Ga naar inhoud

Tody eet (vrijwel) geen hooi


GijsB

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb sinds een paar weken een konijn, Tody. Ik heb hem gevonden op de parkeerplaats van een natuurgebied, heb hem naar een nabijgelegen asiel toe gebracht en na een maand daar opgehaald. In het asiel at hij goed hooi, maar bij mij vrijwel niet, soms een paar sprieten. Ik heb van alles geprobeerd, 3 soorten hooi (Kruidenhooi, hooi van een boer in de buurt en Care+ timothy hooi). Ook wel eens geprobeerd om niet te vroeg ander voer aan te bieden. 

Op hooi na eet hij goed, bladeren van bomen, verse kruiden, groente, biks etc. Hij is wel kritisch (eet van het gemengde voer de biks op en laat de rest liggen, wil geen bleekselderij of sla). 

Zou het kunnen zijn omdat hij nu nog alleen zit (recent gecastreerd, ben al aan het kijken naar een vrouwtje om erbij te zetten)? Doordat hij in het asiel nooit problemen had met hooi leek het ze daar onwaarschijnlijk dat er een medische oorzaak achter zit. 

Doordat ik hem gevonden heb is de leeftijd niet met zekerheid te zeggen, bij het asiel dachten ze rond de 6/7 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet bij het asiel navragen welk hooi hij daar had? Wel goed dat hij de biks uit de gemengde brokjes eet, misschien zou je hem alleen biks kunnen geven, zodat je weet wat hij aan voedingsstoffen binnenkrijgt. Er zijn zat merken die een brok aanbieden waar je geen last meer hebt van selectief eten, kijk maar eens in de webshop. Hoeveel brok en kruiden en dergelijke geef je? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal aan bij @Kolino.

Ik vind het echt super lief van je dat je Tody gered hebt en je erover hebt ontfermd.

 

Ik zou niet zomaar een vrijwillige voedster erbij zetten. Konijnen hebben het liefst een vriendje of vriendinnetje. Ook heel leuk dus dat je daarvoor kijkt. Maar konijnen moeten gematcht worden op karakter. Je kunt je konijntje laten speeddaten of op koppelvakantie laten gaan in een konijnenopvang. Daar kijken ze welke konijntjes elkaar leuk vinden en dan heb je de jaren die volgen een prachtig koppeltje. En dan heb je niet alle miserie die je zou hebben als je 'zomaar' twee konijntjes bij elkaar zet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het asiel hadden ze een baal hooi van de boer. Ik was inderdaad van plan om hierna alleen biks te kopen. Al het overige blijft toch liggen, zal er binnenkort eens naar kijken tegen de tijd dat ik bijna een nieuwe zak nodig heb.

Brokjes heb ik de eerste week afgewogen (26 gram voor een konijn van 1300 gram), nu schat ik het obv de hoeveelheid van de eerste week. 

Groenvoer/kruiden hangt af van hoeveel tijd ik hen op een dag. Als ik de tijd heb ga ik uitgebreid kruiden zoeken in de tuin (munt, citroenmelisse, tijm, rozemarijn, aardbeiblad, paardenbloem, duizendblad, weegbree, gras, noem maar op, check altijd of het gezond is). Op drukke dagen wat meer groente, meestal witlof en wat anders, ben aan het kijken wat hij allemaal wil eten (Sla, komkommer, bleekselderij eet hij bijvoorbeeld bijna niet). Groente (en klein beetje fruit (partje appel, 1 druif of schijfje wortel)) is bij elkaar een voerbakje vol, als ik kruiden/gras verzamel wat meer maar eet hij het niet allemaal op. 

Tak met blaadjes eet hij zelden helemaal op dus heeft hij eigenlijk altijd (gedroogd) wel tot zn beschikking

Hooi heeft hij altijd tot zijn beschikking, in zn ruif en verspreid over de ren omdat ik het verwerk in de speeltjes. 

 

Zomaar een konijn erbij zetten zal ik zeker niet doen, koppelvakantie is inderdaad het plan. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk kun je wel iets minderen in biks. Wat je aanhoudt, de 20 gr per kilo, is een goede basis. Maar je geeft wel wat extra's erbij, een vol bakje groente en merkt dat hij minder goed hooi eet. Dan is er reden om te zoeken naar een betere balans. Ik zou denk ik eerst overstappen op andere biks ipv gemengd voer, en als je dat gehad hebt, gaan zoeken naar de juiste balans. Bijvoorbeeld een week 5gr minder geven per dag en kijken of hij dan meer hooi gaat eten. Is dat niet het geval, minder dan eens een week met de groente, bovenop minder biks, etc. Wil hij dan nog steeds geen hooi, laat het vooral weten, dan kunnen we weer meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef nu een paar dagen minder en later brokjes/biks, nu krijgt hij vers hooi als ik opsta en brokjes/groen een uur later. 

 

Meer hooi eten zit er nog niet in. Wel heeft hij goed geoefend op zijn bedeltechniek, wordt hij hyper als ik iets van voer aanbied (en druipt hij teleurgesteld af als het hooi blijkt te zijn), is hij meer met de hekken van de ren aan het schuiven en toont hij interesse in mn kamerplant die ik maar buiten bereik heb gezet (was sowieso alleen toegankelijk buiten de ren onder toezicht). 

 

Nog niet direct een groot succes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je konijn nog teveel dingen krijgt die hij lekkerder vind dan hooi.

Ook kan het nog weleens helpen om het hooi op meerdere plaatsen aan te bieden, niet alle konijnen eten graag uit een ruif. 
 

Mijn konijnen krijgen samen:

Ochtend: vers hooi en water

Middag: bakje groenten ( niet meer dan 150 gram)

Avond: 70 gram biks voor in totaal 4 kilo konijn, vers hooi en water.

 

Misschien heb je er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, dan toch maar nog later groente en biks geven. OP het moment dat ik thuis werk (meeste dagen) kan ik prima wachten tot begin van de middag met iets anders geven. Ik vind het wel tricky om hem pas tegen 5 uur (wanneer ik op een kantoordag thuis kom) iets anders dan hooi aan te bieden als hij nog geen hooi wil eten, dan heeft hij tot die tijd niks als hij echt geen hooi wil eten. Lijkt me niet gezond toch? Of kan dat geen kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef niet alle brokjes in een keer, maar verspreid over de dag. Vanmorgen heb ik hem om 7 uur hooi gegeven rond 8 uur 2 blaadjes witlof en 5 gram brokjes en daarna rond 12 uur weer 5 gram brokjes en klein blaadje boerenkool. 

 

Als ik niet thuis ben geef ik hem s ochtends sowieso niet meer dan 10 gram brokjes, de rest bewaar ik voor later op de dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, GijsB zei:Ik vind het wel tricky om hem pas tegen 5 uur (wanneer ik op een kantoordag thuis kom) iets anders dan hooi aan te bieden als hij nog geen hooi wil eten, dan heeft hij tot die tijd niks als hij echt geen hooi wil eten. Lijkt me niet gezond toch? Of kan dat geen kwaad?

Hier durf ik niet zo goed antwoord op te geven. Misschien zijn er andere met meer ervaring die hier iets over kunnen zeggen? @Evee @Kolino @Eefje @Marjoleink 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, GijsB zei:

Ik vind het wel tricky om hem pas tegen 5 uur (wanneer ik op een kantoordag thuis kom) iets anders dan hooi aan te bieden als hij nog geen hooi wil eten, dan heeft hij tot die tijd niks als hij echt geen hooi wil eten. Lijkt me niet gezond toch? Of kan dat geen kwaad?

Ik weet niet waarom hij in mijn vorige bericht zo raar deed, maar nu is hij goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zijn gebit al eens laten controleren? Want het komt echt maar heel weinig voor dat een konijn echt geen hooi eet. Als hij dan overdag alleen maar hooi heeft en hij kan het niet eten, dan is het wel zielig. Heeft hij wel interesse in het hooi, of kijkt hij er helemaal niet naar om?

Ik denk dat ik in jouw plaats wel 's ochtends brokjes zou geven. En dan eventueel in het weekend proberen wat er gebeurt als je om 12 uur niets geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet vrijwel geen hooi toch? Ik heb ook konijnen gehad die jaren bijna geen hooi aten (en als ik brokjes minderde vielen ze af dus ze kregen niet teveel brokjes). 

 

Maar in het asiel at hij dus wel goed hooi. In het asiel kreeg hij alleen vast niet die verse kruiden en misschien ook geen groenten.

 

De verklaring van het asiel dat het geen medische reden kan hebben omdat hij in het asiel wel goed hooi at vind ik trouwens krom. Er kan iets met zijn gezondheid veranderd zijn.

 

Het kan zeker helpen als hij straks een vriendin heeft die wel goed hooi eet. Dat heb ik bij mijn konijnen ook gemerkt. Dan gaan ze soms gezellig mee hooi eten en nemen ze die gewoonte over (niet altijd, maar samen eten is bij konijnen een sociaal gebeuren). 

 

Goed dat je straks over gaat op andere brokjes. Zeker als het straks een koppel is, want dan heb je kans dat de een de biksjes opeet en de andere de ongezonde dikmakers. Als elk brokje hetzelfde is dan heb je dat probleem niet. 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .