Ga naar inhoud

Op vaste tijden hooi eten


mammafelina

Aanbevolen berichten

Het valt mij de laatste dagen op dat Fluffy en Pip vooral in de ochtend veel hooi eten.

Gisterochtend zaten ze met z’n tweeën zeker 1,5 uur lekker hooi te knabbelen en vanmorgen ook alweer dik een uur 😀

Benieuwd of jullie konijnen ook op vaste momenten van de dag hooi eten of dat alleen die 2 van mij zo gek zijn 🙃

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je 's avonds ook vers hooi? Ik merk dat ze bij mij inderdaad eerst aanvallen op hun brokjes, even uitbuiten en daarna rustig een uur hooi gaan zitten eten van de nieuwe pluk. Door de dag heen eten ze af en toe wat sprietjes maar niet zo lang als wanneer ik net een nieuwe pluk heb weggelegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze ook vooral 's ochtends hooi hoor. Daarom geven we ze ook 's avonds brokjes want sue eten ze toch sowieso wel op en kunnen ze 's ochtends lekker veel hooi blijven eten. De nieuwe pluk hooi 's avonds wordt ook wel van geknabbeld, maar gaat er lang niet zo snel doorheen. 's ochtends kan je de ruif wel blijven vullen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de brokjes in de ochtend, dan eten ze niet zo heel veel hooi. Het is daarna vooral uit-buik en slaaptijd.  Het meeste hooi eten ze hier in de nacht / vroege ochtend, voor ze de brokken krijgen. Ik heb het idee dat de brokjes de maag best snel vullen en dat ze dan niet zo een zin hebben in hooi. Eind van de middag knabbelen ze al aardig wat op. Als de brokjes wat meer verteerd zijn, krijgen ze er weer trek in 😄 's avonds krijgen ze wel vers groenvoer en vul ik het hooi weer aan, dan eten ze er daarna het meest van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees hebben de meeste konijnen dus wel vaste momenten waarop het meeste hooi gegeten wordt.

Het lijkt afhankelijk te zijn van wanneer ze brokken krijgen. Fluffy en Pip krijgen s’avonds om 19 uur hun brokken (beaphar nature), 9 van de 10 keer doen ze zo’n 1,5 uur over de brokken. De nacht gebruiken ze dan waarschijnlijk om uit te buiken en in de ochtend vanaf een uur of 9 gaan ze hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-10-2021 om 12:08, mammafelina zei:

Als ik het zo lees hebben de meeste konijnen dus wel vaste momenten waarop het meeste hooi gegeten wordt.

Het lijkt afhankelijk te zijn van wanneer ze brokken krijgen. Fluffy en Pip krijgen s’avonds om 19 uur hun brokken (beaphar nature), 9 van de 10 keer doen ze zo’n 1,5 uur over de brokken. De nacht gebruiken ze dan waarschijnlijk om uit te buiken en in de ochtend vanaf een uur of 9 gaan ze hooi eten.

 

Wauw, doen ze 1,5 uur over hun brokken? Ben ik wel heel benieuwd nu hoeveel brokken ze krijgen, want ik verdeel de brokjes (Beaphar care plus) over twee momenten en ze zijn echt binnen 5 à 10 minuten klaar met hun brokjes... 😅 Vraag me af of ik dan misschien te weinig brokjes voer? (15 gram per keer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-10-2021 om 12:05, Pablo&Lola zei:

Ik verdeel de brokjes over de ochtend en de avond, maar hier gaan ze direct na de brokken door naar het hooi, ongeacht het tijdstip. Zodra er een pluk vers hooi ligt, moet het gegeten worden. ETENNNN.

 

Hier precies zo. 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Ot&Sien zei:

 

Wauw, doen ze 1,5 uur over hun brokken? Ben ik wel heel benieuwd nu hoeveel brokken ze krijgen, want ik verdeel de brokjes (Beaphar care plus) over twee momenten en ze zijn echt binnen 5 à 10 minuten klaar met hun brokjes... 😅 Vraag me af of ik dan misschien te weinig brokjes voer? (15 gram per keer)

Ze krijgen samen 1x per dag 70 gram Beaphar Nature. Hier doen ze inderdaad zo’n 1,5 uur over. Ze eten eerst een deel op, gaan dan languit liggen uit buiken en eten vervolgens de rest.

Ik denk dat het verschil zit in de soort brok die jij en ik geven. Ik graanvrij en jij de “gewone”. Toen Fluffy en Pip nog de care + kregen was hun bak ook binnen 10 minuten leeg (ze kregen toen samen 1x per dag 30 gram).

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Eefje zei:

Hier niet hoor, alleen @mammafelinavolgens mij 🤗

Hahaha ik heb blijkbaar konijnen die alles anders doen dan normaal 😂

Ik ben overigens ook begonnen met dezelfde hoeveelheid graanvrij als de gewone brokken die ik eerst gaf.

Beide konijnen vielen daar echter behoorlijk op af en vooral Fluffy moet eigenlijk niet lichter worden dan hij nu is.

Vervolgens ben ik de graanvrije brokken per 10 gram op gaan bouwen om te kijken wat het met het gewicht zou doen. Bij de 70 gram blijven beide konijnen mooi op gewicht en eten goed hooi en groenten.

Het was dus best even een puzzel 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .