Ga naar inhoud

Puppydagboek - Namu

Evee

Aanbevolen berichten

Madam is wel puber aan het worden. Voetjes vegen, pootje optillen bij het plassen, veel meer interesse in geuren. Maar ook opeens niet meer weten wat het woordje zit betekend, terwijl ze dat toch 100% zeker te weten kent 😉 

En ze graaft opeens aan de zijkant / in de banken als ze honger heeft, als het bijna etenstijd is voor haar. Heel irritant dat ze dat is gaan doen en lastig te voorkomen. Nu blokkeren we de bankjes maar gewoon als ze het doet. Maar goed, eerst beet ze ons op dit soort momenten, dat is gestopt. Daar waren we eigenlijk blij mee, maar ja, nu heeft ze dus een andere manier gevonden om het te uiten, en weer één waar we nou niet zo blij om zijn. Lastige is wel dat we nog niet iets hebben kunnen vinden om het om te buigen naar iets anders. Ze is ook echt zo verzot op haar eten, dat ze het liefst een uur eerder al probeert het te krijgen en daardoor dan gefrustreerd  raakt en heel vervelend is (we geven het namelijk niet eerder). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 415
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

O dat is inderdaad lastig!

Tumtum is ook echt een vreetwolf (je bent Labrador of niet natuurlijk) maar heeft het vervelende gedrag (blaffen) uit zichzelf afgeleerd gelukkig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig om Namu voldoende uit te dagen om haar energie kwijt te kunnen op het moment. Het is overdag erg warm. We gaan dus bijna dagelijks ergens heen in de avond of ochtend voor een grote wandeling. Als dat een dagje niet lukt, is ze de dag erna ook echt vervelend. Gewoon echt sloperig, op zoek naar dingen die eigenlijk niet mogen, maar waar ze wel haar onuitputtelijke energie in kwijt kan.

Al het entertainment van likmatten en puzzelspellen is niet meer zo aan haar besteed helaas. Ze kauwt dingen heel snel kapot, ik ben met veel spellen bang dat ze dingen afbreekt en/of inslikt. De kongs gaan nog wel goed, en kauwmaterialen ook, maar ze is er steeds sneller mee klaar, dom is ze niet hoor 😄 Dat schelpen zwembad waar we er 2 van hadden gekocht zodat we hem dicht konden doen? Die maakt ze zelf gewoon open 😄

Op cursus vind ze zo een grote snuffelmat met vakjes om brokken te zoeken heel leuk, maar thuis sloopt ze dat echt volledig,  knaagt de gaten er in om bij het lekkers te komen in plaats van te zoeken. Of pakt ze het op en rent ze er mee weg. Zo lastig.

Behendigheid proberen we ook, maar ze geeft er echt geen ene **** om, het is 2x leuk en dan dendert ze gewoon dwars door alles heen. Het is echt een energiebom, een ongeleid projectiel. Een echte sledehond volgens mij, ze houd namelijk vooral van simpelweg haar energie kwijt raken door te rennen, niet al dat gedoe. Geen leidhond, maar de krachtpatser die je het dichtst op je slee zet die vol enthousiasme de boel in beweging zet. Ook niets mis mee, maar wel lastig omdat ze dus nog maar 9 maanden oud is, en dat nog niet kan en mag.

We willen eerst nog even een fysio bezoekje plannen, daar ga ik binnenkort voor bellen. En als dat geweest is en madam is goedgekeurd om te sporten dan gaan we pas na september beginnen, mits de temperaturen dan onder de 15  graden zijn. En ik denk met rustig joggen met mij mee een paar keer per week, ik wil weer een "start to run" oppakken, en heb het plan dat Namu dan lekker mee kan doen. Ze kan wel beter haar looptempo aanpassen aan mij (met Qila ging dat niet lekker, helaas). Dus ik denk dat samen hardlopen wel gaat lukken met haar. We oefenen af en toe alvast een kort stukje. Als dat een beetje is opgebouwd kunnen we ook naast de fiets en voor de step starten, maar dat zal pas eind winter zijn verwacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wou net zeggen zou zo'n hamsterrad voor honden een uitkomst zijn. Maar daar heb je speciale loopbanden voor. Vast een dure uitgave. Dan is hardlopen toch een betere optie. Hopelijk gaat dat werken en rent ze je niet voorbij wat mijn hond altijd wel deed als ik een keer ging rennen met hem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat was weer avontuur vanochtend.

Ik was gisteravond vergeten de bovenkant op het zwembadje van Namu te doen. Vanochtend ging de wekker van mijn man om half 5. We slapen nog steeds in de woonkamer, dus dan is gelijk het hele huishouden wakker.

Toen hij de deur uit was om 5 uur was Namu echt wakker en piepte ze, ik dus toch ook maar opgestaan en met haar de tuin in.

Zit er een kikker in haar zwembadje! Die pakte ze er uit, en legde ze op het gras. Vervolgens ging de kikker rondspringen met Namu er achteraan.... 😄 Niet helemaal de bedoeling, dus ik met mijn snel naar binnen om koekjes te pakken, die in het gras gestrooid en Namu laten zoeken. De koekjes (brokjes) waren gelukkig interessanter op dat moment dan de kikker, dus ik ondertussen een fort gebouwd voor de kikker, waar de kikker wel uit kon maar Namu niet bij de kikker kon. Toen Namu klaar was met zoeken van de koekjes deed ze een plas en kwam ze mee naar binnen zonder aandacht voor het kikkerfort. Pas een uur later werd ze weer wakker en toen was de kikker gelukkig weggehupt.

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond hebben we weer puberles. De les is dit keer opgesplitst, per twee hondjes. We gaan het dorp in (Kamperland). Wij zijn om 19 uur aan de beurt met een ander hondje, en dat is niet de beste match met Namu dus dat is wel een beetje spannend 😄

Dat hondje is een podenco en die is heel druk en heeft lange poten die alle kanten op vliegen (dat idee heb ik er van, soms heb ik geen idee wat de boven en onderkant is van dat hondje 😄 ). Maar het is het type van "hallo andere hond ik ren met volle snelheid even op jou af" en Namu is meer het "ik wil eerst even op een afstandje kijken" type.  Ze zijn dus nog niet dichter dan 3 meter bij elkaar geweest.

Vorige week hebben we het loslopen ook geoefend, dat ging heel goed bij Namu, het commando feestje zit er ook al goed in. Wie weet gaat loslopen dan uiteindelijk toch lukken met haar. Enige bezwaar vind ik nog wel het eten van zooi. Los heb ik daar gewoon niet de controle over.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh dat zou fijn zijn als ze los kan! Als ze dat snaaien blijft doen kan een muilkorf natuurlijk wel helpen, al ben ik daar zelf ook terughoudend in. Zorgt er wel meteen voor dat ze met rust gelaten wordt door mensen 😅. Een kennis van me heeft een snaaihond die giardia heeft gehad, was echt een lang traject en die wil het lot niet verder tarten en gebruikt nu al een tijd een muilkorf. Heerlijk rustige wandelingen en de hond steekt zelf zijn neus er vrolijk in als ze gaan wandelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

links: IJskonijntje voor Namu

rechtsboven: rondje zojuist, best warm in de zon deze tijd van de dag, dus zomaar een klein rondje door het dorp, langs de molen. 

rechtsonder: warm-weer entertainment, de intelligentiespellen uit de kast halen voor Namu. Helaas is ze intelligenter dan het niveau van het spel. Ze is inmiddels van het "oppakken en schudden". 

IMG_20220714_161539.jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Marjoleink zei:

Hoe ging de cursus?

Goed, in het begin even wennen, maar na een kwartiertje was ze al relaxed. Veel aandacht oefeningen gedaan met katten in het dorp, andere honden enz. Maar namu deed het prima.

Ze wilde alleen een trap afrennen half de les, dat ging voor mij wat minder soepel haha maar ook dat kwam goed. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Boefje zei:

Wat grappig en leuk om te zien hoe ze van zo'n klein kwetsbaar bang pupje in zo'n grote sterke eigenwijze hond veranderd is. 

Ja, het zijn inderdaad best flinke honden!

Hier in ons wandelbosje kom ik regelmatig een man tegen met twee Malamutes. Als ik die beide honden dan zie, samen met mijn hond, dan heb ik maar een klein hondje...😆 En dat terwijl mensen mijn hond (27 kilo zwaar en 55 centimeter hoog) vaak al groot vinden...

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen in huis is het 24 graden. Buiten 34 nu. We slaan de rondjes overdag over met dit weer. Even een plasje in de tuin is genoeg. Alleen ochtend en avond wandelingen. Namu vind het wel lekker in huis, op de koude vloer vooral. Hoewel ze af en toe ook op de bank ligt. 

IMG_20220718_170123.jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Namu heeft haar Jolly egg kapot gekregen... best bijzonder, dat is toch geen speeltje waar je makkelijk grip op krijgt om te knagen, maar echt, wat een kracht heeft Namu in haar kaken... 😨

Let niet op de hoeveelheid haren, en ja die haren  zijn van Namu...

IMG_20220720_112249.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het bijna denken, dat ze te veel door de konijnen is opgevoed 😄 Ze springt als een konijn, graaft als een konijn en knaagt als een konijn.

Vanavond zouden we weer hondencursus hebben, maar ik heb even geappt dat ze loops is. In een puberklasje is dat misschien niet zo handig, ik weet niet of de andere hondjes teef of reu zijn, en/of gecastreerd. Ik kan mij zo voorstellen dat een loopse teef in een les ongecastreerde puber-reutjes niet heel praktisch is 🤣 Of voor de lessen die er op volgen.  Het is nu dus omgezet in een losse les voor ons op een andere locatie dan de hondenschool. Wel heel netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week heeft Namu mij voor het eerst omver getrokken, ze is echt spieren en kracht aan het ontwikkelen nu. We gingen een rondje, en mijn man bedacht toen we drie stappen ver waren dat hij de vuilnisbak gelijk wel op de stoep kon zetten, hij liep dus terug. Namu bleef eerst staan, maar toen ze zich realiseerde dat hij weer terug liep bedacht ze dat ze achter hem aan kon en rende dus opeens de andere kant op. Ik ging over de kop de voortuin in 🤣🤣 De schade valt mee, alleen mijn knie kwam tegen het tuinmuurtje van de buren en is nu dus bont en blauw.

Vandaag kwamen we Namu's beste vriend Wisse tegen. Maar ja, Wisse is niet gecastreerd en Namu is loops. Wel heel sneu dat ze niet mochten spelen dus 😄 Maar ja, het is even niet anders. 

Van haar loopsheid heeft ze zelf niet heel veel last, ze is wel rustig en veel moe op het moment. Of dat van de warmte was, omdat ze een groeispurt heeft, van het loops zijn en/of omdat ze door de loopsheid zoveel meer snuffelt overal, geen idee. Zo heel erg is het niet, met alle energie die ze heeft en moeite om haar moe in haar koppie te krijgen, is het eigenlijk wel lekker dat ze dat nu wel vanuit zichzelf is 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren was de laatste puberles van Namu. Nouja, we hebben nog 1 inhaalles volgende week. We waren maar met één ander hondje , en het was een les op het strand. Normaalgezien zouden we daar ook loslopen oefenen, maar gezien Namu nog loops is hebben we dat even overgeslagen haha. Het andere hondje was al gecastreerd en met dit hondje heeft Namu al eerder kennis gemaakt en ze hebben wel een klik samen. Ze hebben lekker gewandeld, het andere hondje vond het echt heel gek dat Namu in waterplassen ging graven 😄 Er waren veel paarden op het strand, dus ik denk dat loslopen toch geen succes was geweest met Namu. En kitesurfers, dat vond Namu toen ze klein was heel eng, maar inmiddels kent ze die wel en is het niet erg meer. Ze vond de Duitse kinderen die vroegen of ze haar mochten aaien nog het spannendst van al. Die wilden ook geen nee accepteren en toch naar haar toe, dus mijn man heeft ze streng in het Duits toegesproken 😄

Eigenlijk is de les met vier hondjes. Eén andere hond had nadat dat baasje vorige les wat zei over dat de hond echt niet graag had dat het tuigje aangedaan werd een afspraak bij een osteopaat gemaakt, en die had problemen met de rug ontdekt (ruggewervel verschoven of iets geloof ik), pijn dus als het tuigje aan moest. Wel zonde, maar fijn dat je er toch vrij snel achter komt. Die mocht dus niet naar les komen maar moest rustig aan doen. En de vierde kon niet.  

Volgende week halen we nog een les in, dan oefenen we af / blijf nog wat beter. Dat gaat bij Namu alleen als er weinig prikkels zijn. Dan nog een theorieles voor ons als baasjes, en dan zit de cursus er op.

Ik ben overigens wel blij dat we deze pubercursus gedaan hebben, het is wel goed geweest voor ons en Namu. En het is ook wel leuk en herkenbaar omdat de andere baasjes vergelijkbare problemen hebben met hun puberhond. Ergens dus het stukje bevestiging krijgen dat het gewoon normaal is en een fase is, helpt ook al 😉

Het was wel heel voedselbeloningsgericht, maar we hebben vooral gewoon brokjes gegeven die bij haar dagelijkse hoeveelheid voeding hoorden, dus dan is het ook niet zo erg. En voor Namu werkt trainen met voedselbeloning gewoon echt super goed.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier was dat inderdaad ook verschillend per hond. Ze aten allemaal wel iets van fruit, maar Namu is wel echt dol op fruit.

Keiko at graag banaan en appel. Qila was niet heel overdreven fan van fruit, maar at het wel op als je het aanbood. Namu eet echt de aardbeien zelf van de plantjes uit de tuin, is dol op alles van fruit wat we aanbieden en eet nu dus ook bramen in het bos 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .