Ga naar inhoud

Het tuin-topic

Evee

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar weken geleden wat moestuinplantjes van mijn zus gehad. Zij heeft een grote moestuin, wij niet meer. Maar ze had wat tomaten en courgette plantjes over. Ik heb dus een moestuintje achter een konijnenrennetje in bakken gemaakt met die plantjes.

Maar nu zitten er zwarte (!?) tomaten aan 🤣

• Verward 1
Link naar reactie
Op 29-7-2022 om 10:27, Evee zei:

Ik heb een paar weken geleden wat moestuinplantjes van mijn zus gehad. Zij heeft een grote moestuin, wij niet meer. Maar ze had wat tomaten en courgette plantjes over. Ik heb dus een moestuintje achter een konijnenrennetje in bakken gemaakt met die plantjes.

Maar nu zitten er zwarte (!?) tomaten aan 🤣

Huh? Zwarte tomaten? Heb je daar een foto van?

Link naar reactie

Zwarte tomaten bestaan. Specifiek gekweekt. Er zijn zoveel verschillende soorten. Ik heb een jaar als vrijwilligster bij een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking gewerkt als begeleidster. Dat was o.a. een kwekerij en pluktuin enz. Daar waren ze ook verschillende tomaten aan het kweken waaronder zwarte. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Bijzonder om te zien! Ik heb ooit eens een testje gezien, waarbij ze mensen iets lieten proeven wat niet in de normale kleur was. Bijvoorbeeld een rode banaan, of een blauwe bloemkool. Daar was denk ik een kleurstof gebruikt, maar daar waar mensen de groente en fruit met gesloten ogen prima vonden smaken, vonden ze, als ze de 'verkeerde' kleur zagen het echt niet lekker.

Regent het bij jullie ook? Wij hebben nog buiten ontbeten, maar hier regent het al een aantal uren. Een mooie 'malse' regen zoals we die hier noemen. Ik heb net ook een uur in de regen met de hond gelopen, maar een paraplu was toereikend, het was niet koud. En voor de tuin is het erg fijn. Hoewel er waarschijnlijk niet erg veel zal vallen verwacht ik.
Onze voortuin is in mei opnieuw aangelegd, dus wij zijn blij met alle water wat er valt!

Afgelopen week heb ik elke dag frambozen uit eigen tuin meegenomen naar mijn werk. Heerlijk!
De merels snoepen mijn aardbeien op, ik heb er zelf maar een paar gehad. En...ik heb voor het eerst een stokroos in bloei! Oké, hij is amper een halve meter hoog, maar...hij bloeit! Op Texel zie ik soms hele voorgevels van oude huisjes verborgen achter metershoge stokrozen in allerlei kleuren. Vaak staan ze tussen de stoeptegels of in minituintjes. Echt prachtig!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
2 uren geleden, Bammyflurry zei:

En voor de tuin is het erg fijn. Hoewel er waarschijnlijk niet erg veel zal vallen verwacht ik.

Miezerregen is over 't algemeen wel beter voor de tuin. Bij stortbuien komt er zo veel regen in 1x dat het meeste meteen wegstroomt naar het grondwater en dat de planten er relatief weinig aan hebben. 

Maar hier regent 't ook idd.. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De gedrevenheid om de tuin obsessief op te leuken is weer even bekoeld met het slinken van portemonnee en de teleurstelling van nieuwe plantjes die het nog niet zo goed doen en nog erg klein zijn. Ik ga nog wel afmaken wat ik in de planning had maar ik hoop dat het er volgend jaar wat weelderiger bij staat. Overigens heeft mijn stermagnolia weer nieuwe knoppen! Ik dacht dat die alleen in de lente bloeide! Dat is wel weer een aangename verrassing 😊

Link naar reactie

Ik zit in de dorpsraad hier in het dorp. Sterker nog, ze hebben mij tot voorzitter gekozen 🤣 Maar goed. We zijn op sommige punten best kritisch naar de gemeente, maar willen vooral positieve dingen doen voor het dorp. 

Er is dus een dorpsraad lid die een leuk initiatief had om een werkgroepje op te richten voor het groen in het dorp. Dingen als afval ruimen, informatieborden poetsen, mensen die door tijdelijke oorzaak even niet hun tuintje kunnen doen helpen met onderhoud (bijv. als je je been breekt), dat soort dingen. 

Het enthousiasme van de andere inwoners valt wat tegen, maar er is een clubje gevormd en ze zijn toch van start. Ze hebben een tuintjesverkiezing gedaan de afgelopen weken. Daar is een winnaar en een aantal eervolle nominaties uitgekomen. Nou moet ik dus binnenkort met pers er bij een prijs gaan overhandigen aan de winnaar 🤣 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Heikneuterigheid heb je hier echt nog volop 😄 

Zo is er in september een rommelroute en had ik de vrouw die het organiseert nog wat hulp aangeboden, evt met een flyer of poster ontwerpen enzo. Gaf ze aan dat zelf wel te kunnen. Dat is ook zo, maar ik moest er toch wel een beetje van giechelen.  Is het in Word, met de standaard plaatjes uit Word gedaan 😄😄😄 Oh en 9 van de 10 keer als er dan van zo iets wat gedeeld wordt op facebook, dan printen ze dus eerst de pagina uit, maken ze dan een foto, en die delen ze op facebook 🤣

• Haha 3
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Afgelopen najaar hebben wij onze voortuin helemaal leeg laten halen. De planten waren erg in elkaar om gegroeid en het was zo hoog geworden dat het gewoon donker was in de kamer. In het voorjaar een deel van de planten (die de winter ingekuild doorgebracht hadden) herplant en aangevuld met nieuw spul. Wij zijn er erg blij mee. Omdat de tuin op het noorden is valt het qua droogte nog mee gelukkig.

Vanmorgen weer wat onkruid weg geschoffeld en daarna met een gieter de grond meteen wat nat gemaakt. Niet zozeer voor de planten, als wel om te proberen te voorkomen dat huisdieren uit de buurt denken dat zij hun ontlasting weer in onze tuin kunnen deponeren (en baasjes die dat dan niet even komen opruimen). Als je in de tuin werkt komt de walm je vaak al tegemoet. De mat bij de voordeur moet elke paar jaar vervangen worden, want dan is de pislucht daar echt niet meer te harden.

Waarom schaffen mensen zo gemakkelijk huisdieren aan, terwijl ze niet aan de basisbehoeften van zo'n dier kunnen voldoen?

Link naar reactie

Wij hebben ook last van katten die piesen bij de voordeur, heel irritant. Ik heb er nu lavendelplantjes gezet in de hoop dat dat lekker lavendelig zou ruiken in plaats van naar kattepis. Ik had ook gelezen dat het katten zou weren. Maar helaas. Ze piesen niet op de plant, dat niet, maar vlak er naast wel. 

Link naar reactie

O ja breek me de bek niet open over katten... is toch makkelijk, luikje in de deur en geen omkijken meer naar. Dan kun je zonder schuldgevoel de hele dag van huis zijn en toch een huisdier hebben. Ondertussen heeft een ander en niet te vergeten, de natuur, er last van. Het ontneemt mij het plezier van tuinieren wel een beetje, met het grasmaaien kom ik ook altijd drollen tegen. Vorig jaar heb ik takken van mijn vlier op de plek waar ze altijd zaten te kakken in de grond geduwd, heeft nog niet echt geholpen, helaas. Het stinkt zo verschrikkelijk 😞

Link naar reactie

Mijn oma had ook veel last van katten die hun behoefte deden in haar voortuin. Ligt blijkbaar precies op de route van het ene huis dat zwerfkatten voert naar het andere. Nu strooit ze haar koffiedrap in de tuin en dat werkt volgens mij wel goed.

Cacaodoppen zou volgens internet ook goed moeten werken.

Link naar reactie

Helaas lust ik geen koffie, maar mijn oma strooide inderdaad ook koffiedik. Wat ik er van weet vinden ze dat vervelend om tussen hun pootjes weg te likken. Hier is het meestal ook de voortuin, maar soms ook de achtertuin. Bij mij doen ze het dus voornamelijk op het grasveld. Laatst vond ik ook een dood musje in de tuin, vlakbij waar er gekakt was.

Ciroenverbena schijnen ze ook niet lekker te vinden, maar die is helaas niet winterhard.

Link naar reactie

Dan is de voortuin wel lastiger. Daar zit geen schutting omheen.

Ik probeer mij wel eens voor te stellen hoe de aanschaf van een kat bij dergelijke mensen gaat; Ja, we nemen een kat, gezellig! De meeste mensen weten wel dat katten veel ruimte en jachtspelletjes nodig hebben. Je eigen tuin goed afsluiten zodat het dier daar binnen blijft is erg veel moeite. Misschien is die tuin ook wel te klein als je je verder niet met je kat bezig houdt. Maar hè! De buren hebben toch tuinen! Probleem opgelost!
Probeer zo eens te denken m.b.t. andere huisdieren, dat zou me een feestje worden!

Bij ons in de buurt laten een aantal mensen hun kat zonder toezicht door de buurt sjouwen. Ik weet dat veel mensen graag vogels in hun tuin hebben en zich erg boos maken over andermans kat die dan op de vogels loert (en nee, dat is niet 'de natuur'). En natuurlijk al die vieze poep die overal ligt en vooral met dat warme weer echt enorm stinkt.
Katteneigenaren raden je dan soms aan om maar een stuk hout achter kun kat aan te gooien of de tuinslang er op te zetten. Maar hoe leuk is het dat jouw huisdier zo gehaat is in de buurt en overal wordt weggejaagd? Ik vind het vaak best wel zielig dat katten zulke baasjes hebben...

Ik vind katten erg leuke dieren. Heb zelf 20 jaar katten gehad, maar de enige die de poep van hun opruimde was ik zelf. En hun vertier hadden ze in ons huis en onze eigen tuin. Daar kun je de buurt niet mee opschepen!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dat er al jaren een egel (of egels) in onze tuin wonen, dat wisten we. Als ik 's avonds de konijnen verzorg of door de tuin naar de poort loop om de hond uit te laten, zag ik regelmatig een egel rondstruinen.
Een paar weken geleden zag mijn man overdag een paar keer een egel (terwijl je ze dan eigenlijk niet hoort te zien) en toen hij eens in de garage kwam liep er daar eentje rond. Die heeft hij met de veger op het motblik geschoven en weer in de tuin gezet. Motblik op het gras gelegd en direct zijn telefoon uit zijn zak gepakt om een foto te maken. Maar voordat hij dat kon doen was de egel in sneltreinvaart verdwenen... Een goed teken dat de egel zo snel was, maar jammer dat mijn man geen foto (voor mij) kon maken.

Omdat het al zo lang zo droog is, zet ik dagelijks schalen en hondenbakken water in de tuin voor alle tuindieren.

Voor de egels heb ik een zak kattenvoer gekocht, waarvan ik regelmatig een bakje in de tuin zet. Steeds was het bakje dan de volgende morgen leeg. Maar ja, wie eet het leeg? Het kunnen natuurlijk ook andere dieren zoals buurkatten of kraaien zijn die het eten. Maar.... gisteren had ik weer eens een bakje neergezet met wat geweekte kattenbrokjes en wat meelwormen.
's Avonds tijdens het verzorgen van de konijnen hoorde ik gescharrel en gesmak. Omdat het erg donker is in die hoek toch even de zaklamp er bij om heel even bij te schijnen en dan de lamp snel weer uit te doen.

En ja hoor! Daar zat een egel!! Lekker te eten uit het bakje voer. Zo blij mee!!

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie

Het is een vrolijke boel in onze voortuin; heel veel leuke konijnenstaartjes! 🤣

Afgelopen voorjaar hebben wij de voortuin opnieuw laten inplanten omdat het helemaal verwilderd was.

We hebben toen o.a. gekozen voor een siergras met de naam Pennisetum Little Bunny.

En de wollige konijnenstaartjes zitten nu aan de plantjes, echt zo leuk!

• Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie

Wat ben ik toch een sukkel!
Gisteravond tegen schemer ging ik de konijnen verzorgen voor de nacht. Toen ik kwam aanlopen zag ik een egel lopen op het gras. Ik stond gelijk doodstil en daar kwam hij mijn kant op! Hij liep rustig naar de hondenbak met water en begon te drinken. Op 1,5 meter afstand van mij!! Ik hield mijn adem in en stond alleen maar te genieten. Toen hij voldoende had gedronken vertrok hij weer de tuin in...

Toen dacht ik ineens; waarom had ik mijn telefoon niet bij mij? Dan had ik een super leuke foto kunnen maken! Van heel dicht bij! Ook Kaatje, mijn pleegkonijntje, heeft hem gezien. Zij zat achter mij in de buitenren te kijken. Maar ja, zij ziet hem vast veel vaker, het zijn natuurlijk allebei schemerdieren. 
Nou ja, ik was in ieder geval helemaal opgetogen dat ik 'ons' egeltje van zo dichtbij had gezien, al had ik geen mooie foto als bewijs...

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .