Ga naar inhoud

Dwangvoeren


Jatansa

Aanbevolen berichten

Gister is mijn lieve konijntje geopereerd aan haar gebit en sindsdien eet en drinkt ze zelf niet meer, ik geef haar om de paar uur 25ml met dwangvoeding en pap en ook nog water. Ze loopt en springt nog wel en ik zie haar ook wel spelen maar soms ligt ze echt geen klein in een hoekje waar ze normaal nooit lag.. ze heeft ook veel pijnstillers gekregen. Ze wil alleen zelf nog niet eten, haar gebitje zal ook wel pijn doen maar vanaf morgen moet ik wel weer werken en kan ik niet constant dwangvoeding geven.. ik kan het dan alleen sochtends en savonds geven

 

Is dat wel genoeg en hoe doen jullie dat? 

En hoelang zouden jullie dwangvoeding geven?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren is nodig zo lang ze zelf niet eten. Hoeveel tijd zit er tussen als je het smorgens en savonds doet? Zou je iemand kunnen regelen die het tussendoor nog een keertje doet, of je konijn een dagje in de opname bij de dierenarts? Heb je wel pijnstillers meegekregen ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur is best lang! Eet ze wel met smaak uit de spuit of dat ook nog niet? Ik heb het ook ooit eens gehad dat ik moest werken en dwangvoeding en medicijnen moest geven... nou dan gaat een beestje toch mooi even voor bij mij! Natuurlijk krijg je de reactie of iemand anders dat niet voor je kan doen, als dat zo simpel was... Is thuiswerken een optie? Ik weet natuurlijk niet wat voor werk je doet. Het klinkt nog niet alsof je je konijn de hele dag alleen kunt laten, ik zou het wel aandurven met 3 a 4 tussendoor. Maar langer zou ik nu niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan de dwangvoeding een beetje olvarit wortel toegevoegd en dat gaat opzich best goed. Maar ik zie haar eigenlijk ook niet naar het toilet gaan.. nu maak ik me daar weer zorgen om. Geen idee hoe vaak ze dat zou moeten doen maar het lijkt wel alaof ze al een dag niet is geweest. Ze deelt het toilet met haar vriendje dus het is moeilijk te zien wiens keutels en plasjes het zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zojuist toch naar de dierenarts gegaan omdat haar maagje ook heel erg begon te borrelen, ze heeft extra vocht gekregen met een infuus en een darmsgimulerend middel en voor thuis heb ik 2 medicijnen om de darmen op gang te helpen en weer extra pijnstilling.

 

Hopelijk begint ze vandaag we langzaam zelf weer te keutelen en te eten! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zonde dat ze last heeft van haar buikje! Meest voor de hand liggende oorzaak is pijn, gelukkig geef je ook al pijnstillers. Ik hoop voor je dat ze snel weer zelf gaat eten. 

 

Wat betreft keutelen, de spijsvertering van een konijn duurt ongeveer 24 uur, als ze dus nu iets eten, komt dat er ongeveer over 24 uur als keuteltje uit. Als ze dus niet / weinig eten, zie je ook geen / weinig keutels. 

 

Wat bij mij vaak werkt om zieke konijnen zelf weer aan het eten te krijgen is verse kruiden (plantje of bakje uit de supermarkt, als je ze zelf niet in de tuin heb staan, is ook prima!), vooral verse peterselie valt hier in de smaak. Moet ze natuurlijk wel vers groenvoer gewend zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer wel groenvoer klein te maken voor haar maar ze heeft gister 1 blaadje gegeten. De dierenarts zei dat ze toch teveel pijn heeft maar ze krijgt al 3 soorten pijnstilling en daarnaast nog antibiotica en 2 soorten voor der darmpjes en 1 prik voor calcium

Het dwangvoeren gaat opzich wel goed, ik doe het nu om de 4 uur (ook snachts) en probeer nu ook meer te geven zo ongeveer 25ml per keer en daarnaast nog water uit een spuitje 15/20ml, ik hoop dat dat de darmen een beetje vult en dat ze morgen dan inderdaad gaat keutelen.

 

Ik maak me wel veel zorgen om haar...

 

Ik zie haar nog wel actief lopen en een beetje spelen en graven, maar soma ligt ze stil in een hoekje waar ze normaal nooit lag, een beetje verstopt zeg maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lastig is dat. Ik herken het ook van mijn oude konijntje, die wilde na een tandoperatie ook 2 dagen bijna niet eten. Zachte blaadjes zoals weegbree en paardenbloem bladeren wilde hij dan nog wel wat eten. Misschien inderdaad wat groenvoer wat zij normaal lekker vindt blijven proberen. Dat is vaak zachter dan de brokjes en het hooi en makkelijker te eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik kreeg gister ook hoop toen ze wel een blaadje at maar daar is het helaas ook bij gebeleven.. ik heb ook maar wat biks in water gemengd en een klein beetje wortel baby voeding erdoor heen gedaan, misschien dat ze dat wel zelf gaat eten 

 

Ze ontwijkt haar toiletje wel echt heel erg, normaal zat ze daar maar al te graag op, dus ik vind het wel eng dat ze zo ziek is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .