Ga naar inhoud

Het tuin-topic

Evee

Aanbevolen berichten

Plantjes zijn binnen en ik heb al wat in het eerste gedeelte gedaan van het rotstuintje. De plantjes zien er nog wat zielig en kaal uit.. maar ik moet het de tijd geven om te groeien. Sommige zijn denk ik ook al uitgebloeid. Of moet nog komen. We gaan het zien. Worteldoek is ook binnen dus kan langzaam aan met het tweede gedeelte beginnen straks. Weet niet of ik het vandaag af krijg maar zal wel een beginnetje maken. 

20220706_130219.jpg

20220706_130226.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie

Wat leuk! 

Dit is mijn daktuintje/rotstuintje op de regentonnen. Zelf een soort sedumdakje gemaakt, er zitten ook krokussen tussen. Ik wil nog wat lage kruiden erbij. Het krijgt veel zon op het warmst van de dag. Na de foto heb ik het nog even water gegeven 😉

Het moet nog wat verder groeien maar ik ben niet ontevreden. De bijtjes ook niet.

IMG_20220706_143802.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie

Schattig dat blauwe bloemetje @Boefje, wat voor plantje is dat?

Ik wilde heel graag een sedumdak op de nieuwe konijnenren, maar dan moest er echt een hele andere constructie komen en dat kostte teveel tijd (waarschijnlijk ook teveel geld maar ik heb dat niet eens kunnen uitzoeken) aangezien de ren opeens veel sneller vervangen moest worden dan in eerste instantie gedacht. Leek me echt heel gaaf en fijn voor de natuur en de konijnen.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Evee zei:

Wat leuk! 

Dit is mijn daktuintje/rotstuintje op de regentonnen. Zelf een soort sedumdakje gemaakt, er zitten ook krokussen tussen. Ik wil nog wat lage kruiden erbij. Het krijgt veel zon op het warmst van de dag. Na de foto heb ik het nog even water gegeven 😉

Het moet nog wat verder groeien maar ik ben niet ontevreden. De bijtjes ook niet.

IMG_20220706_143802.jpg

Echt vet mooi. Ja dat groeien heeft tijd nodig. Ik ben wat verwend met oudere planten wat ik van anderen heb gekregen maar nu ik zelf begin met wat aanplanten merk ik hoe teleurstellend het oogt op het moment. Het heeft tijd nodig. En ik maak niet nog eens de fout om planten te dicht op elkaar te planten. 

Link naar reactie

Ik heb mijn andere helft ook afgekregen. Ik moet nog wat meer plantjes aanschaffen. Ook voor in de emmer en gieter. En er moet nog grind omheen. Let niet op de schutting van de buren.. ik heb al geleerd niet meer er naar te kijken 🙈 er zit ook nogal wat oerwoud en onkruid en rommel overal. Ik ben nog lang niet klaar. 😅 mede dankzij de corona nasleep. Begin is er. Ik heb ook een jarenoude kamperfoelie uit de grond moeten halen. Daar heb ik nu mijn klimroos gepoot. Was wel een hele klus. @Dollie zie foto welk plantje. 

20220706_152129.jpg

20220706_115730.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie

Over verwilderde tuinen gesproken, ik heb dit jaar nog helemaal niets aan de tuin gedaan. De bijenmix van vorig jaar en verschillend onkruid is goed gegroeid. Net als de stronkjes witlof die van vorig jaar nog half in de grond zaten. 

Als je die dus niet onder dekt, dan worden het planten van anderhalve meter hoog met mooie paarse bloemen 😅

Screenshot_20220706-170825_WhatsApp.jpg

• Haha 4
Link naar reactie
3 uren geleden, happy211 zei:

Over verwilderde tuinen gesproken, ik heb dit jaar nog helemaal niets aan de tuin gedaan. De bijenmix van vorig jaar en verschillend onkruid is goed gegroeid. Net als de stronkjes witlof die van vorig jaar nog half in de grond zaten. 

Als je die dus niet onder dekt, dan worden het planten van anderhalve meter hoog met mooie paarse bloemen 😅

Screenshot_20220706-170825_WhatsApp.jpg

Ik dacht even dat het cichorei was i.p.v. witlof, dus heb je foto even vergeleken met de cichorei in mijn tuin. Niet helemaal hetzelfde, maar het blijkt dat witlof, andijvie en cichorei allemaal tot dezelfde familie behoren! 

Link naar reactie

Ik had vroeger een moestuin en heb toen zelf witlof gekweekt. Eerst boven de grond, dan in kratjes onder grond en doek, en na een tijd was het echt hele lekkere goed gelukte witlof! Daar sta je eigenlijk niet zo bij stil als je het koopt, hoe het groeit. Vond het wel leuk een keer te doen. Helaas heb ik geen moestuin meer, ik heb niet meer de energie voor alles. Mijn mini moestuintje en fruit & kruidenplantjes zijn voor nu gewoon genoeg. 

Link naar reactie
50 minuten geleden, Evee zei:

Ik had vroeger een moestuin en heb toen zelf witlof gekweekt. Eerst boven de grond, dan in kratjes onder grond en doek, en na een tijd was het echt hele lekkere goed gelukte witlof! Daar sta je eigenlijk niet zo bij stil als je het koopt, hoe het groeit. Vond het wel leuk een keer te doen. Helaas heb ik geen moestuin meer, ik heb niet meer de energie voor alles. Mijn mini moestuintje en fruit & kruidenplantjes zijn voor nu gewoon genoeg. 

Mijn moestuin bestaat normaal uit andijvie, witlof en gras, allemaal voor de konijnen 😉 Volgend jaar wil ik ook nog spinazie zaaien.

En een appelboom 🙂

Link naar reactie

Ik heb weer plantjes gebietst bij m'n moeder, even wat takken van de forsythia gesnoeid (als je die in de grond zet krijg je weer een nieuwe struik),  wat bieslook en ijzerhard en nog wat akelei voor de voortuin. Ik wil eigenlijk de voortuin grotendeels op de schop gooien. ik ben niet tevreden met hoe het er uit ziet. Nu nog een keertje energie daarvoor vinden.

Link naar reactie

De voortuin had ik vorig jaar al op de schop. Rotwerk was dat. Ik moest een grote bloembak gemaakt van halve tegels verwijderen. Grond egaliseren. Oud zanderige grind zeven met water spoelen zodat er niet teveel zand op het worteldoek zou komen anders groeit daar onkruid op. Hele grote hortensia's eruit graven. Stuk of 7 ofzo. Een rand maken van oude tegels. 😅 en dit jaar hek geplaatst. Rozen geplant en overgepoot. En bij een andere grote bloembak planten verwijderd en nieuwe uit de achtertuin erin. Nu nog worteldoek, split in die bak en hek beitsen en eigenlijk nog een borderrand en dan is de voortuin klaar. 😬 en ondertussen verder met de achtertuin. Achja het houdt je van de straat en nu de corona weer oplaait kan je maar beter je tuintje gezellig en leuk maken zodat je daarvan kan genieten. Ik word er in elk geval blij van. 

Link naar reactie

Vandaag gaat echt alles mis, was lekker aan het maaien... ineens raar geratel, is het mes van de grasmaaier doormidden 😕 Gewoon echt DOORMIDDEN!!! WFT?! Snap er nog steeds niks van, hoe kan zo'n dik stuk metaal spontaan breken? Laatste stuk dus met de hand moeten knippen en de achtertuin helemaal niet meer kunnen doen... Nou ja de voortuin is wel aardig eind opgeknapt, volgende keer weer verder.

Link naar reactie
10 uren geleden, Kolino zei:

Vandaag gaat echt alles mis, was lekker aan het maaien... ineens raar geratel, is het mes van de grasmaaier doormidden 😕 Gewoon echt DOORMIDDEN!!! WFT?! Snap er nog steeds niks van, hoe kan zo'n dik stuk metaal spontaan breken? Laatste stuk dus met de hand moeten knippen en de achtertuin helemaal niet meer kunnen doen... Nou ja de voortuin is wel aardig eind opgeknapt, volgende keer weer verder.

Wat raar. Zat er niet een steen ofzo tussen? Of een tak ofzo? Vervelend dat je maaier stuk is. ☹️

Link naar reactie

De grasmaaier is wel meer dan 10 jaar oud en het is een 2ehandsje. Nu je dat zo zegt, denk ik, gelukkig maar dat het losse deel niet in mijn been is gelanceerd! Er zat niks tussen, dus geen idee waar hij op is gebroken. Ik vind het nog steeds raar dat een stuk staal zomaar kan breken, daar is toch brute kracht voor nodig. Maar ja, na meer dan 10 jaar dienst doen kan er wel enige slijtage zijn natuurlijk.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb (weer) egeltjes in de tuin, maar ben nu van plan om de perkjes opnieuw af te zetten waardoor de egels gelijk nogal beperkt worden in hun bewegingsvrijheid. Ik kan het sowieso wel zo aanpassen dat ze nog steeds onder het terras door kunnen, maar ik ben bang dat doorgang naar het grasveld betekent dat mijn konijnen er ook langs kunnen. Ik zag een tijdje terug een buis als ingang naar een egelhuisje met een bocht er in, om katten buiten te houden. Misschien kan ik zoiets gebruiken, maar denk dat ik dan bijvoorbeeld echt twee of meerdere nauwe bochten moet hebben om te voorkomen dat het bruikbaar is voor de konijnen... heeft iemand hier ideeën?

Link naar reactie

Ik heb gisteren voor het eerst een egel gezien in onze tuin, zat gulzig te drinken uit de vijver en later werd er een slak verorberd (qua geluid).

Kan het kwaad dat de egel door de hele tuin loopt en bij de ren van de konijnen kan komen? Er zit dan wel altijd gaas tussen.

Voor mijn gevoel heeft een egel wel dezelfde diameter nodig als een klein konijn, ik las 14*14 cm toen ik een stukje uit de schutting ging zagen. Nu is het hier 12*12 cm en daar komt ie ook prima doorheen, maar een konijn natuurlijk ook...

Link naar reactie

12,5 wordt aangegeven voor een egel. Daar kan een konijn ook wel doorheen. Mijn ene konijn ben ik niet zo bang voor dat die zich door een bocht gaat wringen, de andere daarentegen... Als ik het wel probeer dan ga ik ook eerst maar eens uitgebreid testen.

Link naar reactie

Mijn konijn van 4,5 kg past door een buis van 15 cm dus ik denk dat er héél veel konijnen zijn die wel door 13 cm passen 😅ik moet maar even zien, de veiligheid van de konijnen gaat natuurlijk voor maar ik wil ook wel daar waar mogelijk van mijn tuin een fijn plekje voor de natuur maken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .