Ga naar inhoud

Hoe zorg ik dat de band met mijn konijn behouden wordt tijdens stressvole situaties


VerzinZelfMaar

Aanbevolen berichten

Hoi, een hele vage titel sorry, maar het is een lang verhaal: Mijn lieve lieve Dotje stopte met eten.... Dus ikke naar de dierenarts, tandjes (klein beetje) scheef, en de dierenarts wilde proberen dat ze met pijnmedicatie het zelf oplost door voldoende te knagen ofzo (enige gaten in het verhaal komt door het feit dat ik geen dierenarts ben) dus ik elke ochtend en avond een spuit met pijnmedicatie in dr bekje, en kortgezegd: ze moet me niet meer! Haar extra aandacht geven gaat een beetje lastig gezien zij 'aan de mollige kant' is (wel nog 100% gezond hoor) en ik mijn andere konijn heb gediagnosticeerd met ADHD 🤣🤣🤣, en die mij dus altijd heel interessant vind voor een volle seconde na letterlijk elke beweging die ik maak( en dan half weg rent en bij de volgende beweging terugvliegt), en zij dat allemaal een beetje te druk vind en weggaat(hoewel ze echt heel vaak lekker tegen elkaar liggen, dus ze mag hem echt wel). Ik heb snoepjes waar ze helemaal dol op zijn, en zelfs daarvoor komt ze niet meer naar me toe(of rent in eerste instantie zelfs nog weg, terwijl ze normaal allebei op me af vliegen. Hebben jullie tips hoe ik met haar in contact blijf in deze periode, het is al 5 dagen ofzo, en er zijn er nog zeker 2 tot ik weer moet kijken of ze eet, en zo niet tanden slijpen en weer pijnmedicatie, dus weer verder met deze sh*t. Ik wil niet dat ze bang van me wordt, we hebben zoveel meegemaakt, ze hebben me zoveel beginnersfouten vergeven, dit verdient ze echt niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt vanzelf wel weer goed. Hier keren ze me een week lang letterlijk de rug toe als ik met ze naar de dierenarts ben geweest, laat staan als ik ze medicatie moet geven. 

Heb je al geprobeerd om de medicatie op een andere manier te geven, bijvoorbeeld tussen twee blaadjes basilicum? Dan haal je de stress al voor een groot deel weg.

Ik geloof trouwens niet in dat zelfoplossend vermogen. Als dat zo werkte zou een konijn om te beginnen al nooit haakjes krijgen. Heeft jouw dierenarts wel voldoende verstand van konijnen? Dat is niet vanzelfsprekend, want tijdens de opleiding wordt er amper aandacht besteed aan konijnen, die vallen nog steeds onder de exotische diersoorten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze lijst kan je zelf een dierenarts uitzoeken in jouw regio;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

En over de medicatie; eet ze nu nog steeds niet goed dan? De eerste keer als ze echt ziek zijn en niets eten, geef ik de pijnmedicatie met het spuitje. Dan gaat het daarna stukke beter en stop ik het of tussen basilicum blaadjes of meng ik het door geprakte biks (die je eerst met klein beetje kokend water zacht maakt). Je kan het als dit allemaal niet werkt ook mengen met een wortel babyhapje, dat likken ze ook zo van een lepeltje of schoteltje. Gewoon even uitproberen wat werkt dus! 

 

En het is heel normaal dat ze je nu niet leuk vindt en niet naar je toekomt. Probeer niets te forceren. Als ze straks hopelijk weer helemaal in orde en gezond is, kan je haar vertrouwen weer winnen! Soms duurt dat een tijdje, soms gaat 't snel. Toen mijn voedster ziek was en medicatie moest, durfde ze binnen een week wel weer eten aan te nemen, maar het duurde zo'n 3 maanden voor ik haar weer mocht aaien zonder dat ze wegsprong. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat geef je voor medicatie? Is het metacam? 
Dat vinden ze bij mij lekker namelijk en eten ze zo met een blaadje witlof op! 
Als je nu andere medicatie hebt zoals carprofen dan kan je wellicht daarom vragen. Carprofen moeten ze bij mij ook echt niet! En novacam wat haast hetzelfde is als metacam maar waar toch meer een anijsgeur aan zit, dat vinden ze bij mij ook niet lekker. 
Maar met metacam heb ik nooit problemen omdat ze het lekker vinden. 
 

Naast dit vraag ik me of het niet beter is als het gebit behandeld wordt en de oorzaak van niet eten wordt weggenomen. Maar ik ben geen dierenarts dus.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Dotje gaat het ook al stukke beter, ze kijkt niet alsof ik haar probeer te vermoorden als ik met een brokje aan kom (voor de pijnmedicatie wel, arm dingske) maar ik durf het niet door de brokjes te doen, want ze eet ze niet allemaal op, maar met groentjes die ze lekker vindt valt het te proberen. Volgens mij is het novacam indd, ik vind het allemaal zo lang duren en ik vind het zo zielig voor haar dat ik na het geven van de medicatie gelijk kijk of er nog een dosis inzit, in de hoop dat het op is en weverder kunnen meg dit gedoe, zodat het zo snel mogelijk achter de rug is.

 

DanielleV ja ik ook, maar ik luister gewoon naar de dierenarts, ik dacht sat die het wel zouden moeten weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi, de pijnmedicatie is eraf sinds gisteravond, en ik ben vandaag(vlak voor sluitingstijd🤣) naar de dierenwinkel gehaald voor timothy hoor, en Dotje viel erop aan! Ze eet weer helemaal zelf🎊!

Ik had eerst hooi van de supermarkt, ik heb geen flauw idee meer waarom ik die koos 1,5 jaar geleden, want ik wéét dondersgoed dat hooi het belangrijkste is, en ik neem het me zo kwalijk dat Dotje de dupe is geworden van die keuze, maar ik ben wel heel blij dat ze niet onder narcose moet om tandjes te slijpen. 

aangepast door VerzinZelfMaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze weer normaal eet. Ik zou haar wel goed in de gaten houden. Als de voortanden of kiezen (zéker de voortanden, maar ik maak uit jouw verhaal niet goed op of het de voortanden of de kiezen zijn) te lang zijn moet er toch vaak iets aan worden gedaan. Goed hooi eten helpt inderdaad wel bij het slijten van de kiezen. Het probleem is soms dat de kaakstand niet goed is en/of er scherpe randjes op de kiezen ontstaan. 

 

Wat een leuke konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat fijn zeg! 😊

Maar ik ben het eens met lienappelsien, hou ze nog wel goed in de gaten. Ik heb ook eens een voedster gehad met een scheve kaakstand, die hooi kon eten wat ze wilde maar toch haakjes kreeg aan dr kiezen vanwege verkeerd afslijten. 
Je hebt mooie konijntjes en een leuk huisje (heb ik ook in de ren staan). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de andere kant, mijn voedster was ook een keer opgehouden met eten, had mini haakjes maar onze konijnkundige dierenarts zei dat ze er geen last van kon hebben en dat dat waarschijnlijk niet de reden was waardoor ze niet meer at. Na het infuus om haar er weer bovenop te helpen, en metacam mee naar huis te hebben gekregen, is ze ook weer lekker gaan eten. Dus het kan wel zo zijn dat de haakjes niet de reden waren en dat het vanzelf weer oplost! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou er enorm goed in de gaten, maar ze gedraagt zich weer als zichzelf en eet voldoende hooi, als ze pijn heeft stopt ze wel weer of gaat ze zich weer raar gedragen, maar totdat zij er zelf last van heeft ga ik haar niet onder narcose laten brengen. En ik moet zeggen dat ik zelf ook niet echt weet of het de voortanden of kiezen zijn, misschien was ik iets te paniekerig tijdens de dierenarts afspraak om dat op te slaan 🙄🙃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .