de opmerking dat het radje te klein is... Ik gok dat haar rugje daarin niet recht blijft als ze erin rent. Dat hij dicht is, is wel supergoed! Meer bodembedekking is niet perse nodig. Ze graven toch wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh echt?

In verschillende dierenwinkels geweest vandaag en overal adviseerden ze dit radje voor een goud hamster. 
Uiteindelijk alles in de laatste dierenwinkel gekocht, en kreeg daar zelfs nog het compliment dat ik me zo goed had ingelezen.

Ik zal zo even op de doos kijken hoe groot het radje precies is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het radje is 20 cm, niet groot genoeg dus…. 😟

De dierenwinkel waar ik hem gekocht heb was niet echt naast de deur, dus terug brengen heeft geen zin ivm de hoge brandstofkosten die ik dan moet maken.

Ik heb op internet wat anders gezien, willen jullie even kijken of dat wel goed is? 1 miskoop vind ik namelijk wel genoeg…

4B323CDE-514E-47F1-AD40-3C412F8EBD83.thumb.png.fb4c0a3237277a7c058644903f06793f.png

Een deel van de foto is weg gevallen maar dit ding heeft een doorsnede van 30 cm.

aangepast door mammafelina
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Ooooh, wat een leukerdje! Ik heb ook een keer een bont hamstertje gehad, hij heette Sven 😄 En mijn Shetje heet Saartje! Ontzettend leuke en schattige naam. Overigens ben ik het wel eens met de opmerking dat het radje te klein is... Ik gok dat haar rugje daarin niet recht blijft als ze erin rent. Dat hij dicht is, is wel supergoed! Meer bodembedekking is niet perse nodig. Ze graven toch wel. 

Ik heb er 21 gehad, en allemaal graafde. En dan hele stelsels. Als ik een keer minder bodembedekking erin deed, begonnen ze stereotype gedrag te vertonen, zichzelf kaal bijten, depressief lopen doen en dat soort dingen.

De richtlijn is echter minimaal 20CM bodembedekking, dus het is wel nodig....

aangepast door Konijnenliefhebber1993
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .