Ga naar inhoud

Mijn konijntje wil niet meer eten en drinken of keutelen en plassen


Jatansa

Aanbevolen berichten

Hoi, 

Afgelopen maandag ben ik met mijn konijntje van amper 2 jaar naar een konijnkundige dierenarts geweest voor haar gebit, schijnbaar was het zo erg dat al haar kiezen los zitten en ze botontkalking heeft.. (ik ben eerder naar een normale dierenarts geweest die daar niks van heeft gezien.)

Ook zijn er haakjes van haar kiezen gehaald en krijgt ze nu spuitjes voor calcium. Ze heeft pijnstilling megekregen en antibiotica
Ze heeft enorme pijn en wou niet meer eten en drinken, ook keutelde en plaste ze niet meer

Gister ben ik weer naar de dierenarts geweest en die heeft extra pijnstilling meegegeven en 2 darmstimulerende drankjes om te geven.

De medicatie van pijnstilling antibiotica en darm spul moet ik 2 keer per dag geven en dat lukt ook wel

Ook geef ik om de 4 uur dwangvoeding (met een klein beetje olvarit worteltjes erdoorheen voor de smaak) en extra water sinds dinsdag, gister ging dat heel goed maar sinds vandaag wil ze niet meer, ze vecht er echt tegen en ze weigerd het door te slikken

De dierenarts weet niet wat ze nu nog kan geven, heeft een van jullie een tip? Of eerder zoiets meegemaakt? Zondag was ze nog zon vrolijk konijn en daar is nu niks meer van over.. ze ligt maar een beetje, ze had nog wel genoeg kracht om te vechten tegen de dwangvoeding dus dat is opzich wel goed toch?
Ik heb alles voor haar over maar ik ben echt radeloos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn in die toestand is in direct levensgevaar. Ik zou een andere dierenarts bellen en ervoor zorgen dat ze in de opname terecht komt. In een couveuse, eventueel een infuus en de juiste medicatie op de juiste momenten. Zoals het nu gaat is de kans groot dat ze het niet gaat redden, er is echt wat extra's nodig nu

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt inderdaad niet goed, Ik weet niet of ik nog een andere dierenarts zou contacteren, of naar dezelfde teruggaan. Dierenartsen zijn ook geen wonderdokters.  Opname zou ik overwegen bij onderkoeling en gebrek aan tijd voor de verzorging van je konijn. Zelf houd ik ze zoveel mogelijk thuis, omdat ik meer tijd aan ze kan geven dan de dierenarts  ik heb ook de mogelijkheid om mijn konijnen warm te houden). Ze krijgen inderdaad op tijd hun medicatie (als het goed is) en het konijn kan warm liggen.

 

Mijn gevoel bij je verhaal is dat je wel nu moet handelen wil je konijn nog een overlevingskans hebben. Als er niet gekeuteld wordt heb je grote kans dat de darmen stil liggen, deze kunnen dan gaan verkleven en als dat gebeurt is je konijn ten dode opgeschreven, vandaar de darmstimulerende middelen. Ik ga er vanuit dat je nu metoclopramide en cisaral geeft, je zou daar in overleg met de dierenarts nog lactulose aan toe kunnen voegen. Ik weet eigenlijk niet wat je nog extra kunt doen, warm houden, dwangvoeren (pas op met maagoverladen als de darmen stil liggen) en medicijnen geven (meloxicam, metoclopramide, cisaral, lactulose en wat de dierenarts verder nog heeft voorgeschreven). Om er achter te komen of er obstructie is zouden ze een röntgenfoto kunnen maken. Maar dat is echt meer om duidelijkheid te krijgen wat er in de buik gebeurd. Dit kunnen ze na een paar uur herhalen om te zien of een eventuele massa zich verplaatst. Houd er echt rekening mee dat er een kans is dat je konijn dit niet overleefd, actie is nu dus wel echt nodig, zoals Eefje ook zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update!

 

Ik was ook van plan om naar de dierenarts te gaan maar toen ik haar pijnstilling gaf keutelde ze ineens in mijn hand. Ik kon wel juichen van geluk

Ik heb haar apart gezet van haar vriendje zodat ik precies kon zien welke van haar was en ze begon ineens wel te plassen en te keutelen, ook had ze wel zin in eten maar het kauwen lukt nog niet zo goed. Maar ze heeft al wel wat bladgroente opgegeten. 

Ze lijkt wel heel boos en chagrijnig omdat ze hooi wil eten maar het gewoon niet lukt maar ik ben in ieder geval super opgelucht!! En hou haar nog goed in de gaten

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .