Ga naar inhoud

Puppydagboek - Namu

Evee

Aanbevolen berichten

34 minuten geleden, Marjoleink zei:

Nee daar blijf ik bij uit de buurt. Droge honden trouwens ook.

Dat eerste is sowieso in alle gevallen verstandig. En dat is meteen ook een deel van de reden waarom een badjas heel handig is 😛 Als een natte hond zich midden in je huiskamer nog een keer uitschudt, is dat niet heel lollig. Daarnaast heb ik een Collie (lang haar en dikke onderwol) en het duurt eeuwen voordat hij goed droog wordt. Badjasje is dan echt ideaal, warmer en het drogen gaat sneller.

@Evee Het staat d'r wel goed die kleur 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 415
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zojuist, Mississippi zei:

Dat eerste is sowieso in alle gevallen verstandig. En dat is meteen ook een deel van de reden waarom een badjas heel handig is 😛 Als een natte hond zich midden in je huiskamer nog een keer uitschudt, is dat niet heel lollig. Daarnaast heb ik een Collie (lang haar en dikke onderwol) en het duurt eeuwen voordat hij goed droog wordt. Badjasje is dan echt ideaal, warmer en het drogen gaat sneller.

Ik heb geen aandelen overigens.

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink Een natte hond in huis maakt je huis nat en vies. Ze schudden zich uit, het zit dus tot op het plafond als je niet oppast. Met een dikke vacht blijven ze ook best lang nat, droogt niet snel. En natte honden stinken meer. 

Even afdrogen als je in de regen hebt gelopen of als ze gezwommen hebben is dus wel zo fijn. Daar krijg je ze ook niet helemaal droog mee, maar dan poets je de ergste nattigheid en modder er meestal wel af. 

Maar een drukke pup afdrogen is nog niet zo makkelijk 🤣 Na rondjes is ze vaak druk en vervelend en aan een slaapje toe. Ze wil dan niet stil zitten om af te drogen maar rent liever door het huis of maakt er een trek spelletje van. Vandaar een poging om te kijken of een badjas wat is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_20220317_202412.jpg

Een avondje met Namu op de bank hangen.

Lekker knuffelen, gewassen worden en vervolgens knock-out geslagen worden. 

Het gaat goed met haar. Zowel met de gezondheid als qua gedrag. Er zijn natuurlijk wel wat kleine puntjes. Namu springt en hapt op het moment bijvoorbeeld naar alles wat vliegt. Vlinders, bijen, mugjes enz. Hopelijk mindert dat nog. 

Zondag is ze 6 maanden oud. Oud genoeg om naar de puberklas van een hondenschool vlak bij te gaan, ik denk dat we haar daar nog voor opgeven. Die hondenschool is vrij nieuw, en een andere dan van de puppy lessen (dat was prive les). Vooral omdat het een groepsles is, onder andere gericht op gedrag naar soortgenoten, lijkt het ons wel iets. Niet dat dat niet goed gaat hoor, maar we misten dat deel wel een beetje in de puppylessen. Namu is toch anders van karakter wat dat betreft dan de andere twee malamutes die we hadden, dus het is voor ons ook nieuw om hier mee om te gaan.  En de filosofie / werkwijze komt wel overeen met de andere hondenschool waar we zijn geweest. 

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend was het weer zo ver, ze was aan het spelen met een flinke touwbal, waar een fleece strook doorheen zat en dan met knopen aan beide kanten van de bal. Een speeltje dat ze al vanaf het begin heeft en hoewel ze er wel wat op sabbelde en knabbelde, nooit echt kapot was gegaan.

Tot dit weekend, ze knaagde de knoop van het fleece door aan één kant, en slikte de andere helft met knoop door. Zucht. Je ziet het gebeuren, maar bent toch weer te laat. Dit keer niet met spoed naar de dierenarts gegaan want Namu is al een stuk groter, en zo enorm groot was dit ook weer niet, maar je maakt je toch serieus zorgen. Gisteren eind van de dag was ze ook echt heel vervelend, bijterig, wilde telkens naar buiten waar ze dan alles ging lopen slopen. Vannacht om kwart voor 5 werd ik wakker, was ze aan het spugen en kwam het er gelukkig uit.

Ik zou zo graag willen dat ze zou leren van dit soort incidenten, maar helaas.

• Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een week verder. Eigenlijk geen gekke dingen. Het gaat allemaal steeds beter. Volgens mijn man zijn we inmiddels wel "gesynchroniseerd". Hij is echt veel weg de laatste tijd voor zijn werk, dus ik zit bijna 24/7 met Namu samen. Zij zit dus al echt helemaal aan mijn ritme vast, zoals Qila dat ook was vroeger. Namu is echt steeds meer ontspannen bij mij. We begrijpen elkaar steeds beter en dan merk je dat alles ook wel een stuk makkelijker gaat. 

Ik twijfel of we haar gaan laten los te lopen. We hebben al wel steeds geoefend aan de lange lijn, en ze komt meestal wel terug. Behalve als er echt interessante dingen zijn dan ons. Op het strand bijvoorbeeld een galopperend paard. In de natuur bijvoorbeeld herten en hazen, of mensen met andere honden. Dan wil ze echt daar heen en dringen wij niet tot haar door om terug te komen.

Met onze andere twee malamutes hebben we het loslopen ook geprobeerd, maar die hadden toch echt een te sterk eigen willetje in dat soort situaties. En je wil niet dat je iemand in gevaar brengt. Ze heeft wel een tracker in haar halsband, maar om haar nou kilometers verderop op te moeten halen nadat ze iemand op een paard heeft opgejaagd, nee dat is niet wat je wil. Ook is ze best angstig soms, en dan kan ze echt sterk vluchtgedrag hebben, maar ja, als ze in blinde paniek wegrent, dring je ook niet tot haar door. En dan is er nog haar eetgedrag. Los van de lijn kan je echt maar heel weinig doen als ze iets eet wat niet mag. Lastig dus.

Ik denk dat het misschien ook meer de druk vanuit andere mensen is "wat zielig dat je haar niet los laat" Dan dat we het loslopen zelf heel nodig vinden. Maar we lopen vaak genoeg in alle vroegte op het strand zonder anderen in de buurt, en dan zou het op zich wel kunnen, dan is er weinig afleiding in de buurt. In het dorp en in de meeste natuurgebieden hier mag ze niet los, daar is aanlijnplicht om zeldzame en jonge dieren te beschermen. 

We hebben ons inmiddels wel opgegeven voor de pubercursus, we krijgen bericht als die gaat starten. 

Wel slecht nieuws over het hondje van de buren, hun pup is helaas overleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Evee zei:

Ik denk dat het misschien ook meer de druk vanuit andere mensen is "wat zielig dat je haar niet los laat" Dan dat we het loslopen zelf heel nodig vinden. Maar we lopen vaak genoeg in alle vroegte op het strand zonder anderen in de buurt, en dan zou het op zich wel kunnen, dan is er weinig afleiding in de buurt.

Ik kan je alleen maar aanraden om het te doen wanneer het gewoon voor iedereen leuk en haalbaar is 🙂 Texas loopt eigenlijk altijd aan de 20 meter lijn en daar lijdt ie helemaal niks mee. Wel pas slaande ruzie over gehad in het bos (maar daar heeft Tex ook niks mee geleden, alleen de baas 😅)

Wat is er met de pup van de buren gebeurd...?

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dat los lopen betreft: als jullie je er niet goed/zeker bij voelen, niet doen. Lekker een lange lijn er aan en eventueel ‘s ochtends heel vroeg op het strand los wat je schrijft. Ze zal er echt niks van krijgen. Het is idd vaak meer andere mensen die er een mening over hebben dat het zielig is dat jouw hond vast zit. Maar daar kan ik echt alleen maar maling aan hebben. Toen Tumtum puber was en aan de (lange, 15m) lijn zat kreeg ik ook geregeld commentaar. Helemaal omdat Skittles en Yoda wél los liepen en zij niet. Heb het de eerste denk 10x uitgelegd en daarna gewoon maar beaamt dat ik een dierenbeul ben. Scheelde een hoop uitleg en die blikken waren onbetaalbaar 🤣

Ben benieuwd hoe ze het ‘op school’ gaat doen!

Dat opvreten van van alles lijkt me wel heel slecht voor je hart iedere keer…. Gelukkig spuugde ze het uit ditmaal. 

En wat sneu van die pup van de buren. Nog jong…? 

aangepast door JacB
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie blik op het loslopen 😄 Helpt toch wel, zo een forum. We gebruiken een 10 meter lijn als we buiten het dorp wandelen en dat gaat prima. Ik denk er nog eens over na wat we gaan doen. 

Op 13-3-2022 om 20:10, Mississippi zei:

We hebben nog altijd voor elke hond een eigen kleur gehad. Omdat we bij Namu niet wisten of we een reu of teefje zouden krijgen is het voor haar groen geworden 😄 Voor Keiko was het grijs, voor Qila was het rood.

We hebben wel wat tuigjes en lijnen die meerdere honden mee gaan natuurlijk, maar de halsbanden die we hebben gaan eigenlijk een heel hondenleven mee, zo stevig en goed zijn die. En geen clipje waar haar tussen kan, ook heel fijn, het is een soort "halve-strop", klink niet lief, maar zo noemen ze dat. Als er een lijn aan zit en ze trekt, dan is de halsband gewoon zoals een normale halsband. Maar als ze los is, is de halsband groter. Dat zorgt er voor dat haar vacht niet beschadigd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Mississippi zei:

Pff kun je die gave ook aan mij leren...?

Het helpt enorm om er "krijg de *madeliefje*" of iets van die strekking achteraan te denken. Dat doe ik als iemand zegt dat ik een slechte moeder ben, dus ik denk dat het hierbij ook wel werkt.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-3-2022 om 09:21, Evee zei:

Afgelopen weekend was het weer zo ver, ze was aan het spelen met een flinke touwbal, waar een fleece strook doorheen zat en dan met knopen aan beide kanten van de bal. Een speeltje dat ze al vanaf het begin heeft en hoewel ze er wel wat op sabbelde en knabbelde, nooit echt kapot was gegaan.

Tot dit weekend, ze knaagde de knoop van het fleece door aan één kant, en slikte de andere helft met knoop door. Zucht. Je ziet het gebeuren, maar bent toch weer te laat. Dit keer niet met spoed naar de dierenarts gegaan want Namu is al een stuk groter, en zo enorm groot was dit ook weer niet, maar je maakt je toch serieus zorgen. Gisteren eind van de dag was ze ook echt heel vervelend, bijterig, wilde telkens naar buiten waar ze dan alles ging lopen slopen. Vannacht om kwart voor 5 werd ik wakker, was ze aan het spugen en kwam het er gelukkig uit.

Ik zou zo graag willen dat ze zou leren van dit soort incidenten, maar helaas.

Onze hond leerde ook niks van het eten van een halve zak chocotoffs, naar de dierenarts, prik krijgen en je helemaal scheel kotsen, nacht infuus, week later: bonbons…

gelukkig vond ze die niet lekker en spuugde ze die uit in haar mandje.

Ik moest even wennen aan het feit dat de hond alles opat wat los en vast zat. Daarna nooit meer gebeurd gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-4-2022 om 12:38, Marjoleink zei:

Het helpt enorm om er "krijg de *madeliefje*" of iets van die strekking achteraan te denken. Dat doe ik als iemand zegt dat ik een slechte moeder ben, dus ik denk dat het hierbij ook wel werkt.

Nou zeg. Vind ik knap als je het dan bij denken kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-4-2022 om 12:38, Marjoleink zei:

Als iemand van mij zou zeggen dat ik een slechte moeder ben (als ik kinderen zou hebben) dan zou ik ‘m zo een mep op z’n neus geven dat ie dat z’n leven lang als aandenken aan mij heeft. Pleurt op zeg. Mafklapper. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels oud genoeg om me niks aan te trekken van de mening van anderen. Dat is hun probleem, niet het mijne. Waarom zou mij dat energie moeten kosten?

Vanaf dat je zwanger bent vinden andere mensen iets van het aantal dagen dat je gaat werken, van je opvoedmethode, van het feit dat je je kind naar de opvang brengt, van het aantal kinderen dat je hebt, noem maar op. En je kunt het nooit goed doen, dat heb ik al vrij snel geaccepteerd.

Maar ik heb laatst via mijn werk een persoonlijkheidstest gedaan, en daar kwam uit dat ik bovengemiddeld schijt had aan gezag zeg maar, dus dat heeft er vast wel raakvlakken mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Marjoleink zei:

Maar ik heb laatst via mijn werk een persoonlijkheidstest gedaan, en daar kwam uit dat ik bovengemiddeld schijt had aan gezag zeg maar, dus dat heeft er vast wel raakvlakken mee.

Dat scheelt ongetwijfeld een hoop 🤣🤣🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de omgeving waar wij wonen hebben we veel last van teken. Wij hebben onze honden om die reden altijd nog een teken-band (seresto of scalibor) om gedaan, of druppels, maar die zijn vaak heftiger en geconcentreerder, dus vandaar de voorkeur voor een tekenband. Dan bijten de teken niet (snel) vast en kun je ze na een wandeling gewoon uit de vacht halen. Zo een band werkt maanden en is daardoor prettig in gebruik. 

Vanochtend liep mijn man met Namu naar de bedrijfsloods, ik moest nog even wat dingen thuis doen (wasje aanzetten, konijnen voeren enz) en zou dan met de bus die kant op gaan. Belt mijn man als ik net de deur uit wil stappen "ligt Namu's tekenband in haar ren?" "Ze heeft hem niet meer aan!!" 

Die lag dus niet in de ren, ook niet in de tuin of in huis. Conclusie, ze zal hem wel te pakken hebben gekregen en opgegeten hebben, Namu kennende. 

Ik dus al de bijsluiter opgezocht, er was nog niets aan Namu te merken. Moet ik nou de dierenarts al bellen of niet?

Eerst toch maar naar de loods gereden. Ik was daar net voor mijn man en Namu er aan kwamen. Dus ik check haar.... Heeft ze de band gewoon nog om 🤣😂

Ik had gisteren haar halsband wat losser gedaan, omdat ze weer gegroeid is en die strak begon te zitten. Mijn man zat er gewoon naast toen ik dat deed. Maar daar voor was de tekenband losser dan de gewone halsband en zat die er een beetje over. En nu was dat niet meer. Daardoor dacht hij dat ze de band niet meer om had. Maar dat was dus wel gewoon het geval. 

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt denk ik nog een kilo of 8 bij, ze groeit het komende jaar nog door, maar dat is meer in de breedte en niet meer zo heel veel in de hoogte. Een beetje uitvullen  nog het komende jaar. 

Er waren veel hertjes in het bos vanochtend, we waren ook vroeg. We hebben  allebei corona  maar Namu moet echt wel beweging hebben. Gisteren had ik flink koorts en is mijn man op pad geweest, vandaag is de koorts weg en ben ik weer mee geweest. Overdag kan ze wel in de tuin scharrelen, maar sochtends en savonds zoeken we de stille plekjes op voor een wandeling. Het dorp mijden we even.

IMG_20220415_144532.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

Er komt denk ik nog een kilo of 8 bij, ze groeit het komende jaar nog door, maar dat is meer in de breedte en niet meer zo heel veel in de hoogte. Een beetje uitvullen  nog het komende jaar. 

Er waren veel hertjes in het bos vanochtend, we waren ook vroeg. We hebben  allebei corona  maar Namu moet echt wel beweging hebben. Gisteren had ik flink koorts en is mijn man op pad geweest, vandaag is de koorts weg en ben ik weer mee geweest. Overdag kan ze wel in de tuin scharrelen, maar sochtends en savonds zoeken we de stille plekjes op voor een wandeling. Het dorp mijden we even.

IMG_20220415_144532.jpg

Prachtige ogen 👀🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .