Ga naar inhoud

Konijnen en vuurwerk


Evee

Konijnen en vuurwerk  

118 leden hebben gestemd

  1. 1. Hebben jouw konijnen last van het vuurwerk?

    • Ja, veel
      13
    • Ja, een beetje, maar niet extreem
      45
    • Nee
      60


Aanbevolen berichten

Aangezien de maand december weer vordert en de jaarwisseling steeds dichterbij komt, verwacht ik dat vuurwerk voor sommige konijnenbaasjes weer een probleem zal worden. 

 

Officieel mag het niet, maar dat wil niet zeggen dat mensen geen vuurwerk hebben en het ook niet gaan afsteken. Daarom dus toch de vuurwerktips op een rijtje:

 

vuurwerk-2019-forumformaat.jpg

 

Meer tips: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-en-vuurwerk

 

 

 

Hopelijk hebben de meeste konijnen er niet al te veel last van! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ingevuld een beetje. Gelukkig valt het hier namelijk wel mee met de hoeveelheid vuurwerk. Je merkt dat ze schrikken en/of alert zijn als er wat afgestoken word, maar het is geen enorme stress, het heeft gelukkig verder geen gevolgen voor hun gezondheid. Tenminste, dat heb ik voorheen nooit gehad gelukkig. De rennen zijn ook goed vuurwerk-proof, ik verwacht ook niet dat er iets in valt. Andere jaren is dat incidenteel wel een enkele keer geweest (bijv. omdat het door het gaas ging). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg dat ik altijd bij ze ben als het los gaat. Gelukkig dit jaar weer een verbod, dat scheelt een hoop knallende ellende. Hoewel, toen gisteren Max de wereldtitel pakten gingen de mensen ook los met vuurwerk. Dus helemaal stil zal het wel niet blijven. Ik heb wel eens bij de buren aan de deur gestaan of ze het vuurwerk wat minder dicht bij het huis wilde afsteken, omdat 1 van de konijnen doodsangsten uitstond. Maar over het algemeen redden we het wel met z'n allen 🙂

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was hier ook redelijk wat vuurwerk, maar de konijnen bleven rustig hooi eten. Het is dan ook op flinke afstand, voorgaande jaren was er 6 huizen verderop wat vuurwerk en verder alleen sterretjes bij ons en drie buren. 

Uiteraard wel 'belgische' knallen, maar die doffe dreunen lijkt ze niet veel te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier reageerden ze er altijd amper op. Ik heb geen idee of Zoetje nog voor de jaarwisseling gekoppeld kan worden en of ze dan dus alleen zit of niet. Als ze alleen zit dan bouw ik, denk ik, het hok in de ren dicht zodat ze veiliger zit en niet de ren in kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er een beetje vanaf hoe erg het is. Ze zijn al wel wat gewend wat hier is er het hele jaar wel af en toe wat te horen. Is het echt hard of dichtbij, dan zitten ze er even heel alert bij, maar gaan daarna weer door waar ze mee bezig waren. Met oud en nieuw zitten ze wel veel in hun schuilhok, maar als het ergste voorbij is lijken ze er weinig last meer van te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige jaarwisseling was het de eerste keer voor Fluffy en Pip. Toen hadden ze er niet heel veel last van.

Komende jaarwisseling is de eerste keer in de nieuwe ren, ondanks het verbod zal er hier heus wel wat afgestoken worden. Ik weet nog niet of wij thuis blijven met oud en nieuw. De konijnen zitten in elk geval veilig en hebben ook plekjes om te schuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, GijsB zei:

Ik mis de optie "geen idee". 

Heb nog geen oud en nieuw met mijn konijnen meegemaakt, ook nog geen vuurwerk dichtbij. 

Je kan ook gewoon even wachten met het invullen dan, dan weet je het wel 😉 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook nog niet. Vorig jaar was er weinig te beleven. Ze zijn wel alert als ze nu af en toe een knal horen, maar niets ergs. Als er echt vuurwerk losbarst verwacht ik wel dat ze bang zijn, dat zijn ze tot nu toe allemaal wel geweest klokslag 12. Maar dat is niet gek, ze werden ook altijd wel snel rustig als het weer voorbij was, dat verwacht ik bij deze twee ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Miekmoek zei:

Ik mis de optie "geen idee", ik heb ze nu bijna een jaartje, dus we gaan het meemaken 🤷🏼‍♀️

Gewoon even een week of 3 wachten met invullen, dan weet je het wel 😉 De optie staat er bewust niet bij 😛

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne leven buiten, vonden het vorig jaar (hun eerste oud en nieuw) doodeng. Kropen meteen hun nachthok in en kwamen er 's ochtends pas weer uit toen het al weer een paar uur lang stil was. Wilden toen ook niet eten... Gelukkig die middag wel weer.

Beloofd alweer veel goeds 😬 Wil bijna zeggen "hopelijk valt het dit jaar mee" maar dat zal wel niet, er wordt nu al dagelijks vuurwerk afgestoken bij mij in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar hadden we Ot nog... We vierden toen Oud en Nieuw bij mijn ouders en toen we thuiskwamen was er nog volop vuurwerk hier in de buurt maar Ot en Sien zaten middenin de ren op hun dooie gemakje hooi te eten. 😂

 

Hoe Freek gaat reageren weet ik niet. Die is SUPER nieuwsgierig maar schrikt wel sneller dan Sien. Misschien hoort hij ook gewoon beter doordat hij geen hangoren heeft... We gaan het meemaken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen verstoppen zich als het vuurwerk los gaat. Maar als ik dan om een uur of 1 naar ze toe ga en ze eten geef dan zijn ze vrij stoer en gaan ze lekker eten. 

 

Bij Do weet ik het ook niet precies. 2 jaar geleden waren zij en Jerry op koppelvakantie met oud en nieuw, en vorig jaar was er met het verbod minder vuurwerk. Maar met Jerry en de andere konijnen die ik heb gehad heb ik er gelukkig nooit problemen door gehad. Al weet ik niet hoe erg ze dan om 12 uur schrokken, in ieder geval niet erg genoeg om langdurig gestresst te blijven. Toch vind ik het altijd erg sneu als het los gaat met de knallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het al een aantal dagen geleden ingevuld, maar nog geen toelichting gegeven. Al valt er ook weinig toe te lichten: Het zijn gewoonweg niet zo'n stresskipjes. Sowieso boerendorp dus er wordt ondanks het verbod wel iets afgestoken, maar niet gigantisch veel. En allemaal verder weg. Ik denk dat ze het in ons oude huis in Blerick spannender vonden. Ook de paarden reageren er niet op en de Shetjes een beetje kennende verwacht ik bij hen ook geen problemen. Die verwacht ik wel bij de geitjes, dus ik ben erg blij met het verbod!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bij Chibi valt het wel mee, zij schrikt wel als het dichtbij is. Maar Shep is echt helemaal in paniek. Vorig jaar, ondanks verbod, leek het hier wel een oorlogsgebied. Shep was onder het hok gekropen, heel dicht bij de grond, en was helemaal aan het bibberen. Ze houdt absoluut niet van opgepakt worden (begint nu wel te beteren) maar ze werd pas rustiger in mijn moeders armen.

 

Gisteren was ergens in de straat een feestje, waar een paar jongeren wat vuurwerk afschoten. De dames vlogen in paniek onder hun hok.

 

Ik ben nu dus van plan om ze vrijdag namiddag binnen te halen in een onverwarmde kamer en een venster open, waar ik ook zo'n feromonen apparaat heb. De venster en rolluiken gaan dicht rond 11uur. En de nijnen zet ik dan de volgende ochtend terug buiten. Hopelijk met veel minder stress dan vorig jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .