Ga naar inhoud

Oud konijn een vriendje geven

Timoooo
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste forumleden, 

Ik heb een paar maanden geleden een hok gebouwd voor het konijn van mijn zus. Ik heb dit konijn nooit gekocht, ik weet weinig van konijnen, maar aangezien ik de enige ben die er voor zorgt probeer ik hier wat vragen te stellen. 

Het hok is nu 2,5 meter x 2,5 meter en ongeveer 1, 5 meter hoog. Hij heeft dus lekker veel ruimte om in de zon te liggen, rond te rennen, of in het binnenverblijf warm te blijven. 

Ik heb op dit forum helaas veel gehoord over eenzaamheid van konijnen. Hij zit helemaal in zijn eentje. Ik heb onze welopgevoede duitse herder geleerd om elke avond als ik het konijn eten geef, even kort hallo tegen elkaar te zeggen, maar die herder en mij ziet hij maar 1x per dag.

Dat vindt hij heel leuk, hij gaat helemaal rondjes rennen, maar ik kan mij voorstellen dat hij een maatje nodig heeft. 

Ik weet alleen niet welke konijnensoort het is. Het is een best groot konijn. En gaat die niet vechten als ik er zomaar een ander bij zet? Hoe moet ik dit aanpakken? Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden aan de hand van de foto's die ik stuur. 

Het is dus een mannetjeskonijn, en echt al wel een jaar of 2/3 oud denk ik zo. 

ps. 

Ik kan natuurlijk altijd klussen aan het hok, dat ik er een gaas muur in het midden doe, dat ze niet samenleven maar wel elkaars gezelligheid hebben. Alles is mogelijk. 

Screenshot_20211022_010338.jpg

Screenshot_20211022_010305_com.whatsapp.jpg

Screenshot_20211022_010241_com.whatsapp.jpg

Screenshot_20211022_010546_com.whatsapp.jpg

Screenshot_20211022_010548_com.whatsapp.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat jij je zo om hem bekommert. Hij heeft inderdaad een maatje nodig, en je kunt er inderdaad niet zomaar een konijn bijzetten. Het beste maak je een afspraak bij een goede konijnenopvang, zodat ze kunnen kijken welke voedster bij hem past. Koppelen doe je op neutraal terrein, maar je kunt bij ern opvang ook vragen om een koppelvakantie. Dan blijven ze daar een paar dagen tot de situatie redelijk stabiel is, en kun jij in die tijd het hok goed schoonmaken zodat zijn geur er uit is. Is het konijn wel gecastreerd en gevaccineerd? Dat moet uiteraard eerst, en dan kun je twee weken later bij de opvang terecht. Handige links:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was net dezelfde dingen aan het typen als Marjolein 🙂

2 a 3 is geen oud konijn hoor! Hij kan nog jaren mee 🙂. Heel goed dat jij een vriendin voor hem wilt vinden. Het is zo belangrijk voor ze, je zult het straks zelf zien hoe veel ze met elkaar optrekken 🥰. Een opvang neemt je alle gedoe uit handen én je weet zeker dat je met een goede match thuiskomt. Het is veruit de gemakkelijkste en meest verantwoorde keuze. Ik zou het leuk vinden om het vervolg op deze plannen te lezen!

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend leuk om te lezen dat je zo nadenkt over wat je konijn nodig heeft! En wat een mooi hok heb je gebouwd! 

Ik ben het helemaal eens met Marjolein, jouw konijn zal gecastreerd moeten zijn voordat hij een vriendinnetje kan krijgen. Een gecastreerde ram kan het beste samenleven met een voedster, maar je kan niet zomaar elk vrouwtjes konijn erbij zetten. Als ze elkaar niet leuk vinden, dan gaan ze alsnog vechten. 

Bij een konijnen opvang kan jouw konijn zelf een vriendinnetje uitzoeken met wie hij de rest van zijn leven wil wonen 😊

Laat je ons weten als je nog meer vragen hebt? We helpen je graag! 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees ook dat je het konijn 1 keer per dag eten geeft. Doet iemand anders dit ook? Het is wel echt belangrijk om minimaal 2 keer per dag naar ze toe te gaan. Als blijkt dat het konijn ziek is ben je eigenlijk al te laat als je een dag later pas weer komt. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder maakt het niet uit wat voor soort konijn het is hoor, als hij zelf z'n vriendin kan uitzoeken dan zit het wel goed. Of ze nou kleiner, groter, gestipt of gevlekt is, daar kijken konijnen niet naar. 

Maar leuk dat hij op koppelvakantie mag! Heb je ook al gekeken of er een goede konijnenopvang bij jou in de buurt zit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je je zo inzet voor het konijn! Eerst een mooi verblijf en straks ook een vriendinnetje. 😃 Je zal zien hoe leuk het is om 2 gelukkige konijnen samen te zien. Lekker tegen elkaar aan liggen, samen blij jou begroeten, elkaar wassen, enz. 

Nu eerst laten castreren. Dan 2 weken wachten omdat hij dan nog vruchtbaar kan zijn. En dan naar een goede konijnenopvang. Heel veel plezier alvast, en hou ons op de hoogte. We zijn natuurlijk heel benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .