Ga naar inhoud

Koko heeft blaasgruis


Lianne74

Aanbevolen berichten

Vrijdag 2 weken geleden zagen we dat ons konijn Koko (voedster, niet gesteriliseerd) bloed had achtergelaten op haar knuffeltje (hierop rijdt zij vaker) en ook bloed bij de urine. Dus direct naar de DA geweest in Venlo en in eerste instantie alleen metacam meegekregen. (gaandeweg in het weekend steeds minder bloed in de urine gezien). Vorige week maandag urine opgevangen en bij de DA laten onderzoeken en toen bleek er toch nog urine en bacteriën in het bloed te zitten, voor de rest zag het er netjes uit. 's Middags een röntgenfoto laten maken, daarop was te zien dat de darmpjes netjes vol zaten, aan de maag en blaas niets te zien. "s Avonds begonnen met de kuur Sulfatrim (2x daags) naast de metacam. Maar afgelopen zaterdag in overleg met de DA gestopt met de medicatie aangezien het toedienen zeer veel stress geeft.

Vandaag weer nieuwe urine bij de DA laten onderzoeken (deze rook erg sterk), nu ook weer was er bloed en bacteriën in de urine gevonden en daarnaast ook blaasgruis. Advies gekregen de kuur met sulfatrim en met de metacam verder te gaan. Dieet aan te gaan passen naar calciumarme groenten en wat extra komkommer geven om zo het blaasgruis af te kunnen voeren. Verder waren we afgelopen week al overgestapt van weidehooi naar Timothyhooi. Als brokjes krijgen ze, onze Koko in Simba,  de Science Selective Adult.

Nu las ik hier op het forum dat sulfatrim best een pittige antibiotica is voor de darmen, wellicht dat iemand hier advies over kan geven? Is het verstandig om voor een second opinion te gaan? Ze blijft wel door de dag hooi eten, drinken is momenteel wat minder, vandaar de groentes. Keutelen doet ze ook nog.




 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt wel als blaasontsteking en sulfatrim is dan een optie. Wel raar dat je eerst mag stoppen, in principe zou ik dat van een dierenarts niet verwachten. Je zou met de dierenarts kunnen overleggen of een antibioticainjectie een optie zou kunnen zijn, dit hoeft vaak niet iedere dag en kan zo mogelijk stress schelen. Stress hoort er ook wel een beetje bij, spuitjes zijn nooit leuk. Je zou nog kunnen proberen een bunnyborrito te maken, je konijn inwikkelen in een handdoek zodat die niet weg kan.

 

Wat ik deed bij sulfatrim was daarna een een spuitje met water geven. Ook omdat je aangeeft dat ze weinig drinkt zou dat een uitgelezen mogelijkheid zijn om een spuitje met water na te geven. Antibiotica zijn inderdaad niet goed voor de darmflora. Maar het is nu kiezen uit twee kwaden. Die blaasontsteking moet ook aangepakt worden.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben ook ooit een kuur met Sulfatrim gehad en ze kwamen hiervan allebei echt aan de diarree. Was wel een wat langere kuur. Nadat de kuur gestopt was kwam het trouwens wel snel weer goed met de ontlasting gelukkig...

 

Ik heb niet echt verstand van antibiotica, dus kan daar geen gericht advies over geven. Maar zoals @Kolinoook al zegt: de blaasproblemen moeten ook aangepakt worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-12-2021 om 09:13, Lianne74 zei:

Dank jullie, we geven haar 's morgens nu ook extra water met een spuitje naast de sulfatrim. Ze eet verder wel goed gelukkig en ze is nog steeds zindelijk. Denk dat we even overgaan op spa blauw om te kijken wat dat nog doet (hardheid van ons water zou 8,86 zijn).

Vind het trouwens ook wel een raar advies van de dierenarts, stoppen met antibioticum terwijl er geen controle van de urine is geweest. Door te stoppen en dan weer te beginnen, bouw je ook resistentie op tegen de sulfatrim, niet erg handig dus.

En ja, medicatie toedienen is nu eenmaal stress.

Dan kun je inderdaad kiezen tussen 2 kwaden. Of chronische blaasontsteking creëren of darmproblemen tijdens de kuur.

 

Overigens kun je probiotica bestellen speciaal voor konijnen, dat is om de darmflora te herstellen tijdens de kuur.

 

Je kan trouwens ook zo'n filterkan bij action kopen, waar je je kraanwater in filtert.

Gebruik ik hier voor metname mijn cavia's met blaasproblemen, maar de konijnen krijgen het ook, en het werkt fantastisch

aangepast door Gast
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels hebben we de kuur afgemaakt, 10 dagen nu. Heb aan de DA gevraagd of we door moesten gaan maar de DA dacht dat het goed was. Op zich reageert ze normaal, ze eet goed, is actief en oplettend en eigenlijk niet anders dan altijd. Maar nadat ze vandaag weer op haar knuffeltje (vandaag pas voor het eerst terug gelegd in de ren). had gereden zagen we toch weer een paar druppeltjes bloed en daarna ook weer iets bloed in de urine (half wel/half niet). 

Heb vanmiddag de DA gebeld en morgen gaan ze een echo maken van de blaas en ook proberen urine uit de blaas te trekken om op te sturen naar het laboratorium. Om zo toch iets meer duidelijkheid te krijgen wat het nu precies is. De eerste keer bij het urine onderzoek zeiden ze ook dat de calciumwaardes in het bloed goed waren, redelijk verwarrend allemaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een ervaring met sulfatrium dat mijn konijn tijdens de behandeling uit de anus ging bloeden. Dit hoeft bij jou niet het geval te zijn, maar ik wil het toch even benoemen. Uitsluiten dat het bloed niet ergens anders vandaan komt is natuurlijk altijd slim. Ik zit nu ook nog te denken aan eventuele baarmoederproblemen. Goed dat ze de blaas gaan aanprikken, dan krijg je meer zicht op hoe en wat. Hopelijk is ze weer snel de oude.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben voor het eerst pas bloed gezien nadat ze op d'r knuffeltje had gereden (ze gaat soms best heftig tekeer), knuffeltje zat onder bloedvlekken. Daarna is het pas gaan rollen. Daarvoor geen problemen en geen gedragsverandering gezien. Goede eetlust, zowat alles wat je voorzet gaat erin pff.  Blijft de hele dag door hooi eten. Altijd zindelijk. Vanmorgen weer samen met haar vriendje los in huis laten lopen, ze springt gewoon op de bank, maakte nog een halve binkie (wat ze bijna nooit meer doet) en gooide zich gisteren nog op haar zij tegen haar vriendje.

De keuteltjes zijn mooi dik en niet droog, groenig van kleur. Op de röntgenfoto's was de vorige week niets aan de baarmoeder te zien en ze hebben ook niets kunnen voelen, maar het kan natuurlijk altijd dat er iets mee is. Wellicht heeft ze toch ook een inwendig bloedinkje opgelopen tijdens het rijden op haar knuffeltje. Ben blij dat ze nu toch verder onderzoek willen doen, de onzekerheid is het ergste pff. We wachten het af en hopen op het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Kolino zei:

Even een stomme vraag? Maar heb je alle nageltjes ook nagekeken? Geen wondjes waar bloed van af kan komen?

 

Die onzekerheid is inderdaad naar, succes morgen bij de dierenarts!

We zien verder geen wondjes, maar nageltjes moeten inderdaad weer geknipt worden. We nemen het morgen mee bij de DA, dankje!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de DA, ze zijn er vrijwel zeker van dat het aan de baarmoeder ligt, dus baarmoederkanker. Nu is aan ons de keuze om haar te laten opereren ofwel te kijken in hoeverre en wannneer ze er last van gaat krijgen. Ze zit nog steeds vol met leven, dus even een lastige keuze. Je weet natuurlijk ook niet in hoeverre er uitzaaiingen zijn.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, dus toch, wat sneu.. 

Dat is een lastige keuze die je alleen zelf kunt maken.

 

Zelf ga ik in zulke gevallen bot gezegd voor de dood of de gladiolen. Opereren en als ze het op kunnen lossen is dat geweldig, zo niet dan afhankelijk van de prognose niet meer wakker laten worden. Tenzij er nog wel flink wat goede maanden in het vooruitzicht zijn wat het herstel van de operatie de moeite waard maakt. 

Mij helpt het altijd om het zakelijk en objectief te bekijken met het belang van het konijn voorop en mijn eigen emoties op de laatste plaats. 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Eefje zei:

Zelf ga ik in zulke gevallen bot gezegd voor de dood of de gladiolen. Opereren en als ze het op kunnen lossen is dat geweldig, zo niet dan afhankelijk van de prognose niet meer wakker laten worden. Tenzij er nog wel flink wat goede maanden in het vooruitzicht zijn wat het herstel van de operatie de moeite waard maakt. 

Mij helpt het altijd om het zakelijk en objectief te bekijken met het belang van het konijn voorop en mijn eigen emoties op de laatste plaats. 

 

Dankje, in principe denken wij er ook zo over. Zakelijk maakt het ons niet zoveel uit, enigste waar we nu naar moeten kijken is waarmee onze Koko nu het beste geholpen is. Persoonlijk denk ik dat we het niet zover willen trekken dat we het gaan merken dat ze pijn heeft, want dan ben je eigenlijk al te laat. Als we haar al willen laten opereren dan moet er toch zeker op haar leeftijd een zeer grote kans zijn dat ze er bovenop komt, dat de operatie goed gaat. Ongeacht of er dan wel/niet uitzaaiingen zijn (Bij uitzaaiingen mag ze uiteraard niet meer wakker worden). Opzich eet ze gewoon goed, nog lekker actief met ook d'r rustige momentjes en nog altijd super blij met haar vriendje (al weer 4 jaar samen), dat maakt het ergens ook wel moeilijk, want soms als ze slaapt en droomt lijkt het steeds alsof ze een nare droom heeft (toch pijn?).

Zijn deze operaties wel vaker verricht bij oudere konijnen en wat is dan de overlevingskans?? 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 7,5 zijn ze nog niet stokoud, maar is voor mij wel een grote overweging in wel of niet opereren. Als ze nog erg goed zijn en het is te verhelpen met een operatie? Dan ja, zeer zeker. En blijkt het tijdens de operatie, zoals Eefje ook aangeeft, dat het niet te verhelpen is, zou ik ook kiezen voor niet meer bij laten komen. Sterkte met de keuze!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koko wordt aanstaande vrijdag geopereerd bij de Postwagen in Venlo. Heb vandaag nog contact gehad met de DA welke de echo heeft uitgevoerd en deze gaf aan dat de baarmoeder nog niet vergroeid was en dat er geen verklevingen te zien zijn, zij schatte de kans dat het goed gaat vrij hoog in. Gelukkig hebben zij met kerst ook weekenddienst, mocht het toch nodig zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .