Ga naar inhoud

Drinken


Lindavdb

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,


Ons konijn zit nu in de puberteit is 6 maanden. De laatste weken drinkt ze erg veel 250/300 ml per dag (ze is 1,5 kg) Verder is haar ontlasting goed. Ze is nog even actief als normaal. Ook plast ze nog in haar wc al heeft ze af en toe ongelukjes als ze los loopt en te enthousiast wordt, dan plast ze soms op de bank. Het zijn ook gewoon grote plasjes. Is het normaal dat een konijn in de puberteit meer drinkt? 

Iemand die ook deze ervaring heeft, of die mij hierbij kan helpen? 
 

Liefs Linda 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan hormonaal zijn, dat ze nu begint met territorium markeren met urine. Dat verklaart de (in jouw ogen) ongelukjes ook. En als ze meer plast om territoriale redenen, dan is meer drinken ook logisch. Geef je alleen droge brok en hooi, of ook vers groenvoer? Ze zou 75-225 ml per dag horen te drinken als je het gemiddelde aan houd (dat is 50-150 ml per kg per dag). 

 

Op welke manier geef je water? Bakje, fles of beiden? Eet ze verder goed? Geen afwijkend gedrag? Behalve drinken/plassen?

 

Medische oorzaak zou ik ook niet uit sluiten. Er zijn heel wat aandoeningen waarbij meer drinken / meer plassen een eerste teken kan zijn dat er iets niet helemaal lekker zit. 

Je zou als je twijfelt ook wat urine op kunnen zuigen met een schoon spuitje zonder naald, en dat bij de dierenarts laten testen. Daar hoeft ze zelf in principe niet voor mee naar de dierenarts, je zou kunnen bellen of je dat mag afgeven, en of de dierenarts zelf de mogelijkheid heeft om het te testen (dan valt de prijs meestal wel mee, als ze dat zelf in de praktijk kunnen). Het gedrag kan bijv. ook bij een blaasontsteking horen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, ze eet gewoon goed. 30 gram biks per dag en hooi moeten we ook regelmatig aanvullen. Elke dag krijgt ze een klein stukje wortel. Sinds kort hebben we een bakje water neer gezet in plaats van een fles. Alleen ik kan nog niet opmaken of dat verschil maakt. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .