Ga naar inhoud

Groot verdrietig dilema over koppelen

Doth
 Delen

Aanbevolen berichten

Hi,

Wij zitten met een heel groot verdrietig dilema wat ons nu al bezig houdt. Ons koppel konijntje Buster en Doth ( dwergkonijntjes ) zijn al vanaf hun geboorte bij elkaar. Nu begint Buster te kwakkelen met zijn gezondheid, volgens de dierenarts omdat hij konijn op leeftijd is. Nu weten wij 1 konijn is geen konijn maar wat moeten we nu doen als hij komt te overlijden, wij gaan bijna met pensioen en onze zoon gaat binnenkort op zichzelf wonen. Hij verzorgden ze als wij weg waren ( met de Camper ) Zou het vrouwtje nog alleen door kunnen ?

Wij willen haar ook niet naar een asiel of opvang brengen juist vanwege haar leeftijd maar twijfelen ook over een nieuw konijntje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is altijd een lastig dilemma. Moedig van je dat je hier nu al mee bezig bent. Zoals je zelf al schrijft: een konijn is geen konijn. Het vrouwtje alleen laten is daarom in principe geen optie. Ik neem zo'n besluit alleen als het overgebleven konijn qua gezondheid te zwak is om te koppelen, maar zelfs een konijn van 10 of 11 kan vaak nog gekoppeld worden. Bij een te zwakke gezondheid om te koppelen zou ik zelf overwegen om het konijn in te laten slapen, omdat ze in hun eentje gewoon niet gelukkig zijn en zich veilig voelen. Het is bij een koppeling met een ouder konijn wel fijn om het overgebleven konijn ook aan ouder konijn te koppelen.

Een andere optie is om het overgebleven konijn naar het asiel te brengen. Ik kan me goed voorstellen dat de stap heel groot is en dat niet de voorkeur heeft. Mijn inziens is dat wel beter voor het konijn dan alleen blijven. Er is ook een website voor senior konijnen waar oudere dieren herplaatst worden. Dat is Bunnybin. Het dametje kan dan bij je blijven tot er een geschikt adres voor haar wordt gevonden.

Zou je wel door willen gaan met konijnen? Hoe vaak gaan jullie weg? Afhankelijk daarvan zou je kunnen kijken of er iemand in de buurt is die voor ze kan zorgen als je weg bent of je kan een goed opvangadres zoeken.

Best wel wat mogelijkheden dus, maar helemaal afhankelijk van wat je voorkeur heeft.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen is in mijn ogen inderdaad geen optie, @Jamesthebunnybutler legt dat heel goed uit. Een ouder konijn kan nog prima gekoppeld worden,  ik heb zelfs een 13 jarige voedster nog een maatje gegeven waar ze bijna 2 jaar plezier van had voor ze overleden is. Je zou dus inderdaad in een opvang nog een nieuw konijn kunnen adopteren als maatje (dat kan ook een senior konijn zijn, maar hoeft natuurlijk niet). Maar stel dat jullie voedster dan uiteindelijk overlijd, dan zul je dat konijn terug naar de opvang moeten brengen. Uiteindelijk als je konijnen houd, en wil stoppen ontkom je er niet aan op een bepaald punt een konijn af te staan aan een opvang. Niet als je geen konijnen alleen wil houden. Dat is één van de lastigste keuzes om te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-12-2021 om 10:24, Jamesthebunnybutler zei:

Dat is altijd een lastig dilemma. Moedig van je dat je hier nu al mee bezig bent. Zoals je zelf al schrijft: een konijn is geen konijn. Het vrouwtje alleen laten is daarom in principe geen optie. Ik neem zo'n besluit alleen als het overgebleven konijn qua gezondheid te zwak is om te koppelen, maar zelfs een konijn van 10 of 11 kan vaak nog gekoppeld worden. Bij een te zwakke gezondheid om te koppelen zou ik zelf overwegen om het konijn in te laten slapen, omdat ze in hun eentje gewoon niet gelukkig zijn en zich veilig voelen. Het is bij een koppeling met een ouder konijn wel fijn om het overgebleven konijn ook aan ouder konijn te koppelen.

Een andere optie is om het overgebleven konijn naar het asiel te brengen. Ik kan me goed voorstellen dat de stap heel groot is en dat niet de voorkeur heeft. Mijn inziens is dat wel beter voor het konijn dan alleen blijven. Er is ook een website voor senior konijnen waar oudere dieren herplaatst worden. Dat is Bunnybin. Het dametje kan dan bij je blijven tot er een geschikt adres voor haar wordt gevonden.

Zou je wel door willen gaan met konijnen? Hoe vaak gaan jullie weg? Afhankelijk daarvan zou je kunnen kijken of er iemand in de buurt is die voor ze kan zorgen als je weg bent of je kan een goed opvangadres zoeken.

Best wel wat mogelijkheden dus, maar helemaal afhankelijk van wat je voorkeur heeft.

Waarschijnlijk heb ik met mijn vraag de goden verzocht of dacht Buster er wordt voor mijn zusje / maatje gezorgd vanmorgen vroeg is onze lieve kleine ventje als nog vrij plotseling overleden.

• Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .