Ga naar inhoud

Vrouwtjes konijn rijdt ander vrouwtjes konijn


amis

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Ik heb 2 ongesteriliseerde vrouwelijke konijntjes, Bibi en Bagel (gecheckt bij de DA). Ze zijn nu 11 maanden oud en het is eigenlijk al die maanden heel goed gegaan, nu merkte ik 3 dagen geleden op dat Bibi begon te zoemen, ik had dit nognooit gehoord. Ze deed dit toen ik bij ze in het hok zat en ik ze beiden op hun hoofdje aan het kriebelen was. Na het gezoem probeerde ze te rijden op Bagel, die wilde daar niks van horen en rende snel weg.

 

Nu had ik gelezen dat rijden een vorm is van rangorde bepalen, Bagel leek altijd de dominante omdat ze altijd gewassen werd, en Bibi vaak het wassen deed. Daarom liet ik het maar even zijn gang gaan. Ik merkte ook dat ze het toen vooral deed als ik bij ze in het hok zat en niet als ik daarbuiten was. Daarnaast lagen ze nog steeds wel heel vaak lekker tegen elkaar aan en werd Bagel ook niet echt boos als ze dat deed, ze rende alleen weg.

 

Nu merkte ik gister op dat het rijden eigenlijk alleen maar erger werd. Ook nu ik nietmeer bij ze in het hok kwam. Als Bibi Bagel aan het wassen was ging dat even goed, en daarna probeerde ze op bagel, aan voor of achter, te rijden. Als ze dit deed was ze steeds heel erg aan het zoemen, en deed ze haar staart omhoog, een teken van opwinding. Op een gegeven moment rende ze eigenlijk de hele tijd achter Bagel aan en zo renden ze het hele hok door. Nu heb ik gister avond een hek door het midden van de ren gedaan, zodat ze allebei aan één kant zitten. Bagel vond dat volgens mij wel fijn want die flopte gelijk neer en ging lekker slapen.

 

Vanochtend zag ik dat ze elkaar steeds op zochten en aan het snuffelen waren en wilden ze graag naar elkaar toe, toen heb ik het hekje er weer tussen uit gehaald omdat ik het zielig vond. Dit ging een half uurtje goed en toen begon het weer, Bibi rende al zoemend en met haar staart omhoog achter Bagel aan. Ze maken geen ruzie, alleen ik merk wel dat Bagel het echt niet leuk vind en alleen maar heel snel weg rent als Bibi er aan komt. Zo doende heb ik het hekje er maar weer tussen gezet.

 

Nu was mijn vraag, is dit gedrag om de rangorde te bepalen, of komt dit omdat Bibi niet gesteriliseerd is en ze gefrustreerd is? Is het dan normaal dat een vrouwtjeskonijn opgewonden achter een ander vrouwtje aan rent? Ik heb ook gecheckt of Bibi niet stiekem toch een mannetje is maar dat is volgens mij niet zo. Is het dan slim om haar te laten steriliseren en verdwijnt dit gedrag dan? En kan ik ze dan het beste allebei te gelijk laten helpen of één voor één? 

 

Een hele lap tekst maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen 😀

F964375A-72CB-4F6A-8F3A-FFA7B837A758.jpeg

21A80209-153B-4057-91AA-7DE24B7EA3BF.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw konijnen zijn nu in de puberteit, en daar past dit gedrag wel bij. Als jonge konijnen vinden ze veel wel prima, maar nu vormen ze hun eigen karakter en dat kan invloed hebben op de rangorde bepaling. Blijkbaar heeft Bibi hier meer last van dan Bagel.

 

Mijn advies zou inderdaad zijn om ze nu beide te laten castreren (wat in de volksmond bij vrouwtjes steriliseren genoemd wordt). Dat haalt een groot deel van de hormonen weg, en brengt hopelijk de rust weer terug. Daarnaast voorkom je er ook mee dat ze baarmoederkanker krijgen op latere leeftijd.

Je kunt ze tegelijk laten castreren, dan ruiken ze allebei vreemd en zijn ze allebei wat zwakker. Laat ze dan ook zoveel mogelijk bij elkaar als het goed blijft gaan, dan hoef je ze later niet opnieuw te koppelen. Door zwakte kan het zijn dat er toch extra onrust onstaat, dan kun je ze naast elkaar laten zoals je nu hebt gedaan, maar als je merkt dat dat frustratie opwekt bij ze (ik ruik je wel, maar kan niet bij je om de rangorde te bepalen) dan kun je ze het beste zo ver mogelijk bij elkaar vandaan halen, zodat ze elkaar even niet zien en ruiken. Als ze dan volledig hersteld zijn, moet je ze wel weer op neutraal terrein opnieuw koppelen.

In dit artikel staan nog meer tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Helaas is er geen garantie dat de castratie alle problemen oplost. Ze zijn nu dus hun karakters aan het vormen, en het kan zijn dat die toch niet blijken te matchen. Maak dus ook alvast een plan b als het toch na de castratie niet meer goed gaat. Laat je ze bijvoorbeeld allebei een eigen maatje uitzoeken op karakter (dat is het fijnst in een konijnenopvang) en hou je twee koppels in eigen verblijven, of maak je de moeilijke keuze om een van de twee af te staan en laat je de andere een maatje kiezen, zodat je 1 goed gematcht koppel overhoudt? Lastige beslissingen, die hopelijk niet nodig zijn, maar wel goed om alvast in het achterhoofd te houden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .