Ga naar inhoud

Konijnen en vuurwerk


Evee

Konijnen en vuurwerk  

118 leden hebben gestemd

  1. 1. Hebben jouw konijnen last van het vuurwerk?

    • Ja, veel
      13
    • Ja, een beetje, maar niet extreem
      45
    • Nee
      60


Aanbevolen berichten

3 uren geleden, WOKKY zei:

Hier was er achter de ren ook weer heel veel vuurwerk. Wel leek het veel minder lang door te gaan dan vorig jaar. Ik ben wel heel blij dat ik de meiden in de namiddag binnen heb gehaald. Ze zijn 1 keer geschrokken van een verdwaalde knal toen ik het raam nog open had. Maar om middernacht waren ze totaal niet onder de indruk. Chibi was aan het spelen met haar hooitunnel en Shep was bij mij lekker wortelloof aan het eten 😊

 

Ze hadden duidelijk meer last van de warmte dan van het vuurwerk. Zelfs in een onverwarmde kamer met het raam open bleef het 16 graden 😯

 

PSX_20220101_205706.jpg

 

Dat is ook nog een idee om ze naar binnen te halen. Zat ook al te denken; misschien volgend jaar in de garage/ bijkeuken. 

Hebben anderen hier ervaring mee? Ik was dan weer bang dat ze van een nieuwe omgeving icm herrie op de achtergrond ook stress zouden krijgen. Brownie reageerde ook al zo slecht op de verhuizing. Maarja buiten was eigenlijk ook geen doen. Nu werd op slechts een paar meter afstand van de ren allemaal vuurwerk afgestoken. 

Voor mezelf ook makkelijker vol te houden om bij ze te zitten binnen dan buiten in de herrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze binnen zetten was niet ideaal, maar buiten was gewoon onmogelijk. Het vuurwerk is loeihard in hun ren, en Shep raakt volledig over haar toeren.

 

Ik heb wel al dingen die ik volgend jaar anders ga doen. Ik ga ze waarschijnlijk pas rond hun etenstijd binnen halen, en ze na het vuurwerk terug buiten zetten. Binnen vonden ze het echt niet leuk. En vooral de overnachting was een probleem. Chibi had plakpoep achtergelaten, en Shep had voor haar toilet geplast (ook nog lekker oranje)

 

En de hele dag hadden ze kleinere keuteltjes, wat wel te verwachten was van de stress. Maar ze zijn nog niet veel groter geworden. Ik denk dat ze weer veel haren gegeten hebben binnen. Dus nu krijgen ze extra lijnzaad en veel vochtige vezels.

 

Maar dat is het toch nog steeds gewoon waard om geen paniek te hebben. Ze kunnen zich zo snel verwonden als ze als een kip zonder kop beginnen te rennen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ging het gelukkig goed met alle diertjes. Het scheelt ook wel dat er nooit heel dichtbij wordt afgestoken hier, omdat we wel redelijk ver van de dorpskern zitten. Er werd wel aardig wat afgestoken, maar allemaal op minimaal 100 meter afstand. De konijnen zijn al goed gewend geraakt in Blerick waar het in het tunneltje altijd al flink knalde. Nu in Kronenberg gaven ze er weinig om. Rolluiken naar beneden, wat kruiden op de grond en die waren rustig aan het eten. Wat alerter, maar verder niets geks. De vogeltjes in huis hebben er nooit iets om gegeven, dit jaar ook niet. De wilde vogels buiten daarentegen... De kippen zaten ook nergens mee. Die trokken net als de vogeltjes slaperig een oog open met "wat kom jij doen?". De geitjes lagen te slapen tot we kwamen kijken, toen was er even paniek. Maar ook die waren net als de kippen opgesloten, dus daar kon gelukkig weinig gebeuren. Om hen maakte ik me ergens wel wat zorgen. Ze waren ook wel wat angstig, maar omdat wij zelf ook nog steeds een beetje spannend zijn, konden wij ze ook niet rustig houden. Dat zou echt heel sneu zijn als ze de volledige tijd echt in paniek waren, want wij kunnen dan echt niets voor ze doen. De paarden vond ik zelf ook wel een beetje spannend, omdat Najla spanning snel overneemt. Angel geeft er niks om normaalgesproken, dus die houdt Najla rustig, maar ik wist niet wat de Shetjes zouden gaan doen. Van Saartje had ik niks verwacht, maar Meneertje weet ik niet. Als die zou gaan rennen, gaat Najla gegarandeerd opgefokt meedoen. Angel rent dan ook mee, maar meer om het rennen dan omdat ze het spannend vindt. Ik wil ze bewust niet opsluiten om die reden, want dan gebeuren er juist ongelukken. Ik heb ze liever op hun vertrouwde wei, waar ze rond kunnen rennen en zelf een voor hun veilig plekje op kunnen zoeken. Precies om 12 uur wat hooistapels neergegooid en ze verroerden zich alle 4 niet. Zorgen om niks, het eten was veeeeeel belangrijker. Vooral de Shetjes bewogen bij het knallen hun oren niet eens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-12-2021 om 12:46, Okki zei:

Hier reageerden ze er altijd amper op. Ik heb geen idee of Zoetje nog voor de jaarwisseling gekoppeld kan worden en of ze dan dus alleen zit of niet. Als ze alleen zit dan bouw ik, denk ik, het hok in de ren dicht zodat ze veiliger zit en niet de ren in kan. 

Ik heb mijn stem aangepast naar 'een beetje'. Zoetje was niet bang en Merien was een beetje bang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Deeskuh88 zei:

Hier ging het gelukkig goed met alle diertjes. Het scheelt ook wel dat er nooit heel dichtbij wordt afgestoken hier, omdat we wel redelijk ver van de dorpskern zitten. Er werd wel aardig wat afgestoken, maar allemaal op minimaal 100 meter afstand. De konijnen zijn al goed gewend geraakt in Blerick waar het in het tunneltje altijd al flink knalde. Nu in Kronenberg gaven ze er weinig om. Rolluiken naar beneden, wat kruiden op de grond en die waren rustig aan het eten. Wat alerter, maar verder niets geks. De vogeltjes in huis hebben er nooit iets om gegeven, dit jaar ook niet. De wilde vogels buiten daarentegen... De kippen zaten ook nergens mee. Die trokken net als de vogeltjes slaperig een oog open met "wat kom jij doen?". De geitjes lagen te slapen tot we kwamen kijken, toen was er even paniek. Maar ook die waren net als de kippen opgesloten, dus daar kon gelukkig weinig gebeuren. Om hen maakte ik me ergens wel wat zorgen. Ze waren ook wel wat angstig, maar omdat wij zelf ook nog steeds een beetje spannend zijn, konden wij ze ook niet rustig houden. Dat zou echt heel sneu zijn als ze de volledige tijd echt in paniek waren, want wij kunnen dan echt niets voor ze doen. De paarden vond ik zelf ook wel een beetje spannend, omdat Najla spanning snel overneemt. Angel geeft er niks om normaalgesproken, dus die houdt Najla rustig, maar ik wist niet wat de Shetjes zouden gaan doen. Van Saartje had ik niks verwacht, maar Meneertje weet ik niet. Als die zou gaan rennen, gaat Najla gegarandeerd opgefokt meedoen. Angel rent dan ook mee, maar meer om het rennen dan omdat ze het spannend vindt. Ik wil ze bewust niet opsluiten om die reden, want dan gebeuren er juist ongelukken. Ik heb ze liever op hun vertrouwde wei, waar ze rond kunnen rennen en zelf een voor hun veilig plekje op kunnen zoeken. Precies om 12 uur wat hooistapels neergegooid en ze verroerden zich alle 4 niet. Zorgen om niks, het eten was veeeeeel belangrijker. Vooral de Shetjes bewogen bij het knallen hun oren niet eens. 

Zo dat zijn nogal wat beesten, wel leuk zeg!

Ik kan me voorstellen dat je dan niet dichtbij de stadskern en het vuurwerk woont ja 😉 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, WOKKY zei:

Ze binnen zetten was niet ideaal, maar buiten was gewoon onmogelijk. Het vuurwerk is loeihard in hun ren, en Shep raakt volledig over haar toeren.

 

Ik heb wel al dingen die ik volgend jaar anders ga doen. Ik ga ze waarschijnlijk pas rond hun etenstijd binnen halen, en ze na het vuurwerk terug buiten zetten. Binnen vonden ze het echt niet leuk. En vooral de overnachting was een probleem. Chibi had plakpoep achtergelaten, en Shep had voor haar toilet geplast (ook nog lekker oranje)

 

En de hele dag hadden ze kleinere keuteltjes, wat wel te verwachten was van de stress. Maar ze zijn nog niet veel groter geworden. Ik denk dat ze weer veel haren gegeten hebben binnen. Dus nu krijgen ze extra lijnzaad en veel vochtige vezels.

 

Maar dat is het toch nog steeds gewoon waard om geen paniek te hebben. Ze kunnen zich zo snel verwonden als ze als een kip zonder kop beginnen te rennen.

Lastige afweging he? Een andere omgeving met herrie geeft ook stress, maar idd pal de ren naast de plek waar massaal vuurwerk afgestoken wordt is ook niet echt ideaal. Je weet niet waar je goed aan doet.

Ik wist ook niet dat het hier zo dichtbij afgestoken zou worden, dan had ik ze denk ook naar binnen gedaan. Kreeg zelf behoorlijk last van mijn oren van de knallen van het buiten bij ze zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .