Ga naar inhoud

Coccidiose


Gast

Aanbevolen berichten

Kliko en Rummikub zouden naar de vakantie opvang gaan de laatste week van december als wij een weekje naar Hoenderloo zijn. 
Één van de eisen was een coccidiose test. Prima, geen probleem. Ze doen zich niet ziek voor, keutels zagen er goed uit etc. 
Krijg ik net telefoon van de dierenarts: er is een lichte coccidiose besmetting aangetroffen. 
Medicatie moet besteld worden, dat is er woensdag. Dat moet een week gegeven worden. Daarna her-test, duurt 3-4 dagen voor daar de uitslag van binnen is. En wij gaan maandag na kerst weg. De vrijdag voor kerst, over een week dus, zouden ze naar de opvang gaan. 
Dat gaat nu dus niet door, ik moet halsoverkop een nieuwe oplossing zien te vinden. 
Én zien te bedenken hoe ik in vredesnaam de medicijnen in die 2 draken ga krijgen…. Want dat wordt ook nog een gevecht denk ik. Ze laten zich geen van tweeën graag vasthouden en oppakken al helemaal niet. Dat wordt een week lang 2x daags 2 konijnen in de stress…. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar en onverwacht. Dan zakt de moed je echt even in de schoenen. Wat fijn dat je zo snel oppas hebt kunnen regelen. Ze zijn zo vast in goede handen 🙂 Hopelijk krijg je het voor elkaar met de medicatie. Misschien iets op de grond leggen waar je op kunt zitten (anders zit het zo koud) en ze dan tussen je benen houden, zodat ze in ieder geval niet met de voetjes van de vloer hoeven? Ik doe dat zelf altijd met nagels knippen, maar ik kan me voorstellen dat het met medicatie ook kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Miekmoek zei:

Bij mij ging het anticoccidiose middel erin gemixt met brokjes, ze vonden dat erg lekker en het was altijd zo op! 

Maakt het dan niet uit dat de ene iets meer krijgt dan de ander? Want dan meng ik het ook door de brokjes heen, daar vallen ze altijd meteen op aan. 

aangepast door JacB
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, JacB zei:

Maakt het dan niet uit dat de ene iets meer krijgt dan de ander? Want dan meng ik het ook door de brokjes heen, daar vallen ze altijd meteen op aan. 

Ik maakte 2 verschillende porties met andere hoeveelheden. Ze kregen allebei een eigen schoteltje met de eigen medicatie. Dat ging goed, ik bleef er wel tussen zitten om op te letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Apollo bleek de truc om medicijnen tussen twee dunne schijfjes appel te plakken. Die is ook een draak met oppakken en medicatie, dus heb van alles geprobeerd, ook witlof en andijvie, maar dat wilde hij alleen met de pijnstilling maar niet met de rest. 

Als je hetzelfde coccidiosemiddel krijgt als we op de opvang gebruiken, dan wens ik je succes, dat is unaniem als ontzettend smerig bestempeld. Dan is misschien oppakken met een handdoek de handigste optie, dan heb je de konijnen zo en kunnen ze weinig kanten op, waardoor het al met al het kortste duurt en ze er weer sneller vanaf zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het middel blijkt nergens verkrijgbaar te zijn, bij geen één leverancier. 
Gelukkig hadden ze maar een milde besmetting en het dus ook niet echt nodig (woorden van de dierenarts) want het is gewoon niet verkrijgbaar. Ook niet van andere merken. 
Schandalig eigenlijk. 
 

Kliko en Rummikub zijn de afgelopen week perfect door @MichelleloveElmo verzorgd! Michelle vond wel dat Kliko een sta-in-de-weg was 🤣🤣

Tja, ik weet er alles van. Vorige week met de grote schoonmaak van de ren zat hij nog ín de container (zo’n mini container die ik in de ren zet om afval uit het hok in te gooien) dus hoezo sta-in-de-weg 😇🤣

 

Lieve Michelle heeeeeel erg bedankt en als ik ooit iets terug kan doen weet je me te vinden!! ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .