Ga naar inhoud

Help! Konijn eet nauwelijks meer


Cake

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Toch maar een bericht op dit forum, want ik loop al een tijd bij de dierenarts met mijn konijn en we komen er niet achter wat er met hem aan de hand is. Alweer een aardige tijd geleden is mijn konijn gestopt met eten, toen heb ik hem een tijd gedwangvoerd. De dierenarts heeft hem helemaal gecontroleerd, maar hij leek volledig gezond en heeft niks afwijkends gevonden (gebit was ook in orde). Enkel een beetje een nat neusje (wat last van snot), maar hij was niet aan het niezen en de dierenarts hoorde niets geks bij de longen. Toch voor de zekerheid een kuurtje gekregen. Na een aantal dagen is hij toch weer voorzichtig wat gaan eten (brokjes). Ik had goede hoop dat het weer goed zou komen, maar tot op de dag van vandaag eet mijn konijn nauwelijks. De brokjes gaan er goed in, maar verder wil hij niets meer eten (geen groenten en geen hooi). Ik heb van alles geprobeerd.. Overal komt hij enthousiast op afgerend, doet hij zijn kinnetje overheen en rent weer weg. Vaak laat ik het liggen en hoop ik dat hij het alsnog gaat pakken, maar telkens kan ik het weer weggooien. De laatste dagen lijkt hij ineens ook niet meer zindelijk. Hij plast ineens overal, behalve op zijn wc en dat terwijl hij goed zindelijk was. Ook dropte hij zijn keutels altijd op de wc en ook deze nu overal en nergens. De keutels zijn wel groter dan normaal (?) Telkens als hij drinkt, poept hij ook van alles uit. Het motortje draait dus (gelukkig) nog goed en ook is hij nog levendig en vrolijk, maar ik begin mij wel zorgen te maken. Morgen ga ik opnieuw naar de dierenarts, maar telkens krijg ik het bericht dat hij helemaal gezond oogt. Alleen zit het mij helemaal niet lekker en begrijp ik echt niet wat er aan de hand kan zijn. 

 

Heeft een van jullie een idee?

aangepast door Cake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft ook weleens een paar dagen dat ze minder eet en vooral met haar kin over dingen wrijft, aan het graven is en overal keutelt en ook sproeit. Ik zie het als een hormonaal iets. Ze is dan meestal hyper blij 🙂 en leeft van de liefde zeg maar. 

Maar intussen lijkt ze dan toch wel te eten van het hooi enzo want ze blijft wel goed keutelen.. 

Misschien moet jij ook in die richting denken want je zegt dat hij/zij wel goed keutelt dus dan eet hij of zij wel wat neem ik aan. 
Kan hij of zij wel altijd hooi eten? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst alles willen uitsluiten alvorens te denken dat het hormonaal is. Is het gebit onder narcose bekeken? De achterste kiezen kun je eigenlijk alleen goed onder narcose zien.

Zie je nog meer anders dan anders? Drinkt hij meer? Heeft je dierenarts aan EC gedacht?

Is je dierenarts wel konijnkundig? In de opleiding wordt nauwelijks aandacht besteed aan konijnen, je moet echt geluk hebben dat je dierenarts er interesse in heeft. Misschien een keer laten nakijken door een andere dierenarts?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Marjoleink zei:

Ik zou eerst alles willen uitsluiten alvorens te denken dat het hormonaal is. Is het gebit onder narcose bekeken? De achterste kiezen kun je eigenlijk alleen goed onder narcose zien.

Zie je nog meer anders dan anders? Drinkt hij meer? Heeft je dierenarts aan EC gedacht?

Is je dierenarts wel konijnkundig? In de opleiding wordt nauwelijks aandacht besteed aan konijnen, je moet echt geluk hebben dat je dierenarts er interesse in heeft. Misschien een keer laten nakijken door een andere dierenarts?

Het gebit is niet onder narcose bekeken, alleen via een tang. Alleen zijn de brokjes harder dan sommige groente dat ik mij wel afvraag wat maakt dat hij dat dan nog wel eet, maar is zeker iets om nog verder te onderzoeken. 

 

Toevallig vraag ik mij wel af of hij meer drinkt en ben ik dit vandaag gaan afmeten. Komende dagen wil ik in de gaten houden wat hij ongeveer gemiddeld drinkt. 

 

Goeie vraag of de dierenarts konijnkundig is.. Ze geven aan van wel. Misschien een goed idee om een andere dierenarts te laten meekijken als er opnieuw niets uitkomt.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Mijn voedster heeft ook weleens een paar dagen dat ze minder eet en vooral met haar kin over dingen wrijft, aan het graven is en overal keutelt en ook sproeit. Ik zie het als een hormonaal iets. Ze is dan meestal hyper blij 🙂 en leeft van de liefde zeg maar. 

Maar intussen lijkt ze dan toch wel te eten van het hooi enzo want ze blijft wel goed keutelen.. 

Misschien moet jij ook in die richting denken want je zegt dat hij/zij wel goed keutelt dus dan eet hij of zij wel wat neem ik aan. 
Kan hij of zij wel altijd hooi eten? 
 

Bedankt voor je reactie. Er is altijd onbeperkt hooi beschikbaar. Dit ververs ik ook regelmatig, omdat ik soms ook denk dat het misschien niet meer lekker is als het er een tijdje in zit. Helaas eet hij er niet van. Als ik het aangeef, pakt hij het wel aan, maar legt het dan ook weer opzij.. 

 

Kan een gecastreerde ram ook als nog last hebben van zijn hormonen? Ondertussen duurt het al wel 6 weken.. Ik herken het alleen niet bij hem. Hij is al 6 en nooit eerder problemen hiermee gehad, het was eerder een vreetzakkie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Marjoleink zei:

Ik zou eerst alles willen uitsluiten alvorens te denken dat het hormonaal is. Is het gebit onder narcose bekeken? De achterste kiezen kun je eigenlijk alleen goed onder narcose zien.

Zie je nog meer anders dan anders? Drinkt hij meer? Heeft je dierenarts aan EC gedacht?

Is je dierenarts wel konijnkundig? In de opleiding wordt nauwelijks aandacht besteed aan konijnen, je moet echt geluk hebben dat je dierenarts er interesse in heeft. Misschien een keer laten nakijken door een andere dierenarts?

Natuurlijk is eerst alles uitsluiten het eerste wat je moet doen, dat ben ik helemaal met je eens hoor. 
Maar ik gaf alleen aan dat sommig gedrag ook wat met hormonen te maken kan hebben. 
Ik herken het overigens alleen van mijn voedster en niet van een gecastreerde ram. Enthousiast op eten af komen rennen en het niet nemen kan inderdaad ook door gebitsproblemen komen, maar ze gaf aan dat de dierenarts dit gecontroleerd had. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Cake zei:

Bedankt voor je reactie. Er is altijd onbeperkt hooi beschikbaar. Dit ververs ik ook regelmatig, omdat ik soms ook denk dat het misschien niet meer lekker is als het er een tijdje in zit. Helaas eet hij er niet van. Als ik het aangeef, pakt hij het wel aan, maar legt het dan ook weer opzij.. 

 

Kan een gecastreerde ram ook als nog last hebben van zijn hormonen? Ondertussen duurt het al wel 6 weken.. Ik herken het alleen niet bij hem. Hij is al 6 en nooit eerder problemen hiermee gehad, het was eerder een vreetzakkie.

Als hij eerder nooit zulk gedrag vertoonde dan is dit dus geen normaal gedrag voor hem en denk ik toch dat er iets met zn gebit zou kunnen zijn aangezien dit niet onder narcose is gecontroleerd. Dit zou ik dan toch eerst laten controleren. 
Mijn gecastreerde ram is ook eens onder narcose geweest voor zn gebit toen het leek dat hij sommige dingen niet goed kon vastpakken en wat uit zn mondje liet vallen en hij bleek toen wat haakjes te hebben. Dit heeft hij daarna overigens niet weer gehad. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Hij eet ook geen dingen die hij eerst heel erg lekker vond? 
 

Nee.. hij eet niks meer wat hij daarvoor wel lekker vond. Dat maakt ook dat ik mij zo zorgen maak. Ook heb ik veel nieuwe dingen geprobeerd, maar allemaal zonder succes 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Als hij eerder nooit zulk gedrag vertoonde dan is dit dus geen normaal gedrag voor hem en denk ik toch dat er iets met zn gebit zou kunnen zijn aangezien dit niet onder narcose is gecontroleerd. Dit zou ik dan toch eerst laten controleren. 
Mijn gecastreerde ram is ook eens onder narcose geweest voor zn gebit toen het leek dat hij sommige dingen niet goed kon vastpakken en wat uit zn mondje liet vallen en hij bleek toen wat haakjes te hebben. Dit heeft hij daarna overigens niet weer gehad. 
 

Ik ga dit meenemen naar de dierenarts. Hopelijk kan ze er onder narcose naar kijken en anders wil ik toch op zoek naar een dierenarts die mogelijk meer konijnkundig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Cake zei:

Nee.. hij eet niks meer wat hij daarvoor wel lekker vond. Dat maakt ook dat ik mij zo zorgen maak. Ook heb ik veel nieuwe dingen geprobeerd, maar allemaal zonder succes 😞

Dat is ook wel reden om zorgen te maken ja. Dan is er wel iets wat hem niet lekker zit, anders laten ze een lekker hapje niet staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Cake zei:

Ik ga dit meenemen naar de dierenarts. Hopelijk kan ze er onder narcose naar kijken en anders wil ik toch op zoek naar een dierenarts die mogelijk meer konijnkundig is. 

Goed om het er over te hebben ja. Je gaat morgen toch? Succes! En laat ons even weten hoe het is gegaan… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vers hooi valt meestal beter in de smaak. De meeste mensen geven twee keer per dag vers hooi. Je zou ook nog wat andere soorten hooi kunnen proberen.

Maar het lijkt erop dat je konijn wel wil, maar niet kan. Ik ben natuurlijk geen dierenarts, maar bij mijn konijnen gaat het dan meestal over het gebit. Als ze buikpijn hebben willen ze ook niet eten, en zitten ze vaak in de vorm van een bolletje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad gebitsproblemen uit willen sluiten.

 

Wat betreft het niet meer zindelijk zijn, heb je dingen in zijn omgeving veranderd? Of zijn er andere redenen waarom misschien territoriaal zou kunnen worden? Denk bijvoorbeeld aan buren die aan konijnen zijn begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij wel vrolijk aan komt huppelen, maar vervolgens niet de lekkere dingen wil eten die hij normaal wel at, of aanpakt maar dan last vallen, dan is er toch echt iets niet goed. Het lekkers wel kinnen (dit is van mij!) zie je dan inderdaad wel vaker.

 

Gebitsproblemen is dan het eerste waar je aan denkt. Konijnen die buikproblemen hebben eten ook slecht, maar dan gedragen ze zich anders. Jouw konijn komt wel, maar eet dan toch maar niet. Soms ziet de dierenarts maar een klein scherp randje op de kiezen en vindt het wel meevallen, maar soms hebben ze er dan toch last van. En zoals al iemand zei, zonder narcose zijn niet alle kiezen goed te zien. Best kans dat er achterin toch iets scherps zit.

 

Het is niet uitgesloten dat er niks anders aan de hand is, maar het klinkt in eerste instantie toch als gebitsproblemen. Aangezien hij ook een nat neusje heeft is het heel goed mogelijk dat er iets met de kieswortels aan de hand is. Er kan een abces bij de kieswortels zitten of de kieswortels kunnen gewoon slecht zijn. Dat verklaart dan het slecht eten (want dat is pijnlijk) én het natte neusje (want het drukt tegen de traanbuizen). Misschien is dat nog wel de meest voor de hand liggende verklaring. De dierenarts hoeft dan niks raars te zijn als hij/zij in de bek kijkt. Een röntgenfoto kan dat wel zichtbaar maken. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jouw eigen dierenarts aan alles wat hierboven genoeg wordt niet heeft gedacht, dan zou ik toch naar een andere dierenarts gaan voor de narcose om het gebit te kijken. Zelf zou ik het niet meer vertrouwen namelijk.. Ik heb een link met konijnkundige dierenartsen hieronder toegevoegd. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

Hou je ons op de hoogte hoe het verder loopt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet je konijn nu helemaal niets meer of nog wel een beetje? Blijven eten, al is het maar een beetje, is voor een konijn heel belangrijk. Als hij echt niets meer wil eten is het een spoedgeval en moet je vanavond nog naar een goede dierenarts, anders gaat hij het niet redden. Als hij nog wel wat blijft eten is het goed. Ik wil nog even toevoegen dat een dierenarts die een gebit zonder narcose met een tang (ik denk dat je een bekspreider bedoelt) wat mij betreft niet konijnkundig overkomt. Zonder narcose hoort er met een oorkijkertje met speciaal opzetstukje gekeken te worden. Een bekspreider zorgt bij een wakker konijn voor heel veel stress en kan zelfs schade toebrengen zoals een kaakbreuk doordat het konijn zich ontzettend gaat verzetten. Verder sluit ik me helemaal aan bij de reacties hierboven. Ik hoop voor je dat het meevalt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .