Ga naar inhoud

Puppydagboek - Namu

Evee

Aanbevolen berichten

20 minuten geleden, Eefje zei:

Hoe gaat het met de mand? Ziet er uit of hij nog leeft 👍

Ja, ik ben er eigenlijk zelf ook verbaasd over. Hij is nog heel. Ze knabbelt wel wat op de randen, maar niet heel obsessief en ze stopt als we haar afleiden. Maar ik durf hem nog niet in de ren te zetten 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 415
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

7 maanden 😄 

Heel eerlijk, bij Qila had ik ook pas met 3 jaar het gevoel dat het echt goed was. Dus die drie jaar is wel waar we ons op instellen. Nu gaat het goed, de ergste puppy problemen zijn onder controle of werken we aan en zien we vooruitgang. Maar ik weet ook dat het pubergedrag ook elk moment kan komen. En dan krijg je weer nieuwe "problemen". Met andere woorden, die eerste drie jaar is gewoon een leerproces. 

Wat met onze andere honden in het eerste jaar ook lastig was, is dat je niet flink mag sporten met ze. Naast de fiets, voor de step, dat soort dingen moet je gewoon niet doen met een hond in de groei.  Als ze een jaar zijn kun je rustig beginnen met opbouwen en aanleren. Maar eigenlijk pas vanaf dat ze een jaar of 2 zijn kunnen ze daar echt goed hun energie in kwijt. Ze hebben gewoon zoveel energie, in simpelweg wandelen kunnen ze dat niet kwijt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh lekker aan het puberen! Bij grote honden duurt dat allemaal veel langer dan bij kleintjes toch 😅🤗. Lastig met die energie inderdaad. Yula is wel moe na een flinke wandeling, maar die kleine pootjes moeten natuurlijk ook veel vaker stappen en zij is grotendeels uitgegroeid, dus ze kan best al wat aan. Mag Namu ook niet zwemmen? Of houdt ze daar niet van? Dat is wel lekker vermoeiend en over het algemeen juist goed dacht ik. Sheriff heeft waarschijnlijk iets van heupdysplasie en die moeten ze flink laten zwemmen om klachten op latere leeftijd zoveel mogelijk te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze malamutes hebben nooit graag gezwommen. Als we zelf in de zomer in zee zwemmen gaan ze wel met ons mee, of als er een andere leuke hond is die water fijn vind waar ze leuk mee spelen in zee. Ze kunnen het wel. Maar als het hun eigen keuze is, dan willen ze liever alleen pootjebaden en de dikke vacht droog houden. Logisch ook. Het is hun natuurlijke bescherming, de vacht blijft lang nat, het geeft kans op hotspots. Het word dus ook niet heel erg aangeraden om honden met een vacht als onze malamutes te laten zwemmen.

Pootjebaden vind ze fijn, en vinden wij ook prima. Maar zwemmen om de gewrichten niet te belasten gaat door de vacht dus niet zo simpel. Dan zouden we haar echt droog moeten blazen / fohnen na afloop.

Heb ik al gedeeld dat Namu een tijd geleden een vis ving? We liepen op het strand en bij laag water blijven er wat plassen staan. Namu loopt daar graag in, geen golven, je kan de bodem zien. Lekker een beetje scharrelen, af en toe zeewier pakken en opeten, naar dingetjes op de bodem happen. Maar toen pakte ze dus opeens een levende vis uit de bodem 😂 Een rode poon.

Hij leek geen schade te hebben, ze had hem ook echt voorzichtig vast en gaf hem gewoon af aan ons. Ik heb hem dus weer uitgezet.

• Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Evee zei:

Ik denk dat Namu gisteren iets te veel zeewater binnen heeft gekregen, het was een pittige nacht. Ze had diaree en was echt niet lekker. 

IMG_20220507_092532.jpg

Maar wel super mooie foto's ❤️. Fijn dat ze zich weer beter voelt, heb je nog wat kunnen slapen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eefje zei:

Maar wel super mooie foto's ❤️. Fijn dat ze zich weer beter voelt, heb je nog wat kunnen slapen?

Ja, mijn man is er begin van de nacht, voor 3 uur uit gegaan. Ik heb vanaf half 4 op de bank geslapen. Dus we hebben allebei wel een paar uur slaap gehad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zondag hebben we Namu gewogen, ze past niet meer op de kleine weegschaal (babyweegschaal) dus nu tilt mijn man haar op en stapt samen met haar op de weegschaal 😄 Ze weegt 20.7 kg op het moment. Ze groeit niet meer zo hard dus. 

We hebben op het moment even wat moeite om weer in een goed slaapritme te komen. We hadden de nacht dat ze niet lekker was en afgelopen weekend zijn we laat gaan slapen. Anders dan anders dus, en dat gaat met Namu niet zo heel lekker. Nu door de week heeft mijn man vroege diensten en gaat de wekker om half 5, en willen we dus weer vroeger naar bed. Maar Namu is het daar nog niet zo mee eens. 's Avonds is ze dan vervelend en wil ze nog geen rust pakken. En 's ochtends wil ze niet opnieuw slapen als mijn man weggaat, en ben ik dus ook vanaf 5 uur op 🙃

Nu vanmiddag wil ze eigenlijk vooral slapen en heeft ze geen zin in alles, maar ja, dat snap ik als je laat gaat slapen en vroeg wakker bent. Niet ideaal dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken je dat, dat je lekker rustig buiten een wandeling maakt over een dijkje buiten het dorp. En er een haas links uit de berm komt lopen. Even blijft zitten en je aankijkt en dan de weg vervolgt, het hoge gras in. Namu vond het wel interessant en zat rustig te kijken. SPRINGT DIE HAAS OPEENS NAAST ONS HET GRAS UIT EN TEGEN NAMU AAN! 😨 We schrokken ons echt rot. De haas liep weer terug het lange gras in en even later zag ik hem op de akker er achter lopen.

IMG_20220512_133107.jpg

Bovenin de haas voor het incident,  linksonder namu die hem bekeek. Rechts namu die de haas nakijkt na het incident.  

• Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval koos hij gelukkig wel het hazenpad  😉

Maar het was echt apart 🤣Nadien was Namu enorm aan het snuffelen waar de haas had gelopen en waar die heen was. Volgens mij snapte ze er ook echt niets van, wat er nou was gebeurd. Ze lijkt er geen lichamelijke schade aan overhouden te hebben, ik weet dat hazen behoorlijk krachtige poten hebben, en met die poten zette de haas wel een soort tegen Namu haar zij af, ze werd dus eigenlijk gewoon geschopt 😅 Raar beest. Ik vraag mij wel af waarom hij richting ons kwam, zat er iets in het lange gras wat hem weggejaagd heeft? Normaal lijkt het toch niet.

Ik werd vanochtend gebeld door de hondenschool dat de puberlessen volgende week starten. Ik ben benieuwd 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden vandaag een wat drukke dag die anders dan anders is. Maar Namu heeft het echt goed gedaan. 

Vanochtend een aardige wandeling gemaakt, zo'n 40 minuten in het bos, om 8 uur op zaterdag is dat heerlijk rustig en geen mens te zien. Daarna Namu in de ren gelaten om daar te slapen, want we zijn begonnen met boven verbouwen. Dan kunnen we niet zo goed opletten en is de ren gewoon het fijnst.  Ze sliep gewoon lekker en keek niet op of om van het kabaal 😄 Dat ging echt gewoon prima.

Toen we rond de middag met een volle kar naar de stort gingen heeft ze een kong gehad, daar is ze ruim een uur mee zoet geweest terwijl wij 30-40 minuten weg waren. Geen problemen, ze was er nog mee bezig toen we terug waren.  

Daarna weer even gerust, een standaard wandelingetje in het dorp gemaakt.

En toen met haar naar Middelburg gegaan. Mijn schoonvader is volgende week jarig en vierde dat nu, plus dat hij maandag vertrekt op de fiets naar Spanje, hij gaat naar Santiago de Compostella fietsen.

Omdat we Namu niet nog een keer alleen wilde laten, en we ook echt wel zeker 2 uur weg zouden zijn, haar meegenomen. Maar bewust ook vroeg gegaan, zodat mijn man wel zijn broertje en zusje zou zien, maar het niet helemaal volle bak zou zijn met visite. Mijn bus in de schaduw van het huis gezet daar, Namu er eventjes een tijdje in gelaten met alle ramen en deuren open, en toen ze onrustig werd heeft ze los in de tuin gelopen, tot er meer visite kwam. Toen haar in de schaduw aan een lijn gelegd, wat ook een uur lang goed ging met een kluifje. Daarna werd ze wat rusteloos en ben ik bij haar gaan zitten. Dat ging ook nog een tijdje goed, maar ze kon niet zo heel goed haar rust vinden en was veel te veel op alles en iedereen aan het letten. Toen ik het genoeg vond voor haar hebben we haar weer in de bus gedaan, waar ze direct ging liggen. Ze was gewoon echt heel moe. Even afscheid genomen en naar huis gereden. Nu ligt ze te slapen in de ren, met haar hoofd achter de hondenmand, echt even verstoppen van de wereld en bijkomen. Prima natuurlijk. 

IMG_20220514_165622.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet hoe een hond een uur met een kong bezig is joh. Yula heeft dat binnen 5 minuten leeg en wordt dan wild omdat dat ding rolt enzo, het heeft een bal effect op haar. Ze heeft nu zo'n kong kluif waar je in de zijkanten wat in kunt doen, daar wordt ze niet zo wild van en blijft ze wat langer aan likken, ook al is het leeg. 

Klinkt alsof Namu het hartstikke goed gedaan heeft vandaag! 🥳🥳🥳

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Eefje zei:

Ik snap niet hoe een hond een uur met een kong bezig is joh. Yula heeft dat binnen 5 minuten leeg en wordt dan wild omdat dat ding rolt enzo, het heeft een bal effect op haar. Ze heeft nu zo'n kong kluif waar je in de zijkanten wat in kunt doen, daar wordt ze niet zo wild van en blijft ze wat langer aan likken, ook al is het leeg. 

Klinkt alsof Namu het hartstikke goed gedaan heeft vandaag! 🥳🥳🥳

Mijn kong vul tactieken zijn al aardig verbeterd. Plakmiddel zoals banaan helpt ook goed. En invriezen, dan doet ze er ook langer mee.

Ik kook zelf de kongvulling of gebruik fruit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Strand is haar favoriete wandelplek.  Ze weet ook precies wanneer we er zijn (geur? Geluid?) En zit dan loeiend in haar buskenneltje 🤣

Dat doet ze echt nergens anders.

Gisteravond hadden we de theorie les van de pubercursus. Niet heel vernieuwend qua theorie, maar wel wat meer beeld van de cursus gekregen en de andere hondenbaasjes en hondjes. 

Vanavond is de eerste praktijk les. Ik ben benieuwd. 

Er zijn op het moment geen dingen die zo mis gaan dat we het echt een probleem vinden, maar wel veel dingen die nog verbeterd kunnen worden. Honden opvoeden is lastig en Namu is echt heel anders van karakter dan de eerste twee. Het is fijn er weer wat begeleiding bij te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was een leuke les gisteravond.  Heel ander type hondenschool dan we eerst hadden, maar juist dat is ook wel een keer leerzaam en leuk.

Eén iemand kon niet, dus er waren inclusief Namu drie hondjes.

Een hondje was een kruising. Als ik zou moeten gokken een kruising van een kooiker hondje x border collie, een herplaatser nadat het bij het eerste gezin niet gelukt was.  Het was ook echt een enorme energieke stuiterbal dat. 

Een labradoodle.

En het andere hondje (dat er niet was) is een spaans hondje. Maar die zien we volgende keer pas.

Alle hondjes vonden dat behoorlijk spannend en raakten ook vrij snel overprikkeld. Er werd vooral op aandacht oefeningetjes getraind. Ik heb mijn man laten trainen en zat zelf lekker met een bakje koffie aan de kant 😄  Aangezien ik bijna altijd met Namu ben over dag en ik dus het meest train, leek het ons slim dat hij dit zou doen. Ik moest stiekem wel een beetje lachen, want een aantal van de oefeningen was mijn man helemaal verbaasd dat Namu het gelijk kon, terwijl ik het al geoefend had thuis met haar. 🤣 Maar goed, de eerste les was gewoon met veel uitleg over de basis, opdrachtjes die we thuis moeten oefenen en kijken wat het "niveau" en/of de problemen waren bij de hondjes.

We hebben nog even naar het bijten van Namu gevraagd, dat klinkt heel heftig maar is het echt totaal niet meer hoor, ze bijt echt 99% minder dan in de tijd dat ze blaasontsteking had, maar er zijn momentjes dat er echt iets is (honger, poepen, dat soort dingen), en dat ze dat duidelijk maakt door toch wat te happen in ons.  Meestel in je mouw of hand. Niet hard, het doet geen pijn, geeft geen wondjes, maar eigenlijk wil je gewoon dat ze het helemaal niet doet. Daar hebben we dus ook tips voor gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kampeeruitrusting ging niet door vanwege slecht weer. Vandaag viel het nog wel mee, een paar keer een bui, maar ook genoeg droge momenten. We hebben dus maar een dagtripje naar Veere gedaan als alternatief 🙂

IMG_20220524_180845.jpg

Namu leek het wel leuk te vinden. Behalve een smalle donkere draaitrap in de vestingwerken, dat vond ze super spannend. Uiteindelijk is ze hem toch opgegaan, maar dat koste heel wat aanmoediging en lekkere koekjes 😄

Er volgt nog wel een filmpje van over een tijdje. 

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .