Ga naar inhoud

Welk hok is perfect schoon te maken?

Sterrelotje
 Delen

Aanbevolen berichten

Onze konijnen hebben een standaard konijnenhok waar ze droog kunnen zitten en een grote (niet overdekte) ren er omheen. Hooi eten en keutelen doen ze binnen. Nu gaan er behoorlijk wat keutels ed naast de toiletbakken, waardoor de hele bodem regelmatig schoongemaakt moet worden. Doordat het hok erg lang is en alleen aan de uiteinden deurtjes heeft, moet je het hok van z’n plaats tillen omdat de vloer goed te reinigen. Door dit tillen is het hok inmiddels stuk aan het gaan. Ik zoek dus een oplossing die wel werkt, een hok waarbij bijv de hele onderkant van voren open kan zodat je hem uit kan vegen. Of hebben jullie andere tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ideale hok bestaat volgens mij niet. Je kunt wel bij aankoop van een hok kijken of het voldoet aan de zaken die jij belangrijk vindt. Voor mij is dat inderdaad of je overal bij kunt komen om het schoon te maken. Maar ook of je je konijn goed kunt vangen voor bijvoorbeeld een dierenartsbezoek. Daar heb ik me in vergist, want mijn hok is heel diep, en als een konijn helemaal achteraan gaat zitten kan ik er niet bij.

Je zou ook kunnen kiezen voor een schuilhokje in de ren in plaats van een groot hok. Denk aan bijvoorbeeld een hondenhok. Dat is meestal makkelijker schoon te maken.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar 😄 

Ik heb zelf hele simpele schuilhokken in gebruik, dit is versie 2.0. Versie 1.0 was zomaar van resthout gemaakt voor tijdelijk gebruik, maar bleek in de praktijk zo handig schoon te houden en zo populair bij de konijnen, dat ik toen we afgelopen zomer de nieuwe rennen gingen maken een nieuwe versie gemaakt heb 😄 

Standaard platen gebruikt van 120 breed, een achterkant, dak, twee zijkanten en een voorkant, waar we de hoeken uit halen aan de onderkant, dat zijn de ingangen.  Dit keer geen schuin dak, omdat de rennen overdekt zijn, maar dat had de vorige versie wel (dat was niet overdekt). 

Scharnieren aan de voorkant, zodat het dak volledig plat kan bovenop, wat mij ook altijd een fijn plekje geeft om een konijn op te zetten voor bijv. vachtverzorging of controle. De voorkant zit met haakjes en oogjes vast aan de zijkant. 

Geen bodem dus, daarvoor gebruik ik cavia-hok plastic onderbakken. Groot genoeg, makkelijk op te tillen, goed schoon te maken. En door de hoge rand een lekker tochtvrij schuilplekje zo in deze hokken. Ik vind het ideaal werken. Makkelijk overal bij kunnen, goed schoon te vegen. En de konijnen vinden het een fijne plek door de twee ingangen, wel zo een veilig gevoel. 

IMG_20210607_213849.jpg

Resizer_16243585222630.jpg

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .