Ga naar inhoud

Voedstertje sproeit en stampt opeens vaak


MoseyFlapjacks

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb 2 konijntjes van nog geen 6 maanden. Het rammetje is inmiddels gecastreerd, het voedstertje is niet gesterileerd omdat het toch een ingrijpende operatie is. Echter, opeens sproeit het voedstertje constant met urine, ze rijdt vaak op het rammetje en ze lijkt ook erg "not amused". In haar kooi stampt ze plotseling heel vaak en maakt er een boos bromgeluid bij. Iemand enig idee waar dat laatste door kan komen? Er is geen enkele aanleiding voor qua, het is niet als reactie op omgevingsgeluiden waar ik me bewust van ben.

Ze lopen vrijwel de hele dag los, alleen 's nachts zitten ze in hun (ruime) opvang. Kan iemand dit gedrag verklaren en me eventueel vertellen of er een kans is dat het sproeien weg gaat? Of is daarvoor een sterilisatie toch nodig? Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voedster is in de puberteit 💁. Dat kan best een tijdje duren (tot ze een jaar of 2 zijn), of kort, dat weet je niet. Ik heb ook een volwassen voedster gehad die dit deed. Sproeien en overmatig rijgedrag gaat wel weg na castratie, dat is mijn ervaring iig wel. Dat brommen kan ook in het karakter zitten. Mijn huidige voedster is 4.5 en gecastreerd, zij maakt met brommetjes duidelijk dat ze het ergens niet mee eens is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom in het leven van een puber! Ik zou toch castratie overwegen, als ze oud genoeg is. Nog geen half jaar is denk ik nog te jong om de voedster te castreren. Meestal gebeurt dat tussen een half jaar en een jaar bij voedsters ( correct me if i'm wrong). Het voordeel is dat je hiermee ook kanker in de baarmoeder voorkomt op latere leeftijd. Ik snap dat je het eng vind om een gezond konijn onder het mes te doen, dus lees je gerust in of vraag hier naar ervaringen. Er zijn veel baasjes met gecastreerde voedsters op het forum actief. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

42 minuten geleden, Kolino zei:

Welkom in het leven van een puber! Ik zou toch castratie overwegen, als ze oud genoeg is. Nog geen half jaar is denk ik nog te jong om de voedster te castreren. Meestal gebeurt dat tussen een half jaar en een jaar bij voedsters ( correct me if i'm wrong). Het voordeel is dat je hiermee ook kanker in de baarmoeder voorkomt op latere leeftijd. Ik snap dat je het eng vind om een gezond konijn onder het mes te doen, dus lees je gerust in of vraag hier naar ervaringen. Er zijn veel baasjes met gecastreerde voedsters op het forum actief. 

 

Kom ik hoor 😉 Hoewel je het niet echt mis hebt, 

Quote

De castratie van een voedster kan ook al vanaf de leeftijd van 3 maanden. De meeste dierenartsen doen dat echter alleen als er sprake kan zijn van een zwangerschap of medische problemen. Het is beter om een voedster rond de leeftijd van 6 maanden te laten castreren. Ten eerste zijn er dan vaak nog geen problemen met de baarmoeder en eierstokken en ten tweede genezen konijnen op die leeftijd vaak net nog wat sneller dan wanneer ze al wat ouder zijn. Allebei mooi meegenomen, als je toch de keuze hebt. Het advies is wel om een voedster als het kan voor de leeftijd van 1,5 jaar te laten castreren omdat na die leeftijd voedsters meer buikvet krijgen, en dat maakt de ingreep wat lastiger uit te voeren voor de dierenarts. Niet onmogelijk hoor, zeker niet. Maar het meest ideaal is dus om een castratie van een voedster tussen de leeftijd van 6 maanden en 1,5 jaar te laten plaatsvinden.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Hier zijn alle dames gecastreerd, op Sofie na. En dat is ook altijd goed gegaan. Inmiddels heb ik al heel wat konijnen gehad ook, 10 dames ofzo inmiddels die ik heb laten castreren? Sofie alleen nog niet. Zij is er nog maar net, en is nu een maand of 8 a 9. De bedoeling is wel wat ook zij binnenkort gecastreerd word (het heet castratie omdat ze de eierstokken en baarmoeder weghalen, bij sterilisatie zouden ze alleen afbinden, maar dat helpt niet met hormonen). Mijn plan is wel om dat voor februari te laten doen, want dan beginnen de voorjaarshormonen op te spelen. Het zal dus december of januari worden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook handig om nog eens te controleren of het écht een voedster is. Zeker bij jonge konijnen is het geslacht moeilijk te bepalen en gaat dat dus regelmatig fout (ook bij dierenartsen). 

 

Ongecastreerde rammen rijden en sproeien namelijk ook veel. Als je het geslacht nog een keer hebt bepaald/laten bepalen en de conclusie is weer dat het een voedster is dan heb je inderdaad een puberende/hormonale voedster. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .