Ga naar inhoud

Puppydagboek - Namu

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

• Reacties 415
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Veel herplaatsers op het moment zeg!

Zoek je er jaren naar, is er niets wat bij je huishouden (lees, met katten kan) past en kies je toch weer voor een pup. Hebben we nu in drie weken tijd een kat aangeboden gekregen (die zochten we dan niet echt), een husky en nu een malamute herplaatser.  Die eigenlijk alle drie qua omschrijving op zich best in ons huishouden zouden passen.

En er was een fout gemaakt bij de raad van beheer met de stambomen van de pups, ze hadden het verkeerde dna aan de verkeerde pups gekoppeld ofzo in hun systeem? Maar goed, als het goed is de stamboom van Namu nu wel onderweg. Misschien denk je "wat moet je er mee" maar als ze straks na de zomer oud genoeg is om mee te gaan steppen / trekken, dan nemen we een kopie stamboom mee om aan te kunnen tonen dat ze dat van de wet ook mag qua ras. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Marjoleink zei:

Dus nu neem je nog een hond? Of dat niet?

Nee haha. Als het aan mij ligt nog niet. In de toekomst ooit nog wel hoor, maar nu even niet.

Er was een 7 maanden oude reu terug naar de fokker gegaan wegens echtscheiding. Gewoon wel goed opgevoed, niets mis mee. Op zich zou het prima passen bij ons. Maar ik zie het zelf niet zo zitten om een puber reu naast een onzekere Namu in huis te halen op dit moment. Het heeft voor- en nadelen. Maar ik vind het nog iets te vroeg. Ik wacht liever tot namu 1 a 1.5 is voor we een tweede hond in huis halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Evee zei:

En er was een fout gemaakt bij de raad van beheer met de stambomen van de pups, ze hadden het verkeerde dna aan de verkeerde pups gekoppeld ofzo in hun systeem? Maar goed, als het goed is de stamboom van Namu nu wel onderweg. Misschien denk je "wat moet je er mee" maar als ze straks na de zomer oud genoeg is om mee te gaan steppen / trekken, dan nemen we een kopie stamboom mee om aan te kunnen tonen dat ze dat van de wet ook mag qua ras. 

Ik ging de actuele regels even opzoeken, maar ik heb geen idee wat nu de geldende wetgeving is voor de sledehondensport?! Het oude sledehondenbesluit was dacht ik vervangen door artikel 36 in de welzijnswet voor dieren. maar dat artikel is ook vervallen. 😕

Dit staat op de raad van beheer website, maar als ik op wetten.nl de artikelen opzoek, dan zijn die allemaal vervallen. Vreemd. Hoe moet je nou als burger nog weten wat de regels zijn, als het zo lastig te vinden is 😅

Vandaag de dag verbiedt de Nederlandse wet elke activiteit waarbij een hond wordt ingezet om op het land of in het water een kar, slee, boot of een ander voorwerp, dier of mens voort te trekken. Alleen beoefenaars van de sledehondensport met een Alaskan Malamute, Groenlandhond, Samojeed, Siberische Husky of Eskimohond (met stamboom) mogen hun hond een last laten trekken. In 2012 kwam er een aanvulling op de wet waardoor honden die niet tot een van deze rassen behoren een ontheffing kunnen krijgen. Denk aan voor honden die gefokt zijn voor de sledehondensport, maar die niet in het bezit zijn van een stamboom (Alaskan Husky).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Ze heeft nog steeds veel interesse in schoenen. En kan best vreemd zijn qua houdingen 😉

IMG_20220303_070354.jpg

Weet je heel zeker dat ze geen last meer heeft van haar blaas? Misschien dat ze het prettig vindt om met haar achterkant zo te liggen of zitten omdat ze daar nog last heeft? Hoeft niet zo te wezen hoor. Dan is het gewoon een gekke poepie. Hoop dat het niet zo is. Wel erg schattig die foto's zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Boefje zei:

Weet je heel zeker dat ze geen last meer heeft van haar blaas? Misschien dat ze het prettig vindt om met haar achterkant zo te liggen of zitten omdat ze daar nog last heeft? Hoeft niet zo te wezen hoor. Dan is het gewoon een gekke poepie. Hoop dat het niet zo is. Wel erg schattig die foto's zo. 

Nee, ik weet het niet heel zeker. Ze laat zo weinig tekenen van pijn zien dat ik het ook echt niet meer weet.  

Ze lag eerst helemaal met haar buik omhoog, en draaide toen maar kwam de deur tegen, daarna viel ze in die gekke houding in slaap. Ik heb dus niet het idee dat die slaaphouding iets van haar blaas was.

De houding op de bank / vensterbak was omdat de teckel van 2 huizen verderop los blaffend door de straat rende, dat moet je natuurlijk bekijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha weet waar je aan begint 😄

Hoewel, bij sommige mensen ziet het opvoeden van een hond er zo makkelijk uit, daar verbaas ik mij ook wel eens over. Die verdiepen zich nergens in, doen maar een eind of gebruiken ouderwetse opvattingen die eigenlijk al achterhaald zijn, maar blijkbaar werkt het nog ook.

Wij beginnen er toch goed doordacht aan, lezen ons in. En gaan netjes op cursus.  Doen ons best een zo gezond en verantwoord mogelijk hondje in huis te halen. En nog heeft het altijd best wat obstakels, die ook nog eens per hond verschillen. Doen wij wat mis?! 😄 Of hebben we gewoon de meest complexe exemplaren uitgezocht 🤣 In dat laatste zit met dit ras waarschijnlijk ook wel een deel van de oorzaak. Dat er verschil in zit of je een mensgericht, volgzaam ras kiest, of een zelfstandig eigenwijs mormeltje met een flinke eigen mening 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schoenen halen heb ik inmiddels de dagelijkse pantoffelparade genoemd. Het zit gewoon in onze dagelijkse routine.

Mijn man laat namelijk zijn slippers en pantoffels slingeren in huis. Hij trekt zijn schoenen aan als hij weggaat en laat zijn slippers of pantoffels dan gewoon liggen. En Namu is daar wel fan van 😄 Hij leert het nooit, en zij weet ze - ondanks dat de plek waar ze slingeren dagelijks verandert- altijd heel snel te vinden.

Ze geeft ze ook gewoon weer terug zonder gedoe hoor, dus zo heel erg is het niet. En ik vind het triomfantelijke en boevige koppie ook wel grappig om te zien. Zij zoekt ze op, neemt ze mee naar de bank meestal. Dan pak ik de ene pantoffel, en dan loopt ze terug om de andere te halen. Als het paar compleet is krijgt ze een brokje. En ik kan ze dan opbergen. Een soort ochtendroutine dus, die pantoffelparade.

• Haha 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Evee zei:

Haha weet waar je aan begint 😄

Hoewel, bij sommige mensen ziet het opvoeden van een hond er zo makkelijk uit, daar verbaas ik mij ook wel eens over. Die verdiepen zich nergens in, doen maar een eind of gebruiken ouderwetse opvattingen die eigenlijk al achterhaald zijn, maar blijkbaar werkt het nog ook.

Wij beginnen er toch goed doordacht aan, lezen ons in. En gaan netjes op cursus.  Doen ons best een zo gezond en verantwoord mogelijk hondje in huis te halen. En nog heeft het altijd best wat obstakels, die ook nog eens per hond verschillen. Doen wij wat mis?! 😄 Of hebben we gewoon de meest complexe exemplaren uitgezocht 🤣 In dat laatste zit met dit ras waarschijnlijk ook wel een deel van de oorzaak. Dat er verschil in zit of je een mensgericht, volgzaam ras kiest, of een zelfstandig eigenwijs mormeltje met een flinke eigen mening 😄

Haha nu is niet de tijd voor ons, we werken te veel nog. Als ik eraan begin kies ik voor een herplaatser en ik wil eigenlijk een teckel. Ik hou niet van dieren die erg volgzaam zijn, geef mij maar eigenwijs. Misschien dat ik Namu daarom zo leuk vind en het ras ook (hoewel ik totaal geen verstand van en ervafing met honden heb hoor).

Het verbaast mij ook hoor. Een vriendinnetje heeft een kleine pup uit Aruba meegenomen. Ze heeft ervaring met honden, gaat naar puppycursus, maar verder was het best een impulsieve actie. Ze was daar op vakantie en liep dit hondje tegen het lijf. Voor zover ik het kan zeggen gaat het haar heel gemakkelijk af zonder van die gekke puppydingen. Bijzonder. Ergens denk ik wel dat de moeilijkere figuren vaak terecht komen bij mensen die ermee om kunnen gaan. Uiteraard niet altijd natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee huizen verder hebben ze een teckel. Ik dacht heel de tijd dat hij Sjaak heet, maar dat bleek Freek te zijn (bijna hetzelfde, toch?). Maar die rent regelmatig blaffend door de straat. En gisteren plaste hij tegen de bumper van dure mercedes van onze buren 😄 Daar moest ik dan wel weer om lachen. Namu vind hem erg interessant, maar hij is niet zo sociaal.Ze blijven meestal ver uit onze buurt. Ik vind het wel nogal een blaffer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed met Namu. En ik moet zeggen, dat ik daar heel blij om ben. Ik was er ook wel aan toe dat het wat beter zou gaan, inmiddels 😄

Ze lijkt ons ritme te snappen, we lijken elkaar steeds beter te snappen. We zien steeds meer het hondje wat we hopen te zien. Een ontspannen, vrolijk hondje. Bijna geen bijt-buien en verschrikkelijke verwoest momenten meer. En als ze die momenten heeft, leeft ze zich uit op dingen die mogen. Ook op straat pakt ze al een stuk minder zooi op. 
De nachten gaan prima, alleen Luna maakt ons af en toe allemaal wakker, maar dat ligt dus niet aan de hond, maar aan de kat 😉

Ze is sociaal en vriendelijk naar andere honden. Hoewel we afgelopen weekend een mopshond tegen kwamen, en dat vond ze wel heeeel erg spannend en eng. Toen hij te dicht bij kwam gromde ze een beetje en trok ze een lipje op. Maar dat type hond zie je hier in de omgeving niet veel, dit was de eerste die we tegen kwamen. We hebben even op veilige afstand met het baasje staan kletsen en zien het volgende keer wel weer. Vaak is het een kwestie van eventjes wennen en een paar keer zien, en dan is het weer gewoon. En het is prima dat ze de ene hond wel echt leuk vind en vriendjes mee word, en met de andere niet. 

We gaan ook regelmatig even met haar naar Middelburg, daar wonen onze ouders en heb je wat meer winkels en voorzieningen, dus we komen er best regelmatig. Gisteren ook eventjes. We wandelen dan met Namu door de binnenstad. Dat is een stuk drukker dan bij ons, meer mensen, meer honden, kinderen, geluiden, meer geuren. Onze andere honden hadden daar altijd wat moeite mee. Namu eigenlijk niet.

Ze wil natuurlijk op elk bankje en obstakel springen, en zit graag achter de stadsduiven aan. Er zijn een paar winkels waar ze in mag (de bever, de groenrijk en de dierenwinkel) maar dat doet ze ook heel netjes. Er waren wat wegwerkzaamheden waar we vorige keer echt een blokje voor om moesten omdat ze er niet langs durfde, maar gisteren durfde ze wel langs de graafmachines. Ze vond het spannend, maar durfde wel. 

Ze zoekt ook steeds meer ons gezelschap op voor lekkere knuffels. De eerste weken had ze daar echt geen behoefte aan, voelde ik mij soms bijna gekwetst door 😄 Ze leek ons wel te vertrouwen, maar wilde gewoon geen gedoe aan haar lijf. Met trainen konden we wel veel aanleren hoor, kammen en borstelen, tandjes poetsen, pootje geven en ook de pootjes echt tussen de teentjes enzo mogen aanraken dan. Dat soort dingen hebben we met beloningsgericht trainen gedaan en dat werkt bij Namu heel goed.

Maar je wil toch het liefst, net als bij konijnen, dat ze uit eigen vrije wil bij je komt liggen voor aandacht. En dat wilde ze in het begin echt niet. Ze wilde wel bij ons zijn, maar contact liggen was genoeg, niet te veel gepruts aan haar lijf. In je buurt, op je voet, tegen je been aan, dat was prima voor haar. En dat hebben we dus ook maar gerespecteerd die eerste tijd. Inmiddels is dat wel aardig omgeslagen 😄 Als je stopt met krabbelen, duwt ze met haar pootje jouw arm gewoon terug, zodat je doorgaat.  En ze vind het heel fijn om onze vachtjes ook uitgebreid te verzorgen, likken en knabbelen over je handen, armen en kleding. Vaak krabbelen wij haar, en wast ze ons terug. Heel sociaal dus. Vooral oren lijkt ze graag schoon te likken, lekker hoor, puppyspuug in je oren. 😂

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat takje tussen Namu's voorpootjes, dat is een afgekloven wilgentak van de konijnen. Normaal gooide ik die in de groene bak, maar tegenwoordig krijgt Namu ze. Ze heeft gewoon enorme knaagbehoefte, dus dan liever maar op dingen die niet veel kwaad kunnen. Zoals een wilgentak. 

IMG_20220312_101304.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja, inderdaad. Hoewel honden volgens mij tot 1 jaar puppy genoemd worden, toch? In ieder geval bij grote rassen wel voor zo ver ik weet.

Vanochtend vroeg er ook iemand aan mij "jullie hebben toch ook een puppy?" terwijl ik daar gewoon met Namu stond. Ik dus "dit is de puppy" 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog even een blij iets delen: Namu kan al 20 minuten alleen zijn! 😄 

Dat lijkt misschien weinig voor jullie, een pup die bijna 6 maanden is. Maar we bleven zo lang hangen op 5 a 10 minuten drama zonder verbetering. We hebben geprobeerd haar enorm moe te maken voor we weggingen en weg te gaan als ze sliep, maar daar werd ze altijd wakker van. En dan ging ze dus weer op haar kont zitten joelen. Dat wil je dus voorkomen. 

Ik ben deze week dus toch aan de slag gegaan met Kongs, en die vul ik zelf. Soms met fruit of groenten (daar is ze ook echt dol op!) Maar vandaag had ze bijvoorbeeld een kong met gekookte kip en witte rijst. 

Ik vond het best spannend omdat ze echt een erge sloper is, met een kong heb je toch wel risico dat ze ze kapot kunnen krijgen en stukken inslikken. Maar het lijkt er op dat de zwarte kongs stevig genoeg zijn om haar geknaag aan te kunnen. Ik heb nu de versie tot 30 kg, en ze is nu 23 kg ongeveer. Dus die kan nog wel eventjes mee. Uiteindelijk zal ik nog een maat groter moeten kopen. 

Tot nu toe zijn we nog altijd eerder terug dan de kong leeg is, dus dat word nog wel een dingetje als we die grens over gaan. Maar voor nu ben ik toch gewoon blij dat dit werkt en blijven we voorlopig nog binnen de tijd oefenen dat ze er over doet om hem leeg te krijgen (afhankelijk van welke kong ik geef en de vulling, is dat soms best wel heel lang hoor!). 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .