Ga naar inhoud

Konijn tijdelijk binnen

BabsZorro
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi!

Wij houden 2 konijnen buiten. Afgelopen zaterdag ben ik met 1 naar de dierenarts geweest omdat ze niet actief was en snel ademde.

Nu bleek dat haar temperatuur te laag was, verder kon de dierenarts niets vinden. Ik kreeg antibiotica en ontstekingsremmer mee. Ze zit vanaf zaterdagmiddag binnen en het gaat al veel beter met haar.

Haar vriendje zit nog wel buiten, in z’n 1tje. Liefst wil ik ze samen buiten hebben als het vrouwtje weer beter is.

Maar hoe doe ik dat nu het zo snel

kouder wordt? Geleidelijk laten wennen?

Beide konijnen binnen houden is eigenlijk geen optie. Tijdelijk een ziek konijn opvangen gaat gelukkig prima in een grote kooi.

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes Carolien

aangepast door BabsZorro
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er aan hoe lang ze nog binnen moet zitten nu en hoe warm het in de ruimte is waar ze nu zit: 

Hier staat uitleg over het weer naar buiten doen van zieke konijnen (in dit geval na een operatie, maar de informatie is het zelfde als je een ziek konijn binnen hebt zitten). 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

Een buitenkonijn dat voor een operatie binnen is gehouden mag pas weer terug naar buiten als hij zijn lichaamstemperatuur zonder problemen zelf op peil kan houden. Hij moet verder goed eten en goed drinken. Dat kan afhankelijk van de operatie na een dag of 3 zijn, maar kan in ernstige gevallen ook 2-3 weken duren. Houd er rekening mee dat een buitenkonijn dat in de winter naar binnen is gehaald in een verwarmde ruimte, pas in het voorjaar (half mei) terug naar buiten kan. Het is daarom beter om jouw konijn binnen te houden in een onverwarmde ruimte (10-18 graden). Dan kan hij na herstel gewoon weer terug naar buiten toe, mits het binnenzitten niet te lang duurt.

Als je jouw konijn weer naar buiten doet, houd dan wel rekening met een aantal zaken. Controleer om te beginnen ook als ze buiten wonen een aantal keer per dag of het goed gaat. Controleer regelmatig of er nog steeds goed gegeten en gedronken wordt, of de keutels nog goed zijn. Controleer ook de eventuele wond een paar keer per dag, je wil natuurlijk niet dat die weer gaat bloeden. Als het heel koud is buiten kun je overwegen het konijn nog een paar dagen extra binnen te laten. Staat er veel wind op het konijnenhok, kijk dan of je een windscherm kan maken, zodat er voldoende beschutte plekken zijn voor de konijnen. Als je het konijn in de winter naar binnen haalt in een verwarmde woonkamer, kan het niet meer naar buiten toe. Dat kan dan pas weer in het voorjaar. In een verwarmde ruimte beginnen konijnen namelijk al direct de wintervacht te verliezen.

Een konijn kan na de operatie tot ongeveer 10 dagen in een onverwamde ruimte in huis blijven in de winter, vaak gebruiken mensen een bijkeuken, garage of logeerkamer (waar geen verwarming aan staat) om de konijnen tijdelijk te huisvesten.  Zorg er wel voor dat ze genoeg daglicht krijgen. Moet het konijn langer dan 10 dagen binnen wonen, bijvoorbeeld omdat de operatie niet goed is verlopen, kan het konijn pas weer naar buiten in het voorjaar. Na 10-12 dagen beginnen ze namelijk de opgebouwde wintervacht te verliezen, ook in een onverwarmde ruimte.  Je kan het konijn dan pas weer half mei naar buiten doen als de temperaturen van de dag en nacht meer gelijk liggen met onze binnentemperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nu, of later deze week, weer goed met haar gaat kan ze gewoon nog naar buiten. Ik hou zelf 10 dagen aan als grens dat ze weer naar buiten kunnen als ze ziek binnen hebben gezeten. Tenzij ze al eerder flink beginnen met verharen, maar dat is vaak niet na 7 dagen. Ze moet natuurlijk wel weer (zo goed als) beter zijn. 

Toevallig heb ik zelf vrijdagavond een ziek konijn naar binnen gehaald. Als het goed is gaat hij vanmiddag weer naar buiten naar zijn vriendin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb Babs vanmiddag weer naar buiten gedaan. Ze hupt weer vrolijk rond. De ruimte waar ze binnen zat hielden we in het begin warm maar vanaf gisteren heb ik de kachel er uit gedaan.

Gelukkig is het buiten niet erg koud. Maar ik hou haar extra in de gaten☺️

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lienappelsien zei:

Als het nu, of later deze week, weer goed met haar gaat kan ze gewoon nog naar buiten. Ik hou zelf 10 dagen aan als grens dat ze weer naar buiten kunnen als ze ziek binnen hebben gezeten. Tenzij ze al eerder flink beginnen met verharen, maar dat is vaak niet na 7 dagen. Ze moet natuurlijk wel weer (zo goed als) beter zijn. 

Toevallig heb ik zelf vrijdagavond een ziek konijn naar binnen gehaald. Als het goed is gaat hij vanmiddag weer naar buiten naar zijn vriendin.

Hopelijk knapt hij snel op!

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .