Ga naar inhoud

Is vechten/jagen tijdelijk?


Jgude

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Wij hebben sinds de zomer 3 voedsters (3zussen), en dat ging vrij lang goed. Maar nu ze in de pubertijd zitten zijn er wat problemen en ik vraag me af of het tijdelijk is, ofdat we actie moeten ondernemen.

 

De meest dominante is namelijk gaan jagen en bijten (er zijn wel wat schrammen onder de vacht zichtbaar en plukken eruit). Het gaat dan steeds om hetzelfde konijn dat gebeten wordt. Het komt erop neer dat het konijn onderaan de pik orde nauwelijks beneden mag zijn (we hebben een hok met verdieping). En zelfs mag ze niet in de ren of de zandplaats blijven (dus echt alleen in het bovenslaaphok, tenzij het dominante konijn daar wil zijn natuurlijk)

 

Het dominante konijn en het middelste konijn in de rangorde lijken samen op te trekken, maar het tweede konijn jaagt niet op het derde.

 

Soms zitten ze wel samen, maar het lijkt erop dat ze dan gewoon het eten dat ik boven heb gelegd mee op willen eten naast het eten dat beneden ligt.

 

Is er een kans dat dit overgaat over een tijdje?( Ze zijn nu 6/7 maanden) of moeten we wat aan de indeling veranderen of zelfs maar een konijn wegdoen? 

 

Tips zijn erg welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit is hoogstwaarschijnlijk niet tijdelijk. Hele jonge konijnen kunnen vaak wel met iedereen overweg, maar nu beginnen ze te puberen en krijgen ze een eigen mening. En met name bij konijnen van hetzelfde geslacht komt het dan vaak voor dat ze elkaar niet meer aardig vinden.

 

Je zou eens contact kunnen opnemen met een goede opvang of je de voedster die er nu buiten valt kunt omruilen voor een ram. Dan zou ik je aanraden om ze wel daar te brengen voor een koppelvakantie.  Een groep koppelen is echt wel ingewikkeld namelijk. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn we langsgeweest bij de dierenopvang om het ene vrouwtje af te staan. Daar kreeg het verhaal echter een grote draai. Ze was namelijk een hij, dus niet gecastreerd en ook niet alle benodigde vaccinaties gehad (enkel 1). Dus dat was de portemonnee trekken. Groter probleem is natuurlijk dat het andere dominante konijn waarschijnlijk ook een mannetje is ( en dus ook niet gecastreerd) en het ene vrouwtje misschien dus zwanger. Al met al dus een flinke kostenpost. Maar ik ben meer verbaasd dat we dit zo meekrijgen van een fokker, en dat de dierenarts blijkbaar ook maar gewoon wat doet. Wellicht naïviteit van onze kant hierop te vertrouwen (aangezien we er een boekje bij kregen leek ons het in orde).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verbaasd ben. Een van mijn eerste konijnen was ook geen zij maar een hij, plus geen dwerg (ruim 3 kilo) en geen hangoor. Het was wel een konijn, dat stukje klopte gelukkig wel. Maar we zien hier heel vaak dit soort verhalen, veel fokkers lijken er alleen maar op uit te zijn om je een konijn te verkopen, en verder zoek je het maar uit.

Wat ga je nu doen? Ik neem aan je andere twee konijnen z.s.m. uit elkaar halen, en naar een konijnkundige dierenarts voor vaccinatie, geslachtscontrole en indien nodig castratie?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja donderdag weer naar de opvang om te zien wat de andere twee precies zijn en afhankelijk daarvan, vaccinaties, castratie indien van toepassing (denk het wel) etc. Dus dat gaat weer flink wat geld kosten. Bij elkaar dus zeker een paar honderd euro onnodige kosten. En een hoop verloren tijd met heen en weer rijden etc. Maar gelukkig is de boel bij de DBCA Amersfoort wel voor elkaar en helpen ze ons. Een leermoment voor ons zal ik maar denken.

 

Maar wat je zegt, blijkbaar gewoon even snel wat verdienen onafhankelijk van de rommel die de nieuwe eigenaar maar mag oplossen. En voor deze beestjes natuurlijk ook helemaal niet leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff wat een ellende zeg.. iets wat wellicht het overwegen waard is: je kunt de voedster, als die er tussen zat dan, ook laten castreren. Dan pleeg je in geval van zwangerschap dus eigenlijk abortus. Zeker als de voedster nog erg jong is kan een zwangerschap een groot risico zijn. Het kost wat, maar aan de andere kant, als je straks met een groot nest zit en dat allemaal goed aan wilt pakken ben je financieel nog veel verder van huis. 

Heel jammer weer dit, jullie en de beestjes de dupe van lelijke praktijken 😠.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatste stand van zaken: 

Het dominante konijn is inderdaad ook een mannetje. Dus komende week worden ze beide gecastreerd/gesteriliseerd. Totalen kosten hiervoor plus het afstaan van het eerdere konijn: ruim 350€. 

 

Aanzienlijk meer dan de fokker ermee heeft verdiend dus. De twee konijnen zijn overigens al wel veel rustiger nu ze samen zijn dus dat is wel heel fijn om te zien. 

 

Bedankt voor de adviezen overigens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .