Ga naar inhoud

2 gedomesticeerde konijnen koppelen die elkaar al kenden in het wild

Erinova
 Delen

Aanbevolen berichten

Ok best een vreemde titel, dus kort uitgelegd: bij mij in de buurt droppen mensen vaak hun gedomesticeerd konijn..

Op die manier heb ik Percy geadopteerd. Hij leefde nl. op een kerkhof en parking naast een plaatselijk café in de buurt met 2 andere rammelaars (waaronder Lowieke). 
Hij en 1 andere rammelaar leefden hier blijkbaar al 2 jaar, en Lowieke werd vorig jaar na Pasen gedropt.. 

De konijntjes overleefden, en op het moment dat ik Percy had meegenomen en zocht naar de mensen waar ze bij woonden, leerde ik dus dat ze al enkele jaren daar woonden. 
Ik kon het echter niet over mijn hart krijgen om hem terug te zetten.

Op een gegeven moment is het ander konijntje verdwenen, en liep enkel Lowieke nog rond.. 

Dus 2 weken geleden heb ik Lowieke ook in huis kunnen halen, ik was voordien al aan 't zoeken naar een goede konijnenopvang voor hun twee, en zat ondertussen met het dilemma of het wel ok was om hun weg te brengen of niet. Maar dat is een vraag voor een ander topic. 

Lowieke en Percy zitten op andere verdiepingen, we hebben nl. 2 woonkamers. Lowieke is pas 2 weken ingeënt en behandeld tegen luizen (Percy ook opnieuw hoor ;-)). 

Ik vraag me af of het mogelijk is om Lowieke - zodra hij volledig beschermd, en luisvrij is - en Percy opnieuw met elkaar te koppelen. 
Percy hebben we al laten castreren. Lowieke is mogelijk al half "gecastreerd" door de andere konijntjes. Indien we Lowieke willen laten castreren, wordt dat gedeelte bij narcose verder duidelijk... 

Ik zou echter graag willen weten of ze nog met elkaar gekoppeld worden voor ik Lowieke zou laten castreren. Dit omdat Lowieke niet de territoriale drangen lijkt te hebben die Percy had. En indien ze niet samengaan, ga ik Lowieke de komende tijd ook nog even niet castreren. Bij Percy waren er redelijk wat medische kosten na het in huis halen, ... Dit wisten we wel van dag 1, inmiddels is hij wel helemaal gezond. Maar dan wil ik liever eerst investeren in andere zaken.. (ik leg hier maar uit, om verdere vragen daarrond te voorkomen...)

Ook stel ik mij de vraag of ze elkaar nog herinneren? Konijnen zouden nl. een goed geheugen hebben, heb ik geleerd?

Percy is redelijk dominant, waarbij Lowieke redelijk submissief leek t.o.v. de andere konijn (maar die was ook het meest dominant van alle 3 volgens mij). Bij Lowieke valt het me op dat hij echt eenzaam is, voor ik hem kon "vangen" was hij al een maand alleen aan 't ronddwalen op bekend domein. Bij Percy valt het me op dat hij de laatste tijd meer voor zich uitstaart, en dringend een soortgenootje nodig heeft volgens mij. 

Zou ik hun op neutraal domein terug kunnen laten kennismaken, en zou dit mogelijk makkelijker gaan omdat ze elkaar al kenden. Ze hebben elkaar wel niet meer gezien sinds eind juli, en ik let erop dat ik mijn handen momenteel goed was voor ik in aanraking kom met 1 van hun 2. Zouden ze elkaar dus nog herinneren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal en wat goed dat je je zo inzet voor deze konijntjes.

Of ze elkaar nog kennen, na 3 maanden van elkaar weg en in een compleet andere omgeving, dat weet ik niet zo goed. Het zou kunnen, maar ik denk dat het een vrij unieke situatie is.

Er zijn wel een aantal factoren die hier een rol spelen, de belangrijkste dat het hier gaat om twee rammen. Eerst hadden ze natuurlijk een veel groter territorium, dus was het makkelijker om elkaar te gedogen. Als koppel samenleven in huis is natuurlijk heel anders. Je vergroot de kans zeker door Lowieke ook te laten castreren, maar ik snap de afweging voor de kosten als later zou blijken dat hij helaas toch niet bij jullie zou kunnen blijven.

Als je ervoor kiest om ze inderdaad aan elkaar te proberen te koppelen, dan zou ik de koppeling hetzelfde aanpakken als met twee onbekende konijnen. Meer tips hierover kun je vinden in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen. Hier echt rustig de tijd voor nemen, niets overhaasten, om de kansen zo goed mogelijk te maken.

Wat natuurlijk ook nog een optie zou kunnen zijn, is om Percy en Lowieke ieder een eigen vriendinnetje te laten kiezen bij een konijnenopvang. Dan zou je twee losse koppels hebben, en moet je Lowieke sowieso eerst laten castreren, maar dan heb je wel de meeste kans op een goede match. Of je zou kunnen kijken of je met de opvang kunt regelen dat je een voedster adopteert en Lowieke afstaat, dat je dan geen afstandkosten hoeft te betalen. Dan heb je thuis een fijn koppel van Percy met een vriendinnetje, en neemt de opvang de zorg voor Lowieke verder over om hem ook aan een fijn thuis te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal inderdaad! Fijn dat jij je over deze konijnen hebt ontfermd. 

Ik snap je dilemma. Maar als je deze 2 wil koppelen dan is het toch verstandig om Lowieke eerst te castreren. Een ongecastreerde ram is eigenlijk niet te koppelen. 

Ik denk niet dat ze elkaar nog zullen kennen. Maar dat is niet erg, het gaat er om of er een klik was, of de karakters bij elkaar passen. Maar zoals happy zei is de situatie nu heel anders. Toen ze los buiten liepen was hun terrein onbeperkt. Nu ze een begrensde ruimte hebben kunnen ze zich genoodzaakt voelen om de confrontatie aan te gaan. Je weet denk ik ook niet hóe hun relatie was buiten. Je hebt ze bijvoorbeeld toen buiten vast nooit knus tegen elkaar zien liggen, maar je weet ook niet of dat er in zit tussen die twee. 

Wil je het op safe spelen dan kan je Lowieke naar een goede konijnenopvang brengen. Hij wordt dan gecastreerd, krijgt goede zorg en wordt daarna met een voedster geplaatst bij mensen waarvoor de opvang ook eisen stelt aan de grootte van de huisvesting. Percy kan je dan in de opvang aan een voedster laten koppelen. Zo komen ze allebei goed terecht. 

Maar ik kan me voorstellen dat je het misschien lastig vindt om afscheid te nemen van Lowieke. Je zou ook nog met zo’n goede opvang kunnen overleggen of je de twee daar kan brengen en of zij het zien zitten om een poging te doen om deze twee te koppelen. Lukt dat niet, of zien ze het niet zitten om een poging te doen omdat ze de kans van slagen klein achten, dan kan je alsnog de een daar achterlaten en de ander aan een voedster laten koppelen voor bij jou. 

In welke regio woon je? Dan kunnen we je gericht een konijnenopvang adviseren. 

Hier vind je ook een lijst met opvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .