Ga naar inhoud

Zoetje op dieet


Okki

Aanbevolen berichten

Onze Zoetje is op dieet sinds haar vriendje Wannes is overleden. Wannes at alleen maar brokjes en zij at die lekker mee (apart eten was voor hun geen optie, dan aten ze niet en probeerden toch weer bij elkaar te eten).

 

Een goed gewicht voor Zoetje is niet meer dan 1,7 kilo en vorige week woog ze 2 kilo. Ze krijgt nu weer afgepast brokjes, verschillende hooisoorten met een beetje kruiden erdoor en ik laat haar ook weer aan groenten wennen.

 

In nog geen week tijd is ze van 2 kilo naar 1,9 kilo gegaan, 100 gram er al af dus. Op zich een goed resultaat, maar nu ben ik bang dat het te hard gaat. Is het een probleem dat het zo hard gaat of is dat net als bij mensen dat het gewicht verliezen in het begin sneller gaat? Ze plast en keutelt prima, en ze rent ook regelmatig door de tuin.

 

Screenshot_20211214-102819~3.png

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afvallen met 1 a 2 % van het lichaamsgewicht per week is prima, dat zou dus 20-40 gram zijn per week. 100 gram is dus wel aan de hoge kant, maar het kan zijn dat dat net even deze week is en hierna weer stabiliseert. En volgens mij hadden we het er in een ander topic ook al over dat een volle of lege blaas ook al 30(?) gram verschil kon maken. Zolang het niet te extreem is, en niet elke week 100 gram is, zou ik mij nu nog niet direct zorgen maken. Als ze het verder gewoon goed doet qua eten en keutelen en ook goed hooi eet, en haar conditie verder goed blijft, is het prima.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Kimie zei:

Even een vraag omdat ik graag wil leren, hoe weet je wat een goed gewicht is? Of zie je nu iets aan zoetje wat erop duidt dat ze iets te zwaar is? 

 

 

Ik weet het van de dierenarts. Toen we Zoetje kregen woog ze 1,6 kilo. Nadat haar baarmoeder was verwijderd kwam ze aan tot 1,7 kilo. Dat vond de dierenarts nog net kunnen qua gewicht. Het is nooit gelukt om haar weer op 1,6 kilo te krijgen, dat schijnt te maken te hebben met een veranderde hormoonhuishouding door de verwijdering van de baarmoeder. 2 kilo is dus echt te veel voor haar.

 

Je ziet het aan haar omdat ze echt een veel boller buikje heeft dan eerst. Gelukkig is ze nog niet zó dik dat ze niet meer bij haar blindedarmkeutels kan, maar een gezond gewicht is het niet voor haar. Ook kon ik slechts met moeite haar ribben en ruggengraat voelen, maar vanmorgen voelde ik haar ribben ineens weer makkelijker en toen bleek dus ook dat ze was afgevallen.

 

Volgens mij zijn er ook wel plaatjes te vinden op internet met konijnen van de zijkant en van boven gezien, van te mager, naar normaal en te dik.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt inderdaad van die volle blaas, waar je ongeveer 30 gram voor kan rekenen. Houd je nog 70 gram over, dat is best fors, maar ik zou me er, als het het zich stabiliseert geen zorgen over maken. Stabiliseert het niet, dan zou ik toch iets meer brok aanhouden en kijken wat dat doet.

 

Ben je wel voorzichtig met al die aanpassingen? Liever iets te langzaam, dan dat je het meteen volgens het boekje wilt doen. Als ik haar zo zie dan is ze niet heel erg te dik, wel goed gevuld. Maar wat je zegt, er mag nog wel zo'n 200 gram af.

 

Hoe gaat het met haar nu zo zonder Wannes?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jahoor, ik doe rustig aan met de kruiden en groenten. Tot nu toe krijgt ze qua groenvoer alleen wat witlof en gras. Aan gras was ze al gewend. En ik doe een snufje gedroogde kruiden door het hooi, iedere dag ietsjes meer. Maar Zoetje heeft echt nog nooit last van haar darmen gehad, wat ze ook eet. Alleen met de brokjes ben ik meteen fors geminderd. Ze valt er nu ook weer op aan, dat deed ze niet meer omdat er voor Wannes altijd genoeg eten lag. 

 

Ze is wel erg alleen en ze richt zich nu wel meer op mij. Komt even een kroel halen als ik eten geef, en ze wast mijn vingers. Hopelijk hoor ik snel van de opvang wanneer ze op koppelvakantie kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .