Ga naar inhoud

Puppydagboek - Namu

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Toevallig las ik over een orca Namu en die naam betekent 'Wervelwind' 🤣 dus dat krijg je ervan. Ik noemde mijn konijntje Boefje en ik werd knettergek van haar stout gedrag. Alles slopen. Overal uit ontsnappen. Het lijkt wel of ze zich gedragen naar hun naam. 🤣🤣

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 415
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

55 minuten geleden, Boefje zei:

Toevallig las ik over een orca Namu en die naam betekent 'Wervelwind' 🤣 dus dat krijg je ervan. Ik noemde mijn konijntje Boefje en ik werd knettergek van haar stout gedrag. Alles slopen. Overal uit ontsnappen. Het lijkt wel of ze zich gedragen naar hun naam. 🤣🤣

De orca Namu is naar de vangplaats genoemd ( het plaatsje Namu in Canada, er is daar ook een rivier met de naam Namu). Ik heb anders dan dat alleen in het Fins de betekenis gevonden, Namu is daar snoepje, zoetigheid of "lekker ding" 🤣 

Wervelwind als betekenis heb ik er niet van terug kunnen vinden, weet je de oorsprong van die betekenis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat best goed, maar vannacht / vandaag is weer een lastige dag. Vannacht ben ik er 4x uit gemoeten voor haar. Mijn man was niet thuis vannacht, dus ik kon het ook niet afschuiven. Vanochtend spoog ze haar ontbijt uit. Ze is druk, rusteloos en bijterig. Er zit iets niet lekker. Maar wat? Geen idee. Tis wel de drakenbaby gremlin velocoraptor Namu vandaag, zullen we maar zeggen. 

Loods was ook geen succes met haar vandaag, maar ik ben in ieder geval tot de 29e bij met verzenden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht hebben we voor het eerst beneden in de woonkamer geslapen vanwege een verbouwing.

Namu vond het gek, was rusteloos, wilde uit haar rennetje. Na een half uur ging ze toch rustig liggen en slapen en hebben we haar de hele nacht niet gehoord. Ik hoop wel dat als we klaar zijn met verbouwen en weer boven slapen, dat dat ook weer gewoon goed gaat.

Vanavond is er weer puberklas.

Namu groeit ook weer aardig op het moment. 

IMG_20220609_054651.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opbouwen van het alleen zijn wil nog niet echt vlotten, zoals jullie in het andere topic hebben kunnen lezen. Verder gaat het gelukkig wel best goed. 

Ze heeft helaas wel weer een sok in haar maag op het moment, ik weet niet hoe ze die dingen elke keer weet te vinden, ik zat gewoon in de tuin, alle sokken hingen bij mijn weten stevig aan de waslijn, ik miste niets, en toch rent ze met een sneakersokje rond. Ze spoog hem gisternacht uit, maar at hem weer op (jummie...). En nu is hij er dus nog niet uit. Dat geknaag aan stof is best vervelend van Namu, ze knaagt ook aan hoekjes van kussens, matjes, dekens of manden in haar verblijf enz. Ze trekt sinds kort de keukenhanddoeken van de haak in de keuken, dus die kunnen we ook niet meer ophangen. Nouja, het blijft een lastig iets. 

Ik heb het idee dat ze wel al wat meer tot een pubertje begint te ontwikkelen. Veel meer kleine plasjes tijdens rondjes, af en toe niet luisteren naar haar naam 😉 Dat soort kleine dingen. 

De puberklas gaat ook goed, zeker voor het omgaan met prikkels buiten helpt dat ons wel goed. 

Morgenmiddag heb ik een dierenarts afspraak staan voor de pubercontrole & kennelhoest vaccinatie. Dan zou ze evt. in het najaar ook af en toe naar het pension kunnen. 

En gisteren heb ik mijn aardbeitjes gedeeld met de konijnen & namu. Namu is echt dol op fruit, dus die is daar wel  blij mee:

IMG_20220614_075933.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Slecht geslapen, maar de sok is er weer uit.

Op naar de volgende zei mijn man 😄van mij mag ze daar dit keer wel wat langer mee wachten 🤣

We trainen overigens wel dat ze dingen laat liggen op straat, tijdens puberklas hebben we er tips voor gehad, maar dat gaat waarschijnlijk veel geduld en tijd kosten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt er je handen maar vol mee! Gelukkig dat de sok er weer uit is, dat is een zorg minder.
Als je zo'n vreetmonster hebt, zijn die oefeningen om dingen op straat te laten liggen wel een uitdaging. Juist als ze weten dat ze het niet mogen hebben, slikken ze het extra snel naar binnen.

Ik leer mijn pupjes, naast het woord 'leave it' (laat liggen) ook altijd het woord 'uit' aan. 'Uit' is wat anders dan 'los' bij mij. Bij 'uit' spuug je dat wat je in je bek hebt uit. Daarvoor in de plaats krijg je iets héél lekkers (stukje gedroogde vis bv).

'Los' betekend dat je dat wat je in je bek hebt aan mij geeft, in mijn hand (ik heb honden waar ik veel apporteerwerk mee doe). Maar net als met alles, leert de ene pup dit veel gemakkelijker dan de andere.

Ik doe, puur uit interesse in hondengedrag, regelmatig online workshops van hondengedragstherapeuten. Niet zozeer omdat ik een probleem heb met mijn hond, maar omdat ik gewoon veel wil weten en uit verschillende methoden wil bekijken wat mij aanspreekt en waar ik, bij eventuele vragen, wat aan heb.

Onlangs heb ik mij opgegeven voor 'de magische mat challange' van Monique Bladder die begin juli plaatsvindt. Over hoe je je hond leert om even iets voor zichzelf te doen. Daar zit ook een masterclass aan gekoppeld over alleen zijn. In dit geval allemaal gratis, soms betaal je er een bepaald bedrag voor. Ik ben weer benieuwd naar de cursus. Misschien ook wat voor jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er eens naar kijken. Bedankt voor de tip!

Ze kan prima het commando los, behalve als wat ze vast heeft een grotere beloning is dan wat ik heb. Met speeltjes, takken en niet zulke interessante dingen die ze pakt werkt los prima. Van de week had ze bijvoorbeeld een plastic zandbakvormpje gepakt ergens in het dorp, die liet ze netjes los op commando. Maar een krentenbol een week eerder echt niet. En sokken ook niet, helaas.

Nu leren we haar naast los ook een stop aan, dat ze dus stopt als ze iets wil pakken. Maar dat kost veel moeite en tijd. We willen het wel graag proberen. 

We kregen ook de tip om "feestje" of soort gelijk commando te koppelen aan echt iets van een super beloning. Omdat Namu best op voedsel gericht is, dat kan ook helpen als ze iets heeft wat niet mag, en ook bij het loslopen. Ze vind de omgeving nog veel te interessant om dat goed te kunnen, de meeste malamutes zijn er ook te eigenwijs voor. We gaan wel zien of het lukt, lange lijn is ook goed voor ons.

Zelfs de hondentrainer vind Namu een uitdaging. Er zit ook een labradoodle in de puberklas, het verschil in mensgericht zijn en tijd die je nodig hebt om iets aan te leren is goed duidelijk tussen Namu en die hond zullen we maar zeggen 😄

Vandaag is ze 9 maanden oud. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, ha, ja, als de beloning minder interessant is dan wat ze in de bek hebben is het een hele uitdaging!
Dat commando 'feestje!' gebruikt Monique volgens mij ook bij bv uitvallende honden.

Ik zag dat je bij de info over honden en warm weer een tekening gebruikte van Liselot Boersma. Ook een interessante gedragstherapeut trouwens, met haar website Hondenlot.
Ik ben geabonneerd op verschillende nieuwsbrieven en zo krijg je ook steeds de linkjes om je op te geven voor workshops.

Ja, je hebt, naast een individu, ook te maken met bepaalde, door afkomst/ras verankerde gedragingen bij honden. Dat is wat je op een hondenschool ook vaak ziet.
Ik had bijvoorbeeld al langere tijd op een wachtlijst gestaan voor een cursus detectie. Had ik met een van mijn andere honden ook gedaan en dat was super leuk!
Maar...mijn huidige hond is vooral retriever... Zij wil heel graag zoeken...heel graag vinden...en dan...bij mij brengen!
Maar bij detectie moet je zoeken, vinden en dan...verwijzen (aanwijzen). Wat? Niet oppakken en naar mijn baas brengen? Dat ging er bij mijn hond niet in. Natuurlijk had ik met veel druk er op haar kunnen verbieden om steeds de bakjes, deksels van bakjes enz met geur in haar bek te pakken met als doel ze naar mij te brengen. En waarschijnlijk zal een andere instructeur (deze instructeur gaf deze cursus nog niet zo lang en had moeite met honden die van de standaard afweken) een ander oplossing voor het probleem hebben gevonden. Maar ik ben voorlopig gestopt met detectie, want ik wil de frustratie, terwijl zij zo haar best doet, niet voor mijn hond. De Amerikaanse Bulldog waarmee we samen gestart waren deed het super, terwijl de instructeur had gedacht dat mijn Flatcoat het sneller op zou pakken. Dat was met mijn vorige hond dus wel zo, maar met deze in dit geval weer niet.

Tijdens onze komende vakantie op Texel heb ik trouwens een workshop mantrailen geboekt. Dat hebben we al vaker samen in Drenthe gedaan, maar op Texel lijkt mij helemaal leuk.

Je schreef dat Namu vaker plasjes doet momenteel. Ze is 9 maanden oud, zou haar eerste loopsheid zich kunnen aankondigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd Namu! Wat grappig dat verschil in ontwikkeling tussen grote en kleine honden hè! Yula is nu 9.5 maand en ik heb juist het idee dat de puberteit wat af begint te nemen. Maar ze heeft natuurlijk ook herplaatsing stress wat ook afneemt. Lastig te bepalen wat wat is. Over een jaar zullen we het misschien wel weten 😅.

Veel respect voor jullie geduld en wat jullie al met haar bereikt hebben! Het is geen picknick met haar.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Loopsheid zou kunnen. Ze is het nog niet geweest.

We zijn van de week nog op puppycontrole geweest bij de dierenarts (we hebben zo een eerste jaar pakket gekocht dat eerste jaar je vaccinaties, ontworming, extra controles enz. Voor een vaste pakketprijs hebt). Ze heeft ook de kennelhoest vaccinatie gehad, zodat ze na de zomer naar pension zou kunnen. 

Ze door de dierenarts weer lekker volgestopt met allerlei snacks. Goed nagekeken. Ze woog 33.5 kg. Ze is nog niet loops geweest, mijn gevoel zegt ook dat Namu daar ook niet heel jong mee gaat zijn, als ik naar haar ontwikkeling kijk op hormonaal gebied. Maar het kan wel al. 

Tja, ze is niet de makkelijkste. Maar het is zoals het is en ze is nog jong. Het gaat echt beter worden dan dit. We doen ons best in ieder geval dat voor elkaar te krijgen. We hebben het met de vorige honden erger en makkelijker gehad dan nu met Namu en dat is ook allemaal goed gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad de beste instelling; het is zoals het is en het gaat alleen maar beter worden. Jullie zijn ook verschillende typetjes gewend inmiddels. Daar leer je ook van.
Onze vorige hond, daar hebben we onze handen vol aan gehad. Maar daar leer je ook weer veel van.
Onze huidige hond is weer heel gemakkelijk, net als mijn 2e hond.

Qua loopsheid waren 3 van de 5 dames rond de 9 maanden voor het eerst loops. Onze huidige hond pas op 1,5 jarige leeftijd. Zij is ook maar 1x per jaar loops (komt dat bij poolhonden ook niet vaak voor?) terwijl de vorige elke 5 maanden loops was en dan ook daarna een aantal weken schijnzwanger met alle gedrag van dien.
Zo zijn ze allemaal verschillend en dat maakt ze ook zo leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Gisteravond moest Namu weer 1.5 uur echt alleen zijn. We hebben afgelopen weken vooral geoefend op het alleen zijn als wij wel in de omgeving waren (lees aan het klussen) en dat gaat nu echt heel goed. Wel dagelijks eventjes alleen zijn geoefend, maar meestal zomaar 15-30 minuutjes. Dat ging eigenlijk elke keer prima.

Gisteravond had ik vergadering en mijn man moest weg voor zijn werk, dus ze moest van kwart voor 8 's avonds tot kwart over 9 alleen zijn. Ik had de buren verteld dat we weg waren, die geven er gelukkig niet zo veel om maar ik vind als we 's avonds weg zijn het wel netjes even te melden, ik weet dat hun jongste rond 9 uur naar bed gaat en verwachtte dat Namu dan misschien precies op z'n hardst zou joelen in standje luchtalarm.

Dit keer had ik mijn man gevraagd om het "we gaan slapen" ritueel een keer te proberen. Dus wandeling doen, helft van de portie eten geven, gordijnen dicht, welterusten zeggen. En dan weggaan. Blijkbaar werkt dat wel. Ze heeft wel wat momentjes zitten joelen, piepen en zeuren, maar ging gewoon in haar mandje liggen en was stil toen ik thuis kwam.

Toen ik thuis was heb ik nog een tijd gespeeld met haar in de tuin, nog een wandeling gedaan, de andere helft van haar avondeten gegeven, en toen ging ze braaf slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh wat super fijn zeg! Hopelijk gaat het zo langzaam de goede kant op. Wij kunnen Yula niet goed alleen laten als we allebei tegelijk de deur uit gaan. Ze gaat dan erg janken en blaffen, dat houdt ongeveer vijf minuten aan en dan vindt ze wel rust en gaat slapen. Als we 1 voor 1 vertrekken met zo'n 10 minuten er tussen is er niks aan de hand. Weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, vind het erg onprettig en nu werken we er dus omheen. Vraag voor het volgende vragenuurtje van de gedragsdeskundige dus. In de tussentijd maar oefenen met samen naar buiten stappen en meteen weer terugkomen, kijken wat er gebeurt als 1 van ons al een tijdje boven is en er dus maar 1 iemand de woonkamer verlaat, maar wel allebei tegelijk het huis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Namu lijkt weer een groei spurt te hebben, ze is langer geworden en hoger, haar kont is hoger dan haar schouders nu.

Ook is het weer deze tijd van het jaar... en rupsje nooitgenoeg als ze is, eet Namu ook dr eigen haar op... zucht.

IMG_20220704_144244.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Eefje zei:

Och gadver moet je toch niet aan denken zo'n hap haar

Nee, trekt toch ook heel je mond droog zou je zeggen?! Maar goed, nu was mijn man aan het kammen en ik van de afvoer van haar 😄 Er kwam ongeveer een halve vuilniszak haar uit vermoed ik. ❄️

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .