Ga naar inhoud

Mogelijk drachtig?

Aanbevolen berichten

Je voedster is nog erg jong om al een nestje te krijgen. Je kunt met de dierenarts bespreken om haar te laten castreren. Je pleegt dan eigenlijk abortus, ze halen dan haar baarmoeder eruit. Er kan een heleboel fout gaan met een nestje, zeker met een te jonge moeder. Leest je moeder mee in dit topic?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan uiteraard.

Ik denk dat het wel goed is om je te realiseren dat je dan wel een nest konijnen hebt waar je een goed thuis voor moet vinden. Het kunnen er 3 zijn, maar ook 10. En vanwege haar leeftijd is de zwangerschap en de bevalling een risico voor de moeder, en het is afwachten of ze wel voor de kleintjes zorgt.

Let erop dat je met 10 weken de rammen en de voedsters uit elkaar haalt, anders heb je over een  paar maanden 50 konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Imani Lie Lien zei:

maar ik denk dat het eerst beter is om haar het nestje te late krijgen en daarna castreren

Waarom zul je zo'n jonge voedster nu bewust een nestje op de wereld laten zetten? Terwijl als je het nu laat castreren alles wegneemt, en geen risico voor moeder en kleintjes. Wij hebben in de opvang ook zulke jonge moeder ( bleek dus drachtig) binnengekregen, zij had 13! Jongen, waar ze er maar 6 succesvol groot heeft gebracht.

En kan zoveel fout gaan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de rest. Weet ook dat de dierenarts tot een bepaalde tijd een abortusprik kan geven, het is afhankelijk van wanneer de ram erbij is geweest of dat nog kan. Als je haar nog niet wil laten castreren zou dat misschien een optie kunnen zijn. Jouw voedster loopt behoorlijk veel risico om zo jong zwanger te zijn en er is een kans dat zij daar zelf aan komt te overlijden. Helaas heb ik het in de opvang ook gezien.

En inderdaad, het is misschien een goed idee om je moeder even mee te laten lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed hoe dit kon gebeuren... In augustus opende je een topic over je voedster omdat ze gezwollen tepels had en toen gaf je al aan dat je een ongecastreerde ram had. Waarom is die ram nog steeds niet gecastreerd? Dan zitten ze al die maanden dus al apart van elkaar... da's wel erg sneu vind ik. 🤔

Ik zou serieus overwegen om je voedster zo snel mogelijk te laten castreren. Geeft haar de beste kansen en je zit straks niet met een nest waarvan je ook de voedsters en rammen apart moet houden vanaf 10 weken...

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg een beetje het gevoel dat het geen echt "oeps"gevalletje is. Als je echt geen nestje wil dan castreer je de ram op tijd. Januari is niet op tijd, als je in augustus al twijfelt over een zwangere voedster. Nu is het december en twijfel je weer, wat is er in de afgelopen maanden dan gebeurd? 😕 Je rammetje is echt al groot genoeg om gecastreerd te worden. Straks zit ie er volgende week (of over een maand) weer bij!

Of je het nestjes wel of niet wilt krijgen zou ik heel goed over nadenken, de reacties hierboven liegen er niet om. Misschien voelt het niet alsof we je willen helpen, maar we denken na over het welzijn van de konijnen die je nu al hebt. Je loopt de kans dat je voedstertje dood gaat, dan zit je met een nestje konijnen dat sowieso ten dode is opgeschreven (want is nagenoeg onmogelijk om ze zelf met de fles groot te brengen). Ondertussen zit je rammetje vol hormonen alleen en wil die alleen maar nog een keer bovenop je voedstertje, dat is toch ook zielig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunnybunch is geen fokkersforum en promoot vooral het adopteren van konijnen uit konijnenopvangen. Dat is ook de reden dat wij alleen een vragenforum hebben voor onverwachte nestjes en geen onderdeel voor konijnenfokkers. Nu je gerichte raad gekregen hebt, wordt dit topic gesloten.

Informatie over fokken & nestjes is hier te vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/Voortplanting

Regels van ons forum vind je hier:
https://www.bunnybunch.nl/algemene-voorwaarden-forum

Mocht je toch nog met vragen zitten, kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken en als daar ook geen antwoord te vinden is, kun je een nieuw topic starten. Wees in dit nieuwe topic zo volledig mogelijk over de situatie waarover je vraag gaat, dat geeft ons een beter inzicht in de situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .