Ga naar inhoud

Belang van vitamine D bij konijnen


Yvette82

Aanbevolen berichten

Hoi allen, 

Ik heb even een vraag over vitamine d bij konijnen. Ik las dat konijnen 12 uur aan zonlicht moeten krijgen zodat ze vitamine d kunnen opnemen.

Maar hoe werkt dit eigenlijk precies bij konijnen in het wild? Als we naar hun ritme kijken (actief rond zonsopkomst en zonsondergang) en terugtrekken in hun holen/gangenstelsels gedurende de dag, dan zou je zeggen dat zij niet aan 12 uur zonlicht per dag komen. Weet iemand hoe dit werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 12 uur die je noemt is inderdaad uitkomst uit een onderzoek onder vleeskonijnen volgens mij, maar dat is een gemiddelde. Het is beter om het natuurlijk ritme aan te houden. In de zomermaanden komen wilde konijnen dan wel ruim aan de 12 uur daglicht per dag, omdat het langer / vroeger licht is. In de winter zitten ze er onder. Gemiddeld zouden ze op ongeveer 12 uur zitten. 

 

Konijnen kunnen niet alle vitamine D types uit voeding halen, daglicht is dus wel ook echt noodzakelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .