Ga naar inhoud

ram en voedster opeens onenigheid

Holly en mars
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn ram (gecastreerd) 22 weken oud en voedster (29 weken niet gecastreerd) gekoppeld met 16 en 23 weken. De koppeling ging er best heftig aan toe maar de voedster liet zich wel berijden maar de ram absoluut niet en vloog haar dan flink na. Op een gegeven moment lagen ze naast elkaar en likte elkaar en werd er niet meer gevlinderd of gejaagd. Al kon ik niet echt vertellen wie de baas was, maar mijn gedachten was de ram want die werd echt boos als ze hem wilde berijden. Terug op terrein (lees huiskamer los) ging alles goed en na twee weken kwam er weer wat onenigheid beide deden kop omlaag maar niemand likt. 
toen heb ik de voedster een nachtje in de bench gedaan en de vorige dag was het over🤷‍♀️.

Weken is het goed gegaan tot het vd week weer mis ging. De voedster ging hem weer berijden en weer allebei kop omlaag maar niemand geeft toe. Nu denk ik soms dat de voedster hem uitdaagt zodat hij haar gaat berijden. Helaas vd week ook achter gekomen dat ze beide wormen hebben en de ram kreeg ook wel stress van het 4 dagen geruzie. 
ik heb ze nu apart en ze krijgen allebei medicijnen en de hokken schoonmaken. Maar als ze even loslopen maken ze nog steeds ruzie en vanwege de stress haal ik ze nu maar uit elkaar.

wie heeft er advies want ik krijg al pijn in me buik om er 1 weg te doen. Het lijkt wel een haat liefde verhouding want door de tralies likken ze elkaar gewoon nog🤷‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè wat lastig zeg! Je hebt twee pubers in huis, dat maakt de situatie instabiel. Ze zijn hun karakter aan het vormen en dat kan een verschuiving in de rangorde betekenen die in enkele gevallen zo uitpakt dat ze geen match meer zijn. Of dat bij jouw konijnen het geval is is niet goed te zeggen adhv deze informatie. Wat is onenigheid en ruzie? Is het echt vechten? Of wat gejaag en gerij? 

Wat kan helpen om de hormonen te kalmeren is castratie van je voedster. Sowieso een goed idee, want heel veel dames krijgen op latere leeftijd baarmoederkanker en dat kan natuurlijk niet meer zonder baarmoeder. In de meeste gevallen worden voedsters ook gemoedelijker na castratie. Maar het geeft je geen garantie dat het dan weer goedkomt.

Er is ook een kans dat ze elkaar echt niet meer moeten. Dat is helaas een risico dat kleeft aan jonge konijnen. Jonkies kunnen eigenlijk altijd wel samen, volwassenen kunnen super kieskeurig zijn. En twee pubers kunnen het elkaar flink lastig maken. 

Wat ik in jouw situatie zou proberen is ze een tijdje, zeg een week of 2-3, helemaal uit elkaar halen, zodat ze elkaar ook niet meer kunnen zien en ruiken. En dan een nieuwe poging wagen op neutraal terrein. Je zou van die tijd gebruik kunnen maken om je voedster te laten castreren. Geef haar dan wel zeker twee weken om daar volledig van te herstellen voordat je weer gaat koppelen. Zoals gezegd geeft het geen garanties, maar wel de beste kans. 

Lukt dit allemaal niet, dan zit er niks anders op dan ze allebei een eigen maatje geven. Of allebei bij jou, dan heb je dus 4 konijnen en 2 ruime verblijven nodig, dat is niet niks. Of je staat er eentje af en zoekt een maatje voor degene die je houdt. Voor beide scenario's kun je het beste naar een goede opvang gaan, zij matchen de konijnen op karakter. Dan heb je in de toekomst de minste kans om in dezelfde situatie terecht te komen. Je kunt altijd op de opvang terugvallen en je bent verzekerd dat het konijntje dat je afstaat via hen een nieuwe gouden ren vindt, met vriendje dat wel matcht. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga de voedster inderdaad laten castreren als de wormenkuur is afgelopen. Hopelijk gaat dat helpen.

De onenigheid is niet vechten maar rijden de voedster op de ram. En bijten in de kont,vlinderen en jagen. En de voedster laat weer overal keutels. 
Het voelt voor mij aan alsof het bij haar de hormonen zijn en dat de ram nu echt geen idee heeft wat die moet doen omdat hij al gecastreerd is. Want zij gaat heel gewillig liggen met het staartje omhoog en als die haar dan gaat likken wordt ze alsnog boos en volgens mij wil ze gewoon bereden worden. Hopelijk gaat het helpen🙇🏼‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh ja dat klinkt wel hormonaal. Ik heb een voedster gehad die echt niet te doen was. Constant rijden, sproeien, mijn ram had geen leven meer. En wij ook niet, sproeien in huis is gewoon smerig. Dat is helemaal overgegaan na haar castratie. Zij was wel wat ouder, het feit dat jouw dame een puber is kunnen we natuurlijk niet negeren. Maar de kans dat dit gedrag kalmeert na castratie lijkt me vrij groot, zoals je het beschrijft.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .