Ga naar inhoud

Hoe heb jij jouw konijnen gekoppeld?

Evee
 Delen

Koppelmethodes  

74 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe heb jij jouw konijnen gekoppeld?

• Op neutraal terrein
      28
    • Koppelvakantie (koppeling uitbesteed)
      20
    • Split-cage
      4
    • Korte koppelsessies
      4
    • Gelijk samen in het verblijf gezet
      11
    • Niet, konijn zit alleen
      11
    • Niet, Ik heb ze als koppel gekocht/geadopteerd
      18

Aanbevolen berichten

We promoten hier ontzettend dat konijnen een maatje krijgen, en dus niet hun leven alleen slijten. Maar koppelen is best lastig, en er zijn zo ontzettend veel verschillende adviezen in de wereld!

Wij adviseren om op neutraal terrein te koppelen, omdat dat de beste kansen heeft en voor de meeste konijnen de juiste manier is. Dat kan zelf, thuis, of via een koppelvakantie.

Maar dat wil niet zeggen dat de andere manieren per definitie fout zijn, soms zijn er redenen waarom je een andere keuze maakt. Ik ben dus wel eens benieuwd hoe jouw konijnen gekoppeld zijn! Je kan meer opties aanvinken, omdat koppelmethodes soms ook te combineren zijn (zo kun je bijv. na een tijd split-cage alsnog op neutraal terrein koppelen).

Als ik nog opties mis, laat het dan weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden echt best wat verschillende methodes gebruikt. Toen ik begon met konijnen was koppelen in korte sessies de manier die aangeraden werd, maar dat was bij mij nooit een succes. Dan moest je ze ook echt de eerste keer 5 minuten samen laten, dan 10 minuten, dan 15 minuten enz. Nou dat liep bij mijn konijnen altijd op veel stress en uiteindelijk ruzie uit. 

Ik heb met wat bijzondere gevallen wel eens een tijd split-cage gehuisvest (zonder wisselen) en dan op neutraal gekoppeld. Bijvoorbeeld bij een konijn met verlamming en bij een oud konijn wat slecht zag, maar toch veel pit had. En ook wel eens na castraties. Meestal om medische redenen dus.

Maar de standaard manier die ik gebruik, en de manier waarop mijn huidige konijnen gekoppeld zijn, is op neutraal terrein. Eerst in de opvang kijken op neutraal terrein of er een klik is en de meest geschikte partner neem je mee naar huis, en dan thuis op neutraal terrein verder koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met koppelen bij opvangen is dat er meestal meerdere koppelruimtes zijn. Ze kunnen dus wisselen. Maar het is ook zo dat als een konijn voor een volgende koppeling of speeddate gekozen wordt, er alweer meerdere andere konijnen op dat terrein zijn geweest. Het is dus eigenlijk niet neutraal, maar juist heel erg voorzien van andere konijnengeuren. Daardoor dus ook geen eigen territorium van het konijn dat gekoppeld word, en dus ook een soort van neutraal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik hen meegemaakt was dat er in de hal of buiten in een panelenren werd gekoppeld. Als het met konijn 1 niet klikte, werd die omgeruild voor konijn 2. Dan was de ren eigenlijk niet meer neutraal, maar na zo'n korte tijd (5 of 10 minuten) zal het niet zo heel veel uitmaken.

Bij de koppelvakantie die na 3 dagen alsnog mislukte, werd een nieuwe poging gedaan in een ander verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy is op koppelvakantie geweest in de opvang. Het klikte gelijk tussen hem en de eerste voedster die er bij gezet werd, Pip dus.

Samen hebben ze nog 3 dagen in de opvang gezeten totdat hun nieuwe hok hier in elkaar stond. Thuis zijn ze dus eigenlijk op neutraal terrein gekomen. Ondanks dat het vanaf dag 1 een goede match was heeft het toch nog wel enkele weken geduurd voordat het een hecht koppel was.

Het lijkt mij super leuk om een keer zelf een koppeling te doen. Dan wel voor een speeddate naar de opvang en thuis verder koppelen op neutraal terrein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf altijd de koppeling op neutraal terrein gedaan. Eerst speeddate in de opvang en dat samen in 1 reismandje mee naar huis, dan op neutraal terrein koppelen.

Ik moet wel zeggen dat toen ik Blue uit de opvang had gehaald het heel moeilijk was om het zo te doen. Eigenlijk bood elke konijnenopvang die ik contacteerde alleen nog koppelvakanties als optie. Zelfs als ik zei dat ik goede ervaringen had met zelf koppelen. Bij Blue was het meer een uitzondering, vanwege haar karakter leek de koppeling geen probleem te worden dus mocht ik het wel zelf doen. Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit zo'n makkelijke koppeling heb meegemaakt, ik weet niet eens of neutraal terrein nodig was geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijnen, Frits en Wilma, zijn na een speeddate in de opvang thuis in sessies gekoppeld, de opvang had het zo uitgelegd. Dat is allemaal prima verlopen. Betsy en Frits zijn na een speeddate in de opvang verder thuis op neutraal terrein gekoppeld, in 1 lange sessie. Betsy en Gijs idem dito. De laatste keer is Gijs op koppelvakantie geweest en kwam met Milly thuis. Het ligt wat mij betreft aan het beleid van de opvang, ik vind het allemaal wel best. Hoewel Gijs een lastpak is, hem stuur ik liever op koppelvakantie, aangezien speeddaten waarschijnlijk met de eerste 6 dames geen succes wordt. Dan is het te intensief en stressvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Ik vraag me door dit topic af, hoe worden koppelruimtes in een opvang neutraal gemaakt en gehouden? Hoe werkt dat als een konijn een paar koppelingen ondergaat in dezelfde ruimte? 

Als een koppel na de koppeling wordt opgehaald, wordt de ren volledig ontsmet met een stoomcleaner. En dan wordt het klaargemaakt voor de volgende koppeling. En er zijn inderdaad meerdere rennen die worden gebruikt voor koppelingen. Mocht het met de eerste voorkeur niet lukken, dan kijken we een beetje hoe het gaat. Soms beginnen we later in dezelfde ren met koppeling met de tweede keus, soms beginnen we in een andere ren, soms wachten we een nachtje en gaan de volgende dag in een andere ren verder. Vaak als het al snel niet werkt met de eerste keus, dan is het nog wel neutraal genoeg om daarna meteen door te gaan. En we kijken vooral hoe het gaat. Een bang konijn kan juist voordeel hebben van een beetje bekend terrein, een erg fel konijn kan wel beter in een andere ren gekoppeld worden. 

Het hoeft niet altijd volledig neutraal te zijn, als het maar onbekend is voor beide konijnen. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen als koppeltje overgenomen van iemand, dus zelf thuis niet gekoppeld. We hebben wel ooit zelf een keer gekoppeld, maar dat was zo'n makkelijk setje. Die zaten na een uurtje in de badkamer (neutraal terrein) al samen in de ren van de voedster. Het nieuwe rammetje maakte toen ook al gezellig bunnyflops tegen de voedster aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Mijn konijnen waren samen (gekoppeld) achtergelaten in een park en gered door de dierenambulance. Ik snap nog steeds niet hoe iemand twee prachtige en nog aardig jonge konijntjes zo achter te laten in een park terwijl ze wel de moeite hebben genomen om ze laten koppelen en dus goed geïnformeerd zouden moeten zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .