Ga naar inhoud

Castratie/ sterilisatie in de herfst?


Donderwolkje

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Vlekje en Caramel zijn inmiddels ruim 6 maanden oud. Omdat ik ze zo snel mogelijk wil proberen te koppelen, zou ik ze komende week graag naar de DA willen brengen voor castratie en sterilisatie. 

Nu vroeg ik mij af of dit in de herfst eigenlijk wel handig is? Het zijn namelijk buiten konijnen. Kunnen ze na de ingreep dan zomaar een nachtje binnen slapen of wordt dat te warm?

 

Ben benieuwd naar ervaringen en adviezen!

Dankjewel alvast 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste nacht is het belangrijkste om ze binnen te houden, dan mag ze ook gewoon in een verwarmde kamer, want de reden dat je ze binnen houd is omdat ze na de narcose moeite kan hebben haar lichaamstemperatuur op peil te houden. Een beetje vergelijkbaar met een warmtemat of warmtelamp die ze bij de dierenarts krijgen als ze wakker worden. Mijn ervaring is dat het na de eerste nacht, als die goed is gegaan, voor de lichaamstemperatuur niet echt meer nodig is om ze binnen te houden.

 

Is het nodig haar wat langer binnen te houden, omdat je haar eet & keutelgedrag nog wat beter in de gaten wil houden,of omdat je bang bent voor vliegen die op de wond af kunnen komen,  of omdat je haar liever nog even wil laten herstellen omdat haar partner niet zo lief is en haar lastig valt, dan zou je haar naar een onverwarmde kamer kunnen verplaatsen.

 

Hier staat veel informatie, ook over het in huis houden / terug naar buiten doen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

 

Quote

 

Terug naar buiten

Het dierenartsadvies kan op dit punt ontzettend uit één lopen. De ene dierenarts adviseert konijnen alleen de eerste dag binnen te halen, de ander zelfs 14 dagen.

Bij de castratie van een ram is het meestal al mogelijk om de ram na een dag of 2-4 weer terug naar buiten te doen. Bij een castratie van een voedster is het aan te raden om iets langer te wachten, 3-7 dagen. Dit kan natuurlijk per konijn en per seizoen verschillen, maar voedsters hebben vaak iets langer nodig voor ze weer volop eten en keutelen dan rammen.

 

Als je jouw konijn weer naar buiten doet, houd dan wel rekening met een aantal zaken. Controleer om te beginnen ook als ze buiten wonen een aantal keer per dag of het goed gaat. Controleer regelmatig of er nog steeds goed gegeten en gedronken wordt, of de keutels nog goed zijn. Controleer ook de wond een paar keer per dag, je wil natuurlijk niet dat die weer gaat bloeden. Zorg er voor dat ze zo min mogelijk springen de eerste week, omdat dat er voor kan zorgen dat de operatiewond weer open gaat. Vul het schuilhok met een niet-prikkende bodembedekking zoals katoenbedding of back-2-nature. Oude handdoeken kan natuurlijk ook. Als het heel koud is buiten kun je overwegen het konijn nog een paar dagen extra binnen te laten. Staat er veel wind op het konijnenhok, kijk dan of je een windscherm kan maken, zodat er voldoende beschutte plekken zijn voor de konijnen. Ongeveer 14 dagen na de operatie mag je weer overgaan op de normale bodembedekking.

 

Als je het konijn in de winter naar binnen haalt in een verwarmde woonkamer, kan het niet meer naar buiten toe. Dat kan dan pas weer in het voorjaar. In een verwarmde ruimte beginnen konijnen namelijk al direct de wintervacht te verliezen. Een konijn kan na de castratie tot ongeveer 10 dagen in een onverwamde ruimte in huis blijven in de winter, vaak gebruiken mensen een bijkeuken, garage of logeerkamer (waar geen verwarming aan staat) om de konijnen tijdelijk te huisvesten. Zorg er wel voor dat ze genoeg daglicht krijgen.

Moet het konijn langer dan 10 dagen binnen wonen, bijvoorbeeld omdat de operatie niet goed is verlopen, kan het konijn pas weer naar buiten in het voorjaar. Na 10-12 dagen beginnen ze namelijk de opgebouwde wintervacht te verliezen, ook in een onverwarmde ruimte. Je kan het konijn dan pas weer half mei naar buiten doen als de temperaturen van de dag en nacht meer gelijk liggen met onze binnentemperaturen.

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt bij een voedster de buik niet een eind kaalgeschoren? Geen idee hoe een groot stuk ze daarvoor kaalscheren, vast niet heel veel. Het lijkt me wel koud buiten met een stuk blote buik. 

 

Ik heb een voedster gehad waar een echo van haar buik moest worden gemaakt (in de zomer) en haar buik werd toen flink geschoren. Maar daar hadden ze natuurlijk een groter stuk voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lienappelsien zei:

Wordt bij een voedster de buik niet een eind kaalgeschoren? Geen idee hoe een groot stuk ze daarvoor kaalscheren, vast niet heel veel. Het lijkt me wel koud buiten met een stuk blote buik. 

 

Ik heb een voedster gehad waar een echo van haar buik moest worden gemaakt (in de zomer) en haar buik werd toen flink geschoren. Maar daar hadden ze natuurlijk een groter stuk voor nodig.

Dat ligt aan de methode die ze gebruiken, tegenwoordig kunnen ze het ook als ze maar echt een klein sneetje maken. Wel zo fijn, want dat geeft ook weer makkelijker herstel, minder hechtingen, minder kans op een wond die open gaat na afloop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een fijne reacties al, super bedankt!

We hebben in ieder geval een bijkeuken voor de eerste paar nachten, maar daar is het alsnog wel 18 graden. Verder hebben we een berging, wat misschien goed is om in de nachten voor de overgang naar buiten te gebruiken. Hangt natuurlijk ook allemaal van het weer af.

 

Ik zal eens op zoek gaan naar een tijdelijk binnenverblijf voor meneer en mevrouw Nijn 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .