Ga naar inhoud

Puppydagboek - Namu

Evee

Aanbevolen berichten

We zoeken echt naar manieren waarop ze in huis los kan en haar energie niet op dingen richt die niet mogen, en dan dus volledig overprikkeld raakt. We deden tot nu toe meestal oefeningen of een trek spelletje. 

Maar gisteren heb ik dus een intelligentie spel opgezocht wat ik nog had staan. Qila pakte die altijd op, schudde er mee en at het lekkers op dat er uit viel 🤣 geen succes dus.

Maar Namu heeft echt lief en rustig met het spel gespeeld, je zag haar neusje echt werken en haar denken naar hoe ze bij het lekkers kon komen. Dit was overigens een super simpel spel, met schuifjes en een dekseltje. Maar ideaal om te beginnen. En ze werd er moe van zonder te druk te worden, precies zoals de bedoeling is. 

IMG_20211123_091701.jpg

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 415
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

3 uren geleden, IreneM zei:

Schattig! Slim hondje dus 😁

Nou, ze is echt slim. Van de drie malamutes die we gehad hebben, is zij wel echt degene die dingen het snelst oppakt en ontdekt. En ze kijkt soms ook af wat wij of de katten doen, en probeert dat dan na te doen. 😅 Dat is ook niet altijd handig.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Evee zei:

We zoeken echt naar manieren waarop ze in huis los kan en haar energie niet op dingen richt die niet mogen, en dan dus volledig overprikkeld raakt. We deden tot nu toe meestal oefeningen of een trek spelletje. 

Maar gisteren heb ik dus een intelligentie spel opgezocht wat ik nog had staan. Qila pakte die altijd op, schudde er mee en at het lekkers op dat er uit viel 🤣 geen succes dus.

Maar Namu heeft echt lief en rustig met het spel gespeeld, je zag haar neusje echt werken en haar denken naar hoe ze bij het lekkers kon komen. Dit was overigens een super simpel spel, met schuifjes en een dekseltje. Maar ideaal om te beginnen. En ze werd er moe van zonder te druk te worden, precies zoals de bedoeling is. 

IMG_20211123_091701.jpg

Wat een dropje is ze ❤️ Klinkt wel alsof je haar handen vol hebt aan d'r, heel herkenbaar haha.

Je kan ook eens kijken naar zo'n likmat (al kon Tex zelfs daar overprikkeld van raken...). En je hebt ook hele toffe snuffelmatjes in allerlei vormen en maten. Of zelf iets maken, bijvoorbeeld snoepjes in een handdoek strooien en oprollen of een strook stof met plastic in een flesje doen. Dat is hier nog steeds een hit want Tex vind het heel leuk om ergens iets uit te pielen (als je geen zin hebt om zelf aan de slag te gaan kan je dit idee ook kopen: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/product/zippypaws-burrows-hondenspeelgoed-verstop-knuffels-hond-zippy-paws/).

Je merkt, ik heb ervaring met overprikkeling en bezigheidstherapie 🤦‍♀️

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips!

Ik weet niet of het slim is om tussen stoffen snuffelmatten koekjes te gaan stoppen 😅 Ik ben bang dat ze daar alleen meer maar door gemotiveerd word! Ze is wel echt een sloper, zeker wat stof betreft, en al helemaal als het dingen zijn die op een label lijken of waar labels aan zitten. Ze heeft al een stoffen konijnenoor ingeslikt (en gelukkig ook uitgepoept), dus inmiddels zijn we al op het speelgoed voor enorm grote en slopende honden over 😄 Er slingeren nog wel wat knuffeltjes, maar de meesten hebben echt al schade na 1x spelen en belanden dan in de prullenbak. Best zonde. Eigenlijk alleen de walvis van kong en een zeehond die we van bezoek gekregen hebben leven nog. Van stof wil ik dus eigenlijk niet echt meer iets kopen 😅 

Op de hondenschool gisteren heeft ze lekker op een flink stuk coffeewood zitten knagen, dat heb ik nu ook besteld voor thuis. Dat mag gesloopt worden. Die likmatten ga ik eens naar kijken, dat is misschien wel wat (onder toezicht).

Ik had overigens niet gedacht dat ik met de komst van de pup nog meer verdriet zou hebben van Qila dan in de tijd zonder hond. Ik heb nog niet echt een klik met de pup en mijn gevoel is vooral dat ik Qila gewoon echt enorm mis. Als er soulmates bestaan, dan was Qila de mijne. Wij waren zo op elkaar afgestemd. En de band met de pup moet gewoon echt nog groeien, haar gewoontes moet ik nog leren kennen, we zitten nog totaal niet in een gesynchroniseerd ritme. En dat maakt dat ik Qila echt ontzettend mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De loods is overigens super lastig om haar mee te nemen, omdat ze daar nergens durft te plassen. Er rijden vrachtwagens, trekkers, veel vreemde geluiden. In de loods zelf en op het plein er voor is ze gewoon ontspannen en gaat het allemaal wel, maar zodra ik het terrein af ga is ze nog erg onzeker, als ik naar de b-weg wil lopen naar het gras, vind ze het super spannend. Haar dragen kan natuurlijk (nog wel 😅) maar ook dan durft ze maar zelden te plassen daar. En op het pleintje wil ze niet plassen.

Als ze moet plassen, dan wil ze niet rustig zijn en slapen. En dan raakt ze mega mega overprikkeld. Dan moet ik dus naar huis rijden, zodat ze in de tuin kan plassen, en dan kan ik weer terug. Dat is niet zo praktisch. Iets om aan te werken dus. Ik overweeg nu een toiletbak met beukensnippers neer te zetten op het pleintje zodat ze daar kan plassen 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heeft het wel flink te pakken haha, klein als ze is. Misschien is stof nu inderdaad niet zo'n goed idee 😅 Dan zijn mijn tips wat betreft bezigheidstherapie ook wel op haha. Behalve dus die puzzelborden, die zijn wel aardig stevig, maar mijn ervaring is wel dat ze dat heel snel snappen en de lol er af is. Ook voor de baas, want het gaat steeds sneller. Ik heb voor Tex trouwens wel zo'n ufo, ken je die? Die blijft wel leuk.

17 uren geleden, Evee zei:

Ik had overigens niet gedacht dat ik met de komst van de pup nog meer verdriet zou hebben van Qila dan in de tijd zonder hond. Ik heb nog niet echt een klik met de pup en mijn gevoel is vooral dat ik Qila gewoon echt enorm mis. Als er soulmates bestaan, dan was Qila de mijne. Wij waren zo op elkaar afgestemd. En de band met de pup moet gewoon echt nog groeien, haar gewoontes moet ik nog leren kennen, we zitten nog totaal niet in een gesynchroniseerd ritme. En dat maakt dat ik Qila echt ontzettend mis.

Kan ik me helemaal voorstellen. Op een gegeven moment ben je zo een met je hond, maar je vergeet dat het wel even duurde voordat je op dat punt was. En vooral de eerste tijd heb je iets in huis wat wel schattig is maar waar je die band nog helemaal niet mee hebt, maar wat ondertussen wel je hut afbreekt... 😅

1 uur terug, Evee zei:

Als ze moet plassen, dan wil ze niet rustig zijn en slapen. En dan raakt ze mega mega overprikkeld. Dan moet ik dus naar huis rijden, zodat ze in de tuin kan plassen, en dan kan ik weer terug.

Het leven voor zo'n kleine uk valt toch ook niet mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha nee, puppytijd is echt afzien 😅 En haar kun je het ook niet kwalijk nemen, je haalt haar van het ene op het andere moment volledig weg bij alles wat ze kent, haar nestgenootjes, moeder, de omgeving. Alles nieuw. En dan verwachten ze ook nog van alles van je. Leren wat wel en niet mag, zindelijkheid, aan een lijn lopen, wennen dat de baasjes zowel thuis als in de loods ook niet altijd aandacht hebben voor je omdat ze moeten werken, en met de katten mag je ook al niet spelen, flauw hoor. En dan moet je ook nog verplichte rust pakken vele uren per dag en nacht. Het is allemaal wat.

@Mississippi Hoe gaat het met Tex?

Bedoel je met de ufo zo een soort snack-bal idee in ufo vorm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-11-2021 om 11:25, Evee zei:

Dat heb ik afgelopen week al vaker gehoord haha. Ik heb geen kinderen, dus lastig vergelijken 😄 Ach ja, met een pup is als het goed is wel sneller voorbij, een kind moet je jaren lang opvoeden. Als het goed is zou de pup met een jaar wel opgevoed moeten zijn, gaat dan rond 1.5 jaar weer flink puberen dus mag je weer her-opvoeden, en met 3 jaar zou ze "af" moeten zijn en heb je er als het goed is gegaan een leuke hond aan de jaren er na.  🤣 

Ja, dat schema heb ik ook gehoord inderdaad. 
Hoorde gisteren van m’n hulphond-trainer dat dat niet telt als je een Labrador hebt, die blijf je je hele leven opvoeden. Énnnnn bedankt 🤣🤣🤣🤣

Maar die puppy-gremlin-buien zijn het ergst 😱

Dan is het net alsof je idd een Gremlin in je huis hebt gehaald. Niks werkt meer dan en ze springen en rennen overal op en af. Ik weet nog toen Tumtum die had (en die had er veel) dat Yoda het altijd moest ontgelden, want ze had (en heeft) wel ontzag voor hem, maar tijdens zo’n bui was ze toch veel sneller dan hij dus kon ze makkelijk over ‘m heen denderen. We moesten ‘m echt beschermen dan. Arme vent. Gelukkig heeft ze ze nu nog maar af en toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik nomineer Namu als tegenwerker van de maand 😉

• Ze heeft een soort obsessie met de waterbakken in haar rennetje, ze graaft er in, stampt er in, gooit er mee. Inmiddels zijn we dus over op een niet te slopen papegaaienbak die ophangt, en zelfs daar kan ze een waterballet van maken. 
  • Ze springt overal tegen en op, ook al op de bank en stoelen.
  • Ze probeert kastdeurtjes open te krijgen in de keuken.
  • Ze trok de kabels van de apparaten in de loods los onder het bureau (het enige deel waar geen panelenren voor stond).
  • Ze pakt alle schoenen, inmiddels hebben we dus de kast al opgeruimd en alle zomerschoenen naar zolder gedaan, zodat de schoenen die we dagelijks dragen in een kast staan, maar voor hoe lang dat veilig is?
  • Ze trekt mijn planten uit de tuin en ze graaft gaten in de tuin. En ze heeft een blad van mijn bananenboom getrokken.

Als je haar 1 seconde uit het oog verliest, omdat je denkt dat je wel eventjes wat kruiden kan halen om in te pakken, of even naar het toilet kan terwijl ze los is maar rustig speelt of ligt, vergeet het maar. Dan heeft ze weer iets gevonden wat je niet voorzien had.

Maar ook positieve dingen hoor: 

• Ze is al wel een stuk zelfverzekerder aan het worden buiten,
  • aan de lijn lopen gaat goed,
  • auto's zijn zo eng niet meer (behalve als ze een kar hebben of gekke geluidjes maken),
  • ze slaapt goed, de nachten hoeven we er nog maar 1x uit,
  • ze gaat al zelf bij de deur zitten als ze moet plassen,
  • ze kan al wat beter los in huis zonder snel overprikkeld te raken.
  • puppycursus en dierenarts gingen goed deze week, hoewel de dierenarts haar echt verschrikkelijk heeft omgekocht met lekker voedsel 😄 Tot ze bij de dierenarts ging zitten schooien aan toe!
  • De auto gaat super goed,
  • ze laat de konijnen goed met rust. De katten vind ze wel interessant, dat is tot nu toe nog goed gegaan, maar daar is ze - zeker rond etenstijd van de katten - wel wat drukker naar.

Ook een hoop stapjes in de goede richting dus!
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Lienappelsien zei:

🤣

Maar de positieve punten vind ik wel knap van haar in zo’n korte tijd! 

Nou dat vind ik ook! En het is ook echt wel een schatje om te zien zeg ❤️

7 uren geleden, Evee zei:

Ze heeft een soort obsessie met de waterbakken in haar rennetje, ze graaft er in, stampt er in, gooit er mee. Inmiddels zijn we dus over op een niet te slopen papegaaienbak die ophangt, en zelfs daar kan ze een waterballet van maken. 

Aan deze hobby hebben wij een prachtige zwarte vlek op onze houten vloer overgehouden. Ik dacht ik leg vinyl in de puppyren, is handig mocht ie eens plassen. Wist ik veel dat ie een half zwembad er onder zou gooien...

Maar mijn hemel het is wel een tornado he 😅 Al vind ik het ook wel een eye opener dat dit kennelijk wel redelijk normaal is, bij Texas dacht ik echt heel lang dat geen enkel draadje in z'n bovenkamer aangesloten was (nou missen er ook wel degelijk wat, maar vooruit). 

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-11-2021 om 12:32, Evee zei:

Bedoel je met de ufo zo een soort snack-bal idee in ufo vorm?

Ja, zo eentje: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/product/nina-ottoson-hondenpuzzel-treat-maze-voerpuzzel-voor-honden-katten/ Als ze die kapot krijgt verdient ze een lintje hoor.

Op 25-11-2021 om 12:32, Evee zei:

Hoe gaat het met Tex?

Wel goed! De moeilijkste fase is achter de rug geloof ik. Hij is fysiek nog niet 100% gezond maar wel stukken beter, en ook geestelijk is er nog wel eens kortsluiting maar toch wel echt heel heel veel minder. Laatst hebben we een fotoshoot met hem gedaan: 

IMG_1441.JPG.c199791d6210b2a3e885d94b793ec430.JPG

IMG_1442.JPG.d57d9981647e7795592185df6a88c1f8.JPG

IMG_1447.JPG.37192386acd398b72b7c4073fd443bb2.JPG

IMG_1448.JPG.d95126efeb559dea34eeeb7368fa6502.JPG

De laatste foto is een erfstuk van @Dollies overleden hond Barber ❤️

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mississippi wat een schitterende hond is Tex zeg ❤️

@Evee ik heb wel met je te doen hoor 😶🤣

Dacht dat Tumtum erg was als pup, maar blijkbaar bestaan ze nog erger 🤣🤣

Tumtum vindt de Star Spinner puzzel van Outward Hound erg leuk. Wel makkelijk, maar ze blijft ‘m leuk vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Mississippi zei:

Heeft dat ook met het ras te maken? Zijn ze nogal ondernemend?

Klopt, ze zijn erg ondernemend en zelfstandig, ze hebben echt een flinke hoeveelheid energie. En in het begin moet je zorgen dat ze leren dat op manieren te uiten die bij het leven als huishond passen 😄 En dat is best lastig en ook nog eens verschillend per hond, wat werkt. 

We hebben een heel boekwerk meegekregen van de fokker, met onder andere wat opvoed tips er in. Daarin staat ook "zeker de eerste twee weken is het afzien" 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-11-2021 om 09:15, Evee zei:

Klopt, ze zijn erg ondernemend en zelfstandig, ze hebben echt een flinke hoeveelheid energie. En in het begin moet je zorgen dat ze leren dat op manieren te uiten die bij het leven als huishond passen 😄 En dat is best lastig en ook nog eens verschillend per hond, wat werkt. 

We hebben een heel boekwerk meegekregen van de fokker, met onder andere wat opvoed tips er in. Daarin staat ook "zeker de eerste twee weken is het afzien" 😄 

Oh ja dat kan ik me wel voorstellen ja. Dat zullen ze wel nodig hebben voor het 'werk' waarvoor ze hier ter aard zijn. Heb je bij Malamutes ook veel verschil in lijnen en in hoeverre ze nog aan het werk willen/kunnen/moeten?

Dat ze nog zo klein zijn en niet veel mogen lopen helpt trouwens ook niet echt bij het managen van al die energie vond ik. Nu Tex volwassen (geestelijk........) is, kun je tenminste zeggen we gaan naar het bos en laat je maar even gaan. Dat zou je ook wel willen doen als ze nog veel jonger zijn, maar ja dat mag dan maar heel even natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke malamute is geschikt voor het trekken, er is dus geen verschil tussen een werk & showlijn bij het ras. Bij onze andere honden merkte je echt het enorme enthousiasme als je aan kwam met de trekspullen, dat was echt piesen tegen het eerste beste bosje en zo snel mogelijk wilden ze al gaan! 

Nee, de korte rondjes helpen niet mee inderdaad. Inmiddels lukt het al wel beter om haar energie in dingen te stoppen die prima mogen, je wil niet zo iemand worden die thuis komt en dat de bank of mand of je halve huis of tuin gesloopt is door je hond, die kans is best aanwezig bij dit ras 😄 Het sturen van de energie, het zorgen dat ze voldoende rust pakt, ontzettend lastig! 

In de twee weken dat ze er is zit er gelukkig al wel veel vooruitgang in, het komt wel goed allemaal. Maar het is echt best zwaar en lastig. Makkelijk is het niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pittig hoor, zo’n pittig ding  

Wij hebben, omdat Tumtum ook zo vreselijk druk was, in overleg met de dierenarts en de trainer van Bultersmekke Tumtum op een gegeven moment vanaf een week of 12 gewoon met Skittles en Yoda mee laten hobbelen in het bos. Dat scheelde echt enorm in het slopen van het huis en het molesteren van Skittles en Yoda. Maakte geen wandeling van een uur of zo, maar 1x 20 minuten bijvoorbeeld. En dan was ze daarna thuis ook echt uitgevloerd. 

Succes met het draakje! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze groeit echt enorm, is al boven de 10 kg. Het gaat gelukkig allemaal steeds beter, zoals hoort bij een pup.

De nachten gaan meestal ongeveer hetzelfde, 1x per nacht er uit, de tijd wisselt wel een beetje. Soms is het net als we net een uur of 2 op bed liggen, net lekker in je warme bed in slaap, en dan mag je de kou in naar buiten 😄 Maar soms is het net een uur of 2 voor we uit bed zouden willen. Dat is nog redelijk te doen.  

Ze bijt op het moment wel meer (en harder!) met die scherpe puppy tandjes van haar. Er zijn steeds meer speeltjes gesneuveld, en ook haar puppy slaapmandje (en goedkoop mandje, kleinere maat) moest er aan geloven, alsof het gesneeuwd had in huis 🌨️

Verkeer vind ze niet meer spannend, op een paar uitzonderingen na zoals trekkers en auto's met flink rammelende karren er achter. Vreemde mensen zijn nog wel spannend en niet echt interessant, maar niet meer zo eng als het was. Ze snuffelt soms even kort aan iemands hand. Maar aai haar niet hoor, als vreemde, dan gromt ze 😄 Duidelijke grenzen dus. Ze houd toch niet van aaien over haar hoofd, over haar rug vind ze lekker en over haar buikje krabbelen ook. Maar als je over haar hoofd aait veranderd ze, ook voor ons, in een bijtende piranha. 

Zindelijkheid gaat ook prima, hoewel ik wel vind dat ze echt ontzettend vaak moet plassen. Maar goed, er zijn maar zeer weinig ongelukjes in huis  geweest en de afgelopen week helemaal geen. Dus dat is ook super goed. 

We ontdekken steeds een beetje meer van de wereld, een huis van bekenden, een drukke parkeerplaats bij een supermarkt, het bos, het strand. Ze kan al zit en poot. Met lig heeft ze nog veel moeite, maar ook dat komt wel goed. Intelligentiespelletjes zijn ook nog steeds een succes. De likmat die @Mississippi aanraadde is een succes! 

En ze kan steeds iets beter los in huis, hoewel dat nog wel een uitdaging is soms, ze raakt er snel overprikkeld van. Ze springt / klimt graag en scharrelt zo graag rond om allerlei dingen te doen die eigenlijk niet mogen. Ze heeft al op de bar-tafel gestaan. Ze pakt schoenen en pantoffels. Heeft de plank met thee doosjes al leeg getrokken. Rent er vandoor met kleedjes en kussentjes en wil die het liefst slopen of aan de labels knabbelen. Trekt aan kabels. Dan heeft ze weer een afstandsbediening of telefoon te pakken. Versnippert ze (belangrijke)papieren. Heeft al in de gordijnen gehangen. Ze is lekker boevig dus. Alles in huis is leuker om te ontdekken dan je eigen hondenspeeltjes natuurlijk. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .