Ga naar inhoud

Slowchat pleegkonijnen

happy211

Aanbevolen berichten

Volgens mij zijn er best wat leden die pleegkonijnen hebben, dus leek het me een leuk idee om daar ook een slowchat topic voor te openen. Hier kun je ze voorstellen en kunnen we ervaringen met elkaar delen.

De opvangen zitten zo vol dat ze het soms niet meer alleen aankunnen. Pleeggezinnen zijn er voor konijnen die extra zorg nodig hebben, nog te jong zijn of net gecastreerd, waardoor het nog even duurt voor ze gekoppeld kunnen worden. Zo kunnen de vrijwilligers van de opvang hun beperkte ruimte en tijd gebruiken om konijnen die wel plaatsbaar zijn een goed nieuw thuis te geven.

• Vind ik leuk 3
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe 3 pleegkonijntjes gehad:

Gorgoni was de eerste, zijn voortanden waren getrokken en ik moest in de gaten houden dat het niet ging ontsteken. Ik werd meteen in het diepe gegooid dus, en het ging nog ontsteken ook, dus mocht ik meteen leren hoe ik antibiotica injecties moest geven. Hij is in totaal 4 weken bij mij geweest, en meteen op dezelfde dag dat ik hem weer mee nam naar de opvang, kon ik hem koppelen aan een leuke dame van een andere vrijwilliger.

Daarna kreeg ik Pandora, een jong konijntje die met zijn broertjes aan de opvang was afgestaan, maar hij was veel te mager. Na ongeveer twee weken was hij genoeg aangesterkt om terug naar de opvang te gaan voor castratie. Ik had hem graag na de castratie weer meegenomen, maar er was een ander konijntje die mijn hulp harder nodig had.

Nu heb ik Sibald, waarvan ook de voortanden getrokken waren wat was gaan ontsteken. Omdat ik intussen ervaring heb met het geven van antibiotica, was het beter dat ik hem mee naar huis nam. Na 3 dagen zag ik een korstje op zijn neus, en de volgende dag ook bij zijn geslachtsdelen, en bleek hij helaas ook nog syfilis te hebben. Gelukkig is de antibiotica daarvoor hetzelfde als voor zijn tanden, dus kon ik daarmee doorgaan. Het is goed genezen, vandaag moet ik hem zijn laatste injectie geven en dan kan ik hem zaterdag weer terugbrengen. Ik ben benieuwd wie ik dan weer mee krijg.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei mammafelina:

Ik vind het zo knap dat jullie dit doen!

Buiten het feit dat ik geen ruimte heb voor een pleeg konijn, denk ik ook dat ik het niet kan. Ik ben bang dat ik me teveel aan zo’n beestje zal hechten waardoor ik het niet meer terug kan brengen.

Ik snap dat, mijn vriend zei eerst hetzelfde. Maar ik heb daar minder last van. Natuurlijk hou ik van deze konijntjes en zorg ik net zo goed voor ze als voor mijn eigen konijnen, maar ik weet van tevoren dat ze maar kort blijven, dus daar hou ik wel rekening mee.

Voor mij voelt het net als de andere konijnen die ik verzorg in de opvang, een liefdevolle tussenstop tot hun forever home.

Voor mij was het een hele bewuste keuze tegenover een tweede koppeltje van mezelf. Heel praktisch kost dit me alleen tijd maar weinig geld, dierenartskosten en voer worden voorzien door de opvang. Mocht het minder goed gaan met mijn gezondheid, dan kan ik makkelijk even stoppen. Maar ik vind het ook gewoon leuk om steeds een nieuw konijn te kunnen leren kennen en meer te leren over verzorging van verschillende problemen. 

• Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sinds het overlijden van Lulu ook weer konijnenpleegmoeder voor een opvang. In het verleden heb ik dat al vaker gedaan en toen had ik vooral mannetjes die gecastreerd moesten worden of gecastreerd waren en nog een paar weken moesten wachten op een koppeling. Ik heb toen ook tijdelijk een halfwildje gehad en dat was echt een feest. Voor een opvang zijn halfwildjes een ramp, maar dit was een ontzettend lief en zachtaardig mannetje. Hij sprong op de bank en hij vond het heerlijk om geaaid te worden. Hij heeft uiteindelijk ook een fantastisch baasje gevonden die hem alle liefde, zorg en ruimte kon geven (met andere halfwildjes). Helaas is hij inmiddels overleden, maar hij heeft nog altijd een warm plekje in mijn hart.

Tegenwoordig heb ik ook cavia's in huis (en wat zijn ze ontzettend lief en leuk!) en konijnen die wat extra aandacht nodig hebben in verband met medische problemen. Hoewel iedereen in mijn omgeving voorspelde dat ik die dieren nooit meer zou kunnen afstaan, lukt dat aardig. Het is altijd weer even ongezellig en leeg en het is best moeilijk om ze achter te laten, maar je begint eraan met het idee dat het tijdelijk is en dat het geen eigen dieren zijn. Ik geef ze alle liefde en zorg maar ik weet dat ze weer weg gaan en dat is dan ook helemaal prima. Ik geef natuurlijk wel een waslijst met tips en instructies mee voor de nieuwe baasjes 😄

aangepast door Suus1978
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...
  • 2 maanden later...

He gadsie wat vervelend! Hebben ze bewust voor duplo en niet voor draxxin gekozen? Heeft hij er veel last van? Misschien nog een overweging om te gaan spoelen of gentapolycort (heet nu niet meer zo, weet de nieuwe naam niet) erbij te gaan druppelen? Natuurlijk in overleg, maar dat is in mijn ervaring vaak hetgeen het meest helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt alsof hij zich niet zo lekker voelt. Laat ze even naar zijn longen luisteren, kan zomaar zijn dat het naar de longen slaat. Mijn ervaring met snot is dat ze vaak gewoon blij rondlopen, maar sneller moe zijn. Als ze stiller worden hebben ze vaak een longontsteking en die moet je agressief behandelen.

Naar he, snotteraars? 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is ook dat als snotteraars rustig worden het foute boel is. Het is zo'n ellende, en zo lastig om te bepalen wat te doen en wanneer je moet stoppen.. 

Deze arme hummel zou ik zsm door laten lichten bij de dierenarts. Ik vermoed dat hij weleens benauwd kan zijn, dan is de volgende fase koppie omhoog en naar adem happen, dat is heel erg naar.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens. Naar de longen laten luisteren en evt röntgen om te kijken in hoeverre het weefsel is aangetast. Dat is in een opvang financieel misschien wel lastig, maar het klinkt alsof dit konijn snel en agressief behandeld moet worden om een kans te maken. Benauwdheid wil je echt voorkomen, dat is vreselijk om te zien vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Mijn droom begint langzaam vorm te krijgen, ik ga vandaag een tweede ren in gebruik nemen voor een pleegkonijntje. Dit is het broertje van de 3 jonge konijntjes die dit najaar bij mij aan RHD zijn overleden. Hij was een dag eerder gevonden en heeft nergens last van gehad. 

Hij wordt geadopteerd door degene die hem gevonden heeft, maar die zitten nu midden in een verbouwing, dus mag hij bij mij in de pleeg tot ze hem na verbouwing met een maatje op kunnen komen halen.

Kai zit ook nog steeds bij mij, na 3 verschillende antibiotica kuren, foto's, etc is het snot nog steeds niet weg. Hij mag volgende week weer langs bij de praktijk om te kijken hoe verder. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog aan het wennen aan 3 pleegkonijnen tegelijk. Van de winter had ik 3 castraties, binnen, dat was wel wennen maar ik had ze vanaf piepjong in huis.

Nu heb ik 3 vreemde konijnen tegelijkertijd gekregen. Ze staan buiten, en twee willen niet eten van de stress. Ik moet een ritme vinden. De eerste week stond ik elk halfuur weer te checken, zo voelde het achteraf. Ik was bekaf van kijken en denken. 

Sinds deze week dwing ik mezelf om alleen te gaan kijken als het tijd voor eten/medicijnen is. 

En ook wennen: in de middag de kooien verschonen. Ik sta om 6 uur op, altijd al, en kan dan vanwege de herrie niet met de kliko gaan rijden. Bovendien is het 's winters donker tijdens de eerste en laatste verzorging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens mijn vakantie vang ik geen pleegkonijnen op. Ik heb (bijna) altijd konijnen die extra zorg nodig hebben, en dat kan mijn konijnenoppas niet overnemen. Dit weet de opvang ook en daar houden ze rekening mee qua hoeveel konijnen ze laten binnenkomen van de wachtlijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik heb op het moment een halfwildje van 8 maanden in huis om tammer te maken. Hij is introvert en wordt zo niet geadopteerd. Ik ga hem hernoemen in Bilbo Balings want hij is helemaal gelukkig in een hol met een boek en een kop thee. Na een half uur op schoot gaat hij met z'n neus tegen mijn hand duwen en met zijn tanden knabbelen. En net als Bilbo: als hij het belangrijk vindt, stort hij zich in avonturen. Altijd op zoek naar een uitgang, dol op graven en een echte springkampioen. 

Bij de opvang komt helaas nooit eens iemand die hem een halfuur aait om te zien of het een leuk konijn is. 

Ik denk dat een ram van 1 jaar niet goed past bij mijn koppel van 8 jaar. En mijn ren is niet ontsnappingsbestendig. Anders zou ik hem zelf adopteren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...
  • 3 weken later...
Op 3-4-2022 om 20:43, hemmel zei:

Ik heb op het moment een halfwildje van 8 maanden in huis om tammer te maken. Hij is introvert en wordt zo niet geadopteerd. Ik ga hem hernoemen in Bilbo Balings want hij is helemaal gelukkig in een hol met een boek en een kop thee. Na een half uur op schoot gaat hij met z'n neus tegen mijn hand duwen en met zijn tanden knabbelen. En net als Bilbo: als hij het belangrijk vindt, stort hij zich in avonturen. Altijd op zoek naar een uitgang, dol op graven en een echte springkampioen. 

Bij de opvang komt helaas nooit eens iemand die hem een halfuur aait om te zien of het een leuk konijn is. 

Ik denk dat een ram van 1 jaar niet goed past bij mijn koppel van 8 jaar. En mijn ren is niet ontsnappingsbestendig. Anders zou ik hem zelf adopteren. 

Hij heeft een nieuw huis en ziet er op de foto's erg gelukkig uit.

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Ik heb nooit zo veel met langharige konijnen, maar deze twee zijn wel echt heel leuk! Ze zijn super sociaal, kruipen helemaal op en onder je als je in de ren zit!

De opvang zit op het moment echt overvol, en voor deze langzitters was weinig interesse, dus nu mogen ze bij mij even op vakantie.

Mocht je nog een plekje binnen hebben en bereid zijn om wat extra vachtverzorging te geven, deze pluizenbollen zijn beschikbaar voor adoptie via Knijn en ko te Bavel.

Screenshot_20220708-202734_Gallery.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
  • Evee opende dit topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .