Ga naar inhoud

Herkoppelen 2 jonge konijnen na castratie

John K
 Delen

Aanbevolen berichten

Ons rammetje Onno is gecastreerd en kan weer herkoppeld worden aan ons voedstertje bibi. Mag ik dat in hun eigen verblijf (ren) doen waar ze gedurende de periode waarbij ze apart leefden omstebeurten in hebben gezeten? Dat heb ik net een half uurtje gedaan, maar tot nu toe weigert de voedster elke vorm van contact. Ze rent vooral weg. In het begin was er een brommetje of knorretje te horen, en leek de voedster 1 keer in zn bil te happen..maar daarna zocht hij blij telkens opnieuw contact (met tussenpauzen dat ze haar met rust liet) en rende zij alleen maar weg. Hoe moet ik handelen, ze hebben nu weer ieder hun eigen verdieping en kunnen niet meer bij elkaar even nu. Hoe nu verder?

aangepast door John K
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze het beste op neutraal terrein zetten, een plek die ze allebei niet kennen en waar ze een aantal dagen kunnen blijven. Daar zet je ze bij elkaar en je haalt ze niet meer uit elkaar, tenzij er geknokt wordt of er eentje echt heel bang is of langdurig teveel stress heeft. 

Wat jij omschrijft is heel normaal koppelgedrag en geen reden om ze uit elkaar te halen. Ik denk dat je je het beste even goed kunt inlezen voordat je de volgende poging doet, zodat je wat beter weet wat wel en niet acceptabel is. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Eefje zei:

Je kunt ze het beste op neutraal terrein zetten, een plek die ze allebei niet kennen en waar ze een aantal dagen kunnen blijven. Daar zet je ze bij elkaar en je haalt ze niet meer uit elkaar, tenzij er geknokt wordt of er eentje echt heel bang is of langdurig teveel stress heeft. 

Wat jij omschrijft is heel normaal koppelgedrag en geen reden om ze uit elkaar te halen. Ik denk dat je je het beste even goed kunt inlezen voordat je de volgende poging doet, zodat je wat beter weet wat wel en niet acceptabel is. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen 

Thanks..dus ook neutraal terrein voor konijnen die elkaar al kennen??..dat had ik nog niet gelezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neutraal is even lastig..want in de tuin zijn ze allebei overal al geweest en als ik ze binnen zet verliezen ze wintervacht..dat is ook geen optie. Had echt verwacht dat ik konijnen die al eerder samen geleefd hebben niet meer neutraal hoefde te herkoppelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de volgens dit forum 'split cage methode' toegepast de afgelopen maanden. Ik heb een dubbele ren waarbij de konijnen elkaar meermaals per week konden zien en ruiken. Ze wisselden ook van hok om elkaars geur te onthouden. Ik dacht dat dat positief was, maar lees nu dat dat juist frustratie kan geven. Heeft een neutrale omgeving dan uberhaupt nu nog zin? Er zijn eigenlijk 2 opties: of ik spoel de buitenren en attributen goed af en maak deze op deze manier geurvrij en ga daarin verder met koppelen, of ik haal mijn containerhok leeg en zet ze hierin voor verdere koppeling (zijn ze nog niet in geweest, dus zou neutraal zijn). Wat adviseren jullie op basis van bovenstaande?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je containerhok geschikt is om ze indien nodig een paar dagen in te laten blijven, dan zou ik dat denk ik doen.

Het gaat er trouwens niet om dat ze elkaar al kennen, het gaat om territoriumdrift. Daarom kun je nooit een konijn bij een ander konijn in diens hok zetten, dan is het een indringer. Een verblijf waar ze om de beurt in gezeten hebben ruikt naar allebei, ik durf niet te zeggen hoe dat gaat uitpakken.

Split cage heeft over het algemeen niet de voorkeur omdat het frustratie kan geven dat ze niet bij elkaar kunnen komen.

Als ik jou was zou ik het nu denk ik gewoon proberen op neutraal terrein. En dan laat je ze ook samen, tenzij ze op de vuist gaan (gillen, in elkaar vastbijten en over elkaar heen buitelen, boksen op de achterpoten). Jagen, rijden en happen zijn gewoon pogingen om te bepalen wie de baas is, dat moet even gebeuren. En begin 's ochtends, dan weet je tegen de avond wel of het wel of niet goed gaat, en kun je ze met een gerust hart 's nachts alleen laten.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, John K zei:

Ons rammetje Onno is gecastreerd en kan weer herkoppeld worden aan ons voedstertje bibi. Mag ik dat in hun eigen verblijf (ren) doen waar ze gedurende de periode waarbij ze apart leefden omstebeurten in hebben gezeten? Dat heb ik net een half uurtje gedaan, maar tot nu toe weigert de voedster elke vorm van contact. Ze rent vooral weg. In het begin was er een brommetje of knorretje te horen, en leek de voedster 1 keer in zn bil te happen..maar daarna zocht hij blij telkens opnieuw contact (met tussenpauzen dat ze haar met rust liet) en rende zij alleen maar weg. Hoe moet ik handelen, ze hebben nu weer ieder hun eigen verdieping en kunnen niet meer bij elkaar even nu. Hoe nu verder?

Zoals Eefje al zei ging het er heel normaal aan toe voor een (her)koppeling. Je had ze niet meer uit elkaar hoeven halen, maar ze in die ren kunnen laten zitten. Het is wel belangrijk dat ze minimaal 2 m2 de ruimte op 1 oppervlak hebben (als het grote konijnen zijn hebben meer ruimte nodig). 

Neutrale ruimte geeft heel veel voordelen bij een koppeling/herkoppeling. Maar hoe je het nu had geprobeerd ging het er ook normaal aan toe, dus als een neutrale ruimte vinden echt een probleem is of te klein (ik weet niet wat ik onder een containerhok moet verstaan, alleen een hok is eigenlijk nooit groot genoeg), dan zou je ze weer in die ren kunnen zetten waar je het geprobeerd had. En dan nooit meer uit elkaar halen, tenzij er gewonden dreigen te vallen. Ook ‘s nachts laat je ze dus samen.

Dat je voedster wegrent en geen contact zoekt moet je aan het begin van een (her)koppeling zien als een goed teken. Dat trekt vanzelf bij. Ze moeten eerst de rangorde bepalen, en zij laat nu zien dat ze niet tegen hem in gaat en hem een beetje eng vindt. Dat is dus prima. De ram zal dan op den duur beseffen dat hij niet achter haar aan hoeft te rennen en geen plukjes hoeft te happen. En zij gaat dan beseffen dat hij eigenlijk niet eng is. Dat kost vaak een aantal dagen/een week. Daarna beginnen ze aan elkaar te wennen en meer naar elkaar toe te trekken. Dat ze nu niet gezellig samen gaan zitten betekent dus absoluut niet dat ze dat niet meer gaan doen. Ze hebben gewoon wat tijd nodig.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten nu een aantal uren bij elkaar al...ik heb de panelen ren gewassen en in de schuur gezet. Vond ik toch een iets beter idee..kon ik er in ieder geval droog bij zitten. Het gaat heel erg goed. Het rammetje onno dringt zich niet echt op en hij mocht bibi net zelfs al helemaal wassen. Ze kunnen dus lekker de nacht in samen. Rijden etc. heb ik niet gezien.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .