Ga naar inhoud

Plotseling agressief naar elkaar.


DexenSnoet

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 konijnen een voedster (Snoet ras onbekend van 2jr) en ram (Dex Franse Hangoor van 10mnd) die allebei zijn geholpen op ons verzoek. (Bij de dierenarts)

Zij zijn gekoppeld met elkaar ongeveer 5 of 6 maanden geleden. Dex was toen al 2 maanden gecastreed, Snoet wat later.

 

(Snoet is later bij ons gekomen toen Dex al even bij ons was, de vorige eigenaar merkte dat ze geen goede klik had met het andere konijn)

 

In het begin ging het wat moeizaam en moesten ze erg aan elkaar wennen en Snoet ook aan ons.

 

Na de sterilisatie ging dit echt super en zijn ze echt heel lief met elkaar. Ze floppen tegen elkaar aan en liggen naast elkaar, likken etc.
 

Vanavond hoorde ik wat commotie toen ik in een andere kamer stond en waren ze ineens aan het vechten en bijten. 
Ik snap niet waarom.. Dex lijkt nu elke keer toenadering te zoeken en duwt zijn koppie tegen die van haar waarna zij hem bijt in zijn neus en zo gaat het nu al een paar uur…. Ik heb ze nu uit elkaar gezet.

 

Het geslacht van beide is bepaald door de dierenarts en na castratie/sterilisatie geen twijfel over mogelijk.

 

Wat moet ik doen…?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dex is volop aan het puberen met 10 maanden, het kan goed dat dat bij Snoet op het moment op de zenuwen werkt. 

Ook kan het zijn dat hij tot deze leeftijd Snoet als dominante dame prima accepteerde, maar nu hij 10 maanden is en praatjes krijgt, haar aan het uitdagen is. Dan krijg je dus opnieuw een rangordebepaling, wat goed zou kunnen als hij zijn koppie naar haar aanbied (en dus eist dat ze hem wast, wat zij zo te horen niet wil).

 

ik zou voor nu afwachten, en goed opletten hoe het gaat. Als het bij rangordebepaling en normaal koppelgedrag blijft, ze het uit laten zoeken en hopen dat ze een match blijven samen. Als het echt vechten is, dan moet je wel ingrijpen en ze uit elkaar halen. Vervelende dingen dit, helaas, maar dit gebeurt vaker. 

 

Maar er zijn meer redenen dat koppeltjes soms wat onrust kunnen hebben. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .