Ga naar inhoud

tijdelijk maatje gezocht voor mijn konijn

Fifi
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb 2 konijntjes, Isabella etn Fifi. Nu heb ik net slecht nieuws gekregen. Isabella heeft een blaassteen en een gebroken bekken en de dierenarts zegt dat hij veel pijn heeft en dat we haar beter moeten laten inslapen als je niet wil dat ze veel pijn lijdt. Nu heb ik pijnstillers gekregen om nog even de tijd te nemen voor het moment van euthenasie. Dat heb ik ook echt nodig want naast het verdriet wat ik heb om Isabella weet ik niet hoe het alleen verder moet met Fifi. Ik wil niet dat Fifi alleen verder moet leven, hij is niet gewend om alleen te zijn en ik wil hem dat niet aandoen. Maar als ik nu een nieuw konijn erbij neem, dan kan ik nooit stoppen met konijnen. Ik wil nl. niet nog een nieuwe generatie konijnen en wel uiteindelijk stoppen. Mijn kinderen zijn groot en daarvoor had ik ze ooit genomen. Wie weet een oplossing, of heeft een soortgelijke ervaring? Isabella is 10 jaar en Fifi die over blijft 9.

Nog even over isabella.. Het vreemde is dat ik niet aan haar merkte dat ze pijn heeft. Nu al helemaal niet met de pijnstillers, maar als ik google hoe je bij een konijn merkt dat hij pijn heeft, dan merkte ik niks van de tekenen voordat ik pijnstillers gaf. Zou het kunnen zijn dat het best wel meevalt en dat ik misschien helemaal niet zo drastisch mijn konijn moet laten inslapen. 

Eigenlijk ziet ze er nog heel fris en normaal uit dat het ook een raar idee is dat ik haar in zo'n staat laat inslapen.. Wie heeft hier ook ervaring mee. Op oude forums lees ik ook over bekkenbreuk.. en dat het langzaam vanzelf kan helen. Maar goed, dan nog de blaassteen...

Ik ben benieuwd wie me tips kan geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vervelend bericht heb je gekregen!

Ik heb alleen ervaring met een konijn met blaassteen. Ik heb ooit een voedster gehad die wel echt veel pijn daarvan had en op den duur niet goed meer kon plassen. 
Ik heb haar laten opereren om de blaassteen te verwijderen. Ik heb de steen nog meegekregen in een potje, hij was zo groot als een knikker! Waarschijnlijk veroorzaakt door de liksteen die mijn konijn kreeg bij het vorige baasje. 
Omdat dit konijn niet alleen een blaassteen had heeft het konijn het uiteindelijk niet overleefd. De operatie wel maar de dag erna gaf ze het op. 

Maar dat hoeft bij jouw konijn niet het geval te zijn natuurlijk. Heeft de dierenarts het niet over verwijderen van de blaassteen gehad en of de breuk nog kan helen? 
Hoe kwam je erachter trouwens dat ze iets mankeerde? Je zegt dat je geen pijn signalen opmerkte maar liep ze dan slecht? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een dierenarts zegt dat een dier lijdt en dat het ingeslapen moet worden, dan doe ik dat direct. Ze zeggen dat echt niet zomaar. Te snel inslapen kan niet, te laat wel. Mocht je twijfelen, dan zou ik zo snel mogelijk voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan. Konijnen zijn taai en laten het niet gauw merken als ze pijn hebben. Een bber heeft ook een konijn gehad dat maanden heeft rondgelopen met een gebroken rug. 

Bij een konijnenopvang kun je je overgebleven konijn aan een maatje laten koppelen. Dat konijn kan dan altijd weer terug naar die opvang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat klinkt niet best voor Isabella. Zoals de dames hierboven al zeiden laten konijnen het pas erg laat zien dat ze pijn hebben. Het zijn prooidieren, dus in het wild kunnen ze geen tekenen van zwakte laten blijken. Als je merkt dat een konijn pijn heeft dan heeft hij dus écht veel pijn. 

Eet ze nog goed? En plast en keutelt ze normaal? Misschien gaat ze vaker in een plashouding zitten (staart beetje omhoog)?

Een blaassteen zal sowieso geen pretje zijn. Een gebroken bekken is natuurlijk ook niet fijn...

Sterkte met een nemen van een beslissing. Zeker als je geen doodzieke tekenen ziet is het extra moeilijk om een konijn in te laten slapen. Helaas is het soms toch het beste wat je kan doen, als er geen kans meer is op herstel en je dus weet dat ze op en duur echt gaat lijden. Dan kan je haar dat besparen, want je weet dan dat dat onherroepelijk gaat gebeuren. Je kan je dierenarts nog eens om extra uitleg vragen waarom hij/zij adviseert om haar nu in te laten slapen. En overleggen wanneer dat dan is. Of ga inderdaad nog naar een andere dierenarts voor een second opinion als je zelf twijfelt. Dat is helemaal niet raar.

Tja, Fifi. Die wil inderdaad niet alleen achter blijven. Wie weet blijft hij nog een aantal jaar leven, maar ook al was het maar een aantal maanden, konijnen zijn groepsdieren en hij zal dus heel erg een maatje missen. Ik raad aan om naar een goede konijnenopvang te gaan. Je kan vragen of het maatje dan weer terug kan naar de opvang als Fifi eerder dood gaat. Konijnenopvangen vinden dat niet raar. Als iemand op den duur wil stoppen met het houden van konijnen is het vaak zo dat je er met 1 overblijft, en wat dan? Konijnenopvangen hebben liever dat je het ene konijn dan naar de opvang brengt dan dat je het ene konijn alleen houdt! Sterker nog, ze stellen het in hun adoptievoorwaarden dat als je 1 konijn overhoudt deze binnen een bepaalde termijn een maatje moet krijgen of dat hij anders terug naar de opvang gaat. 

Je zou ook kunnen overwegen Fifi naar de opvang te brengen om hem af te staan. Maar zoals ik het lees wil je dat niet, en dat hoeft natuurlijk ook niet. 

Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .