Ga naar inhoud

Tips voor konijn met gasbuik..?


Goeloskos

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

We hebben 2 konijntjes van 10-11 weken oud. Het vrouwtje zit sinds zondag stil, eet weinig/niets meer en de buik stond toen wat gespannen. We hebben haar toen, samen met het mannetje, ik het hok gelaten met enkel hooi en water, zodat ze geen gras of ander lekkers meer konden eten (wat volgens ons de oorzaak is...).

 

Maandagavond gemerkt dat het nog niet beter was en meteen naar de DA gegaan. Hij gaf het konijn pijnstilling en iets voor de darmen. Samen met advies om het konijn warm binnen te zetten met hooi en water. Dinsdag na mijn werk terug naar de DA geweest, konijntje knarsetande nog veel en leek weinig/niet gegeten te hebben. Ze was ook wat afgevallen.

  • DA heeft dwangvoer meegegeven, wat ik nu vandaag aan het geven ben. Dat lukt goed, maar verder wil ze geen hooi eten, ook geen peterselie (wat ze dan gisteren net wel had opgegeten).
  • Hij adviseerde ook dat het konijn veel moet bewegen.

Vandaag hoor ik ze wel veel minder knarsetanden, maar hoor ik haar buik wel meer borrelen na het dwangvoeren. Ze zit wel nog érg stil..

 

Nu heb ik nog enkele vraagjes..:

  • Hoe krijg ik haar het best aan het bewegen?
  • Is dat borrelen een goed teken of net niet?
  • Tips om ze toch aan het eten te krijgen, of moet ik dat afwachten na vandaag de hele dag dwangvoer te geven?
  • Wanneer best terug naar de DA gaan?

 

Alvast héél erg bedankt! Ik hoop heel erg dat het goed komt, maak me zeer veel zorgen en ben ongerust. We dachten dat we gras en groenvoer rustig hadden opgebouwd... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijntjes hebben een hele kwetsbare spijsvertering, op die leeftijd is een basis van brok & hooi, en daar een goede balans in vinden erg belangrijk, vooral dat ze voldoende hooi gaan eten. Als ze wat ouder worden, kun je langzaam groenvoer op gaan bouwen (gras valt daar ook onder).

 

Zijn de keutels van de konijnen wel goed? Is een parasieten besmetting zoals wormen of coccidiose uitgesloten? Dat is namelijk best voor de hand liggend ook als oorzaak bij jonge konijnen. Zeker als ze van een fokker komen.

 

 

  • Hoe krijg ik haar het best aan het bewegen? Weet je zeker dat je dierenarts konijnkundig is? Het veel bewegen klinkt als een advies voor paarden met koliek 😅 Hoewel het ook voor konijnen wel een beetje waar is hoor, actief zijn helpt de spijsvertering. Maar als ze echt niet lekker zijn kun je ze niet aan het bewegen krijgen zonder stress te veroorzaken, en stress is echt iets wat je bij konijnen wil vermijden. Ik zou daar zelf dus niet te veel voor doen, warm houden, zorgen dat er geen pijn is, dat het gas verholpen gaat worden, en dat ze gaat / blijft eten. Dat zou zijn waar ik mij op zou richten.
  • Is dat borrelen een goed teken of net niet? Geluid is altijd beter dan stilte. Er is dan in ieder geval nog activiteit in de buik. Maar borrelen kan wel echt een teken zijn van gas. Gas geeft flinke buikpijn, en met pijn willen ze niet eten. Je moet dus uit dat cirkeltje zien te komen.
  • Tips om ze toch aan het eten te krijgen, of moet ik dat afwachten na vandaag de hele dag dwangvoer te geven? Dwangvoeren geeft ook veel stress en vult snel, en is eigenlijk alleen om te voorkomen dat de darmen stil vallen nodig. Als ze zelf nog iets eet, al is het weinig, zou ik niet dwangvoeren. De spijsvertering van een konijn is ongeveer 24 uur, 24 uur niet eten is stilvallende darmen, en dat is heel lastig op te lossen (meestal niet). Als het konijn in de afgelopen 12 a 16 uur gegeten heeft, zou ik niet dwangvoeren. Al is het maar een paar brokjes of een paar sprieten hooi. Als het meer dan de 16 uur is, dan wel echt dwangvoeren om de darmen op gang te houden. Ik zou in dit geval wel een beetje voorzichtig zijn met groenvoer, als je denkt dat dat mogelijke oorzaak is. Dus echt alleen geven waar je zeker van bent dat ze er goed tegen kunnen. Diverse hooi soorten aanbieden, brokjes, eventueel een brokjes-papje (brokjes weken in lauw-warm water). Zorgen dat de temperatuur goed is.
  • Wanneer best terug naar de DA gaan? Wat heb je nu aan medicijnen meegekregen naar huis?

 

Hier staat ook veel info over gasbuiken:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gas-verstopping-bij-konijnen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mannetje is nog gezond, die keutels zien er goed uit. Heb hem sinds deze maandag ook enkel hooi en paar brokjes gegeven. Geen gras of ander groen meer voorlopig!

 

Bij het ziek konijntje (vrouwtje) heb ik al enkele dagen geen keutels gezien... ze plast nog wel.

Ik denk niet dat die dierenarts echt een konijnkundige is, nee.. had ook al gedacht om vandaag eventueel naar een andere DA te gaan voor een second opinion (idd om andere dingen uit te sluiten, want deze DA sprak vooral enkel over voeding). Het was al later op de avond en ik ben bij een DA geweest die nog open was maar waar ik ook goede recensies over heb gelezen/gehoord.

 

Wat betreft dwangvoeren: gisteren avond hebben we ze al wat dwangvoer gegeven (op advies van DA, ze had toen ook nog net pijnstilling gekregen). Daarna heeft ze enkele sprietjes hooi gegeten.. deze ochtend ben ik dan terug begonnen met het dwangvoer (om de 2-3u 7ml dwangvoer) en heb ik ze ook niet meer zelf zien eten. Best even wachten met nog te geven?

 

We hebben verder geen medicatie meegekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Evee:

Zijn de keutels van de konijnen wel goed?

Het mannetje is nog gezond, die keutels zien er goed uit. Heb hem sinds deze maandag ook enkel hooi en paar brokjes gegeven. Geen gras of ander groen meer voorlopig!

 

Bij het ziek konijntje (vrouwtje) heb ik al enkele dagen geen keutels gezien... ze plast nog wel.

Ik denk niet dat die dierenarts echt een konijnkundige is, nee.. had ook al gedacht om vandaag eventueel naar een andere DA te gaan voor een second opinion (idd om andere dingen uit te sluiten, want deze DA sprak vooral enkel over voeding). Het was al later op de avond en ik ben bij een DA geweest die nog open was maar waar ik ook goede recensies over heb gelezen/gehoord.

 

Wat betreft dwangvoeren: gisteren avond hebben we ze al wat dwangvoer gegeven (op advies van DA, ze had toen ook nog net pijnstilling gekregen). Daarna heeft ze enkele sprietjes hooi gegeten.. deze ochtend ben ik dan terug begonnen met het dwangvoer (om de 2-3u 7ml dwangvoer) en heb ik ze ook niet meer zelf zien eten. Best even wachten met nog te geven?

 

We hebben verder geen medicatie meegekregen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf zelf liever wel dwangvoeren, maar heel dun, met veel water. Hier is het toch vaak een half uur tot een uur na dwangvoeren dat er ineens wat gebeurt. Ik zou denk ik wel een andere dierenarts raadplegen. Een infuus kan soms ook wonderen doen. Je konijntje zit er al sinds zondag mee en het is nog zo jong. Ik vind dat uiterst zorgelijk en ik verwacht dat er iets extra's nodig gaat zijn om het te redden. Tenminste, als mijn konijnen er langer dan een dag mee zaten kwamen ze vaak in de opname bij de dierenarts terecht in een couveuse, of ze kregen een flink infuus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicatie is ook echt noodzakelijk bij geen keutels. Darmstimulende middelen moet je echt hebben en regelmatig geven. Dwangvoeren zonder darmstimulende middelen kunnen weer juist voor ophopingen zorgen als de boel stil ligt, wat nog meer pijn en problemen geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al dagen geen keutels is wel heel zorgelijk... En wat je opnoemt is ook wel heel weinig eten. En geen medicijnen die haar verder de goede kant op helpen. Dat zijn toch inderdaad wel zorgelijke dingen. 

 Na een gasaanval zou dat met de medicijnen erbij echt sneller verholpen moeten zijn. Ik vrees dus dat er misschien meer aan de hand is. Ik zou zorgen dat je vandaag nog bij een goede konijnkundige dierenarts komt hier voor, dit is best lang al, voor zo een kwetsbaar jong konijn.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben inderdaad naar een andere dierenarts geweest. Ik merkte met het uur dat het slechter ging 😔

Dierenarts vertelde dat de prognose er niet goed uit ziet.. wat te verwachten was natuurlijk. Nu heb ik ze daar achter gelaten. Ze gaan haar daar voeren, antibiotica, medicatie en pijnstillers geven. We zullen zien, ik hoop op het beste.. 😪

 

Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden en om me toch over de streep te halen om een (andere) DA te contacteren ❤

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg slecht nieuws gekregen vanavond 😓 We hadden haar niet zo lang, maar waren er wel al helemaal gehecht aan. Ze was zo nieuwsgierig en lief en haar binkies verklapten toch dat ze blij was.

 

Ik hoop dat ik heb gedaan wat ik kon...

Neem het me anderzijds ook wel echt kwalijk. Ondanks het vele opzoekwerk over hoe konijnen te verzorgen en te voeden, is het precies toch 'niet gelukt' (of zo voelt het dan toch)...

 

Nog eens dankjewel voor alle duimpjes en lieve reacties ❤ Fijn om te weten dat ik hier terecht kan/kon met de vraagjes. Nu hopen en er voor zorgen dat het mannetje gezond blijft.

 

(Foto van twee weken geleden, toen ze net eventjes los op het gras mochten van ons! 😊)

received_2927969794183352.jpeg

aangepast door Goeloskos
  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat sneu.. Heel verdrietig. Je hebt gedaan wat je kon met de informatie die je had. Je moet het maar net weten dat een konijn dat niet eet en keutelt gillende spoed is. En dan ook het feit dat er heel veel dierenartsen zijn die te weinig verstand van konijnen hebben. Het is niet eenvoudig om het goed te doen met konijnen, dat kun je jezelf niet kwalijk nemen. Het zijn echt lastige beestjes qua gezondheid en karakter en helaas is er meer foutieve dan juiste informatie in de omloop.

Veel sterkte met het verlies van die kleine uk. 

 

Als je er straks klaar voor bent om het overgebleven konijntje een nieuw maatje te geven, dan hoop ik dat je hier ook even komt kijken voor informatie, zodat je straks jarenlang van een fijn koppeltje kan genieten. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .