Ga naar inhoud

Wat doen met konijnen tijdens (zware) werken in de tuin?

Freddy Stella
 Delen

Aanbevolen berichten

We hebben twee dwergkonijntjes die in een ruime buitenren lopen. Ze zijn daar helemaal 'thuis', en hebben uiteraard ook een binnenhok ter beschikking.

Daarnaast hebben ze zelf een fantastisch tunnelcomplex aangelegd, waar ze zich in kunnen terugtrekken.

Nu zijn we van plan om vrij grote werken te starten in onze tuin (met luidruchtige graafmachines) vlakbij hun ren.

Mijn vraag is: kan ik iets doen om de stress bij hen te verminderen, of maak ik me zorgen om niets?

Bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt waarschijnlijk vooral af van de konijnen en de werkzaamheden. Het zal wel stress geven, maar als ze een vertrouwde schuilplek hebben en het niet te lang duurt, dan zal het wel meevallen. Is het echt veel herrie en/of trillingen vlak naast hun verblijf, dan zou je erover kunnen denken om ze bijvoorbeeld naar de schuur of een onverwarmde ruimte te verplaatsen. Let er wel op dat ze daar niet te lang kunnen zitten, in verband met hun wintervacht. Stel dat het bijvoorbeeld 2-3 dagen zijn dat ze echt met een graafmachine vlak bij de ren bezig zijn, dan zou dat een goede oplossing zijn. Dat zou ook wel erg lang zijn voor ze om zo in de stress te zitten als de werkzaamheden dicht naast hun verblijf zijn.

Als je ervoor kiest om ze in hun verblijf te laten, dan kun je eventueel wat extra afleiding aanbieden zoals wilgentakken of extra kruiden in het hooi. Let wel ook op de tunnels die ze hebben gegraven, of die door de werkzaamheden niet in kunnen storten. Je zou ze uit voorzorg zelf dicht kunnen gooien, dan hebben ze daarna weer een mooi projectje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .