Ga naar inhoud

Dotje en Droppie al een uur niet gekeuteld


VerzinZelfMaar

Aanbevolen berichten

Hoihoi, ik ga beginnen met het feit dat ik een super-overprotective-konijnenmama ben met niet veel ervaring, maar ik heb een uur geleden mijn konijnenbak schoongemaakt (kattenbak, ze zijn freeroamers) en normaal heb ik de zooi nog niet opgeruimd of er is al weer in geplast en gekeuteld ("dit is van óns mama, blijf er nou eens vanaf!" 🤣) En nu na een heel uur niets, ze hebben voldoende water, een grote hooiruif, en geen problemen het hooi eruit te frutselen, en als ik een brokje voor hun neus houd, vallen ze er gewoon op aan zoals normaal, dus er is niets behalve geen keutels, en ik maak me zorgen. Wat is jullie ervaring en moet ik per direct naar de dierenarts? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je hier zo op let, maar met alleen dit zou ik me nog niet direct zorgen maken. Als ze goed levendig zijn en nog lekker hooi en brokken eten, dan is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Eventueel kun je een lijnzaadbrokje geven als je dat nog niet doet, voor het geval het een beginnende verstopping zou zijn, maar dan zou je ook wel iets in het gedrag moeten zien.

De spijsvertering van een konijn doet er 24 uur over om het eten er weer als keutels aan de andere kant uit te werken. Waarschijnlijk hebben ze 24 uur geleden lekker liggen dutten en even wat minder gegeten, waardoor er nu ook even wat minder keutels uitkomen. 

Als ze blijven eten en je ziet niets aan hun gedrag, dan zou ik me niet te veel zorgen maken. Dan zal het vanzelf echt wel goedkomen. Naar de dierenarts zou ik pas gaan als ze niets meer willen eten (dus ook geen kruiden of groenvoer) en stil in een hoekje blijven zitten, dat is wel een duidelijk signaal dat er iets aan de hand is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na één uur hoef je je nog geen zorgen te maken hoor, als het 8-12 uur is dat ze niet keutelen of eten, dan moet je je wel gaan afvragen of er iets mis is. Zo ja, dan bel je de dierenarts en maak je nog een afspraak voor die dag. 

 Na 14-16 uur niet keutelen of eten, moet je echt actie ondernemen  (dan is het dus inmiddels echt een spoed dierenarts bezoek, en als je weet wat de oorzaak is, is dwangvoeren dan ook een optie, maar dat moet je dus niet doen als je niet weet wat er is, want je kan het probleem er ook erger mee maken, vandaar dus dat het dierenartsbezoek dan zo belangrijk is). 

 

Na 24 uur niet eten kan het zijn dat de darmen leeg zijn en stilvallen, als ze dus 24 uur niet eten en/of niet keutelen (niet eten = niet keutelen, dus dat hangt wel een beetje samen), dan is het dus echt extreem spoed, en is er meestal met spoed opname bij de dierenarts noodzakelijk en moeten alle hulpmiddelen uit de kast getrokken worden om jouw konijn nog te redden. Dat moet je dus echt voorkomen. Maar met één uurtje, zit je daar nog een heel eind vanaf hoor 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het best lastig om steeds te moeten lezen dat er wordt gedacht dat als een konijn nog eet de darmen niet stil kunnen vallen. Helaas heb ik anders meegemaakt.

 

Van een uurtje niet keutelen word ik niet zenuwachtig. Het handigst is om meerdere momenten op een dag contact met je konijnen te hebben. Dan heb je snel door of er iets aan de hand is. 

 

Ik had vanmorgen een niet eter, dan gaan wel alle alarmbellen af. Inmiddels gaat het gelukkig weer beter en eet ie weer. Ik trek de grens bij 6 uur zelf aanklooien en dan gaan ze naar de dierenarts. Meestal krijg ik een konijn er binnen een uur of 3 a 4 weer bovenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-10-2021 om 20:11, Kolino zei:

Ik vind het best lastig om steeds te moeten lezen dat er wordt gedacht dat als een konijn nog eet de darmen niet stil kunnen vallen. Helaas heb ik anders meegemaakt.

 

Is dit reactie op mijn bericht? Of meer in het algemeen?

Ik dacht dat ik toch vermelde niet keutelen of eten, dus niet en-en, maar of. Het één of het ander. Eén van beide is al reden tot zorgen, het staat met elkaar in verbinding, als een konijn stopt met eten, stoppen een tijdje daarna de keutels ook. Als een konijn stopt met keutelen, dan stopt het eten na een tijdje ook. Soms is het dat ze eerst stoppen met eten, soms stoppen ze eerst met keutelen. Eén van beide is dus al reden tot extra alertheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een aanvulling, omdat over het algemeen wordt gedacht dat als er maar gegeten wordt, de darmen wel blijven werken. Het enige wat ik wilde zeggen is, dat dit niet zo hoeft te zijn.

 

Voor mij is afwijkend gedrag inderdaad een reden tot alertheid. Daarom vind ik meerdere malen per dag contact met ze hebben zo belangrijk, dan staan je kansen beter, mocht er iets aan de hand zijn.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over 'afwijkend gedrag is reden tot alertheid' gesproken, ik heb de dierenarts gebeld bij de eerste nies van Dotje en toen Droppie 2 x achter zn oor krabde in plaats van 1, dus ik ben stresskip genoeg om altijd op tijd aan de bel te trekken🤣 (in het weekend is helaas de dierenarts dicht dus kom ik jullie lastig vallen🤭)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha herkenbaar, soms ga je echt overal dingen achter zien. Zeker als je al een paar keer achter elkaar iets gehad hebt met de konijnen. Dat is goed natuurlijk, hoe eerder je er bij bent, hoe beter dingen te behandelen zijn bij konijnen, maar het moet ook geen hypochondrie worden. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .