Ga naar inhoud

Wat heeft Wannes?


Okki

Aanbevolen berichten

Wannes is weer ziek, hij heeft van alles maar wat er nou precies aan de hand is, geen idee. De dierenarts heeft ook wel allerlei dingen geconstateerd, maar ze gaat nog in overleg met een andere dierenarts wat er moet gebeuren. Even alles op een rijtje:

 

-300 gram afgevallen sinds maart, hij woog altijd 2 kilo. Hij komt niet aan, en als hij aankomt, dan valt ie daarna weer af.

-twee kiezen naast elkaar verdwenen, de derde daarnaast is getrokken.

-eet geen hooi en groenvoer meer, wel brokjes.

-kan sowieso niet goed tegen groente, dan krijgt hij diarree.

-heeft twee keer in een jaar tijd blaasontsteking gehad.

-wordt nu voor de zekerheid voor de tweede keer behandeld tegen EC.

-lijkt niet tegen panacur te kunnen, krijgt dan diarree.

-eet sinds twee dagen slecht, krijgt daarvoor medicijnen en dwangvoer.

-voortandjes lijken iets los te staan (net als de kiezen die kwijt zijn?).

-lijkt iets krachtverlies in zijn rechterachterpoot te hebben.

-heeft een klotsbuikje met veel vocht, dit is in september ook geconstateerd op een röntgenfoto maar nu ook echt voelbaar voor mij.

-zit al zeker een jaar of langer steeds vaker te suffen.

-heeft momenteel plakkerige, kleine keuteltjes.

-vieze onderkant weer door urine.

-sinds vandaag knarsetanden als je in zijn bekje kijkt of dwangvoert.

 

Zijn hart klonk goed, darmen werkten nog, hij hupst normaal. 

 

Wannes is ruim 8 jaar oud. Zou dit allemaal met zijn leeftijd te maken hebben? Of toch EC? Of nog iets anders? De dierenarts belt me morgen terug. Waarschijnlijk gaan ze van zijn lijf en kopje nog eens een röntgenfoto maken en ook zijn gebit nog eens goed bekijken, als hij tenminste fit genoeg is voor narcose.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ojee wat maar dat klinkt allemaal wel heftig. Is het misschien dat hij een ziekte heeft waardoor zijn gebit loslaat? Misschien eet hij slecht groenvoer en hooi ivm gebit. En misschien heeft de blaasontsteking wel verband met het gebit. Iets met kalk ofzo? Dat afvallen... ik weet niet. Misschien wel EC. Of ook iets met dat andere in verbinding. Ik ben helaas geen arts dus kan je verder niet helpen. Hoop dat je gauw weet wat er aan de hand is en Wannes kan helpen. Beterschap voor Wannes en sterkte ermee. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Wannes, E.C. kun je inderdaad niet uitsluiten, maar als ik je verhaal zo lees, is er wel iets meer aan de hand. Is de werking van de rest van zijn organen al onderzocht? Nier- en leverwaarden bijvoorbeeld?

 

Het klinkt wel alsof het tijd is om na te gaan denken over zijn kwaliteit van leven. Als je gaat zoeken op tanduitval kom je tot de conclusie dat dit vaak een bacteriële oorzaak heeft. Misschien zou breedbandantibiotica daar uitkomst kunnen bieden? Op zich wel goed om een foto te maken van z'n gebit, dat geeft meer inzicht in de tand- en kiesholtes. Je kunt dan zien of het een en anders is aangetast. Hij zou natuurlijk wel met minder tandjes en kiesjes kunnen leven, op een aangepast dieet. Maar dan heb je de rest ook .Als panacur meer kwaad dan goed doet kun je de E.C. ook niet goed aanpakken. Uiteindelijk krijgt dat de overhand. Het niet eten van hooi is waarschijnlijk de oorzaak van de kleine keutels. Waarom ze nattig zijn? Dan zou ik tippen op een probleem in de darm (dikke darm?). Vocht dat niet goed uit de voeding gehaald kan worden. Weet je al waarom hij vocht vasthoudt? Nieren?

 

Ik zou nu 1 keer alles uit de kast halen om te kijken wat er aan de hand is en van daaruit kijken wat het beste is voor hem. Hopelijk lukt het om de oorzaak te vinden! Misschien dat je hem in overleg met de dierenarts probiotica zou kunnen geven. Wat ik zelf wel heb geprobeerd met natte keutels, is zout. Maar ik raad dit niemand aan om dit zomaar te doen. Zout is een extra belasting voor de nieren, maar kan in sommige gevallen wel helpen (megacolon is daar een voorbeeld van). Je moet echter wel weten wat je doet! Bij sommige probiotica is al zout toegevoegd, dan hoef je zelf niet uit te zoeken hoeveel je moet geven, dat is een stuk makkelijker!

 

Beterschap voor Wannes!!!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @Boefje!

 

@Kolino: zijn nier- en leverwaarden zijn nog niet onderzocht, daar ga ik morgen even naar vragen als de dierenarts belt. Ook nog geen idee waarom hij vocht vasthoudt. 

 

Hij at nu alleen nog brokjes, waarschijnlijk krijgt hij hooi en groenvoer niet meer weg omdat hij drie kiezen naast elkaar mist. Hij wilde vanmiddag best wel graag gras eten maar hij krijgt het niet naar binnen gewerkt en laat het vallen. Ik had ook ergens gevonden dat te weinig calcium in de voeding ook kan leiden tot zachtere kaakbotten en daardoor tanduitval. Maar hij heeft altijd goed hooi en brokjes gegeten, dan heeft hij toch niet ineens een calciumtekort? 

 

Hij heeft tijdens de vorige kuur panacur ook probiotica gehad, maar ik had niet het idee dat dat veel hielp. Stoppen met panacur hielp wel om weer betere keutels te krijgen. Hij heeft ook rare blindedarmkeutels en dus ook plakkerige gewone keutels.

 

Ik vraag me ook echt af wat zijn kwaliteit van leven nu is. Inderdaad misschien alles uit de kast halen nu en kijken wat er nog kan. Maar ik vind ook dat het hem wel echt moet helpen en niet alleen zijn leven verlengen terwijl de kwaliteit niet veel beter wordt misschien. We hebben net twee weken geleden ons bejaarde katje in laten slapen omdat ze echt niet meer beter kon worden en pijn had, en ik vind het eigenlijk met Wannes ook die kant op gaan. Maar eerst maar eens het telefoontje van de dierenarts afwachten. Bedankt voor je uitgebreide reactie! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Oh nee, wat verdrietig! Helaas de juiste beslissing voor hem. Heel veel sterkte, wat zullen jullie die knappe snoet gaan missen❤️

Ja, die gekke mafketel Wannes, zo'n grappig beestje was hij! 

Screenshot_20211208-203522-037.png

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal! 😘

 

We hadden hem nog even bij Zoetje in de ren gelegd en zij is na een tijdje wel even gaan kijken. Daarna zag ik haar een beetje verward rondhopsen, dus toen heb ik Wannes weggehaald. Ze zit nu weer relaxt een bol konijntje te zijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, lieve Wannes Vreetzakje......je was er al zo'n tijd bang voor vanwege zijn kwakkelende gezondheid, maar als het dan zo ver is dat het niet meer Wannes-waardig is.....echt erg. Gaat je niet in de koude kleren zitten, sterkte. Hopelijk is Zoetje er niet ook somber onder. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Kolino en @JokeC. Wannes was al een tijdje niet meer het gekke, maffe, nieuwsgierige konijn dat ie was, helaas. Zoetje zat vanmorgen onderin het hok achter de wc verstopt, maar voor wat witlof kwam ze wel te voorschijn. Ze laat zich nu wel meer zien en heeft ook al in de tuin rond gerend. Binnenkort K'nijn en ko even mailen zodat ze op koppelvakantie kan. Want een vriendje hoort erbij! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .