Ga naar inhoud

Het tuin-topic

Evee

Aanbevolen berichten

Ik heb net vier soorten bloemen in het grasveld gezaaid, ben heel benieuwd of het resultaat gaat hebben 😁 heb nog één soort liggen, maar zag op de verpakking dat die echt uiterlijk april gezaaid moet worden dus dat probeer ik dan volgend jaar wel, en krijg nog korenbloemenzaden. Ik lees dat die ook het beste in het voorjaar kunnen dus dan combineer ik dat gewoon volgend jaar.

Link naar reactie

Hopelijk komt er wat van op! Korenbloemen zijn ook prachtig!

Mijn ervaring is dat het heel verschillend kan uitpakken. Ik heb regelmatig van die zaadmengsels voor vlinder en/of bijen gezaaid. Vaak kwam er niks van en soms maar 1 soort. Maar een andere keer lukt het wel. Hier vlak bij heeft de gemeente op een deel van een grasveld zaad van allerlei zomerbloemen gezaaid afgelopen najaar. Maar tot op heden is daar nog niet veel van te zien, het is voornamelijk (nog?) gras terwijl ik zou denken dat het inmiddels wel een mooie bloemenweide zou moeten zijn.

Ik heb afgelopen voorjaar een doosje zaad (bloemen voor vlinders en bijen) gekocht bij de Aldi. Een deel gezaaid in de tuin (op het graf van Hubbel) en een deel in een plantenbak. Al gauw kwam er van alles op. Inmiddels zijn de jonge plantjes die in de volle grond staan grotendeels opgegeten door de slakken. De plantjes in de plantenbak (die hoog op een bankje staat waardoor de slakken er niet bij komen) zijn groter en een deel staat al in bloei. Dat had ik niet eens echt verwacht van Aldi zaad, terwijl duurder bloemenzaad uit het tuincentrum soms niet eens op kwam. En wat dan de reden is?

Link naar reactie

Zo'n bijenmix heb ik ook in potten gezaaid ja! Die doet het eigenlijk heel goed. Nog niet volop in bloei, maar dat zal ook wel wat gefaseerd gaan. Ik vind het groen ook al leuk staan in de potten dus prima (potten moeten nog op een andere plek komen, maar dat kon niet omdat ik niet bij die plek kan zonder over het gras te lopen en dat kan pas sinds kort weer)

AM-JKLV5TTuS9TGWuraifD511EeWXmJ9XTblQza6rr2a1tCu4L0poTt4OFRSFSBchbK0mfv4wJdNOu6DkTt6fg9FWoANywKTQ00aLf0ZMt6qM6pppO3LhhNm-nmrCislQlw7YDMQFhdVPcsd7Q1PK1croBzG=w686-h914-no?authuser=0

Als ik geen (loslopende) konijnen had dan had ik gewoon een paar van die zakjes door het gras gezaaid, is nog leuker met nog meer variatie maar goed sommige soorten zijn wel echt heel giftig dus dat doen we maar niet.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie

In november hebben we onze voortuin helemaal leeggehaald, omdat alles in elkaar om groeide en het erg donker werd in huis. Een gevolg van regelmatig te weinig onderhoud de afgelopen jaren.
In mei zijn er allemaal nieuwe planten gekomen en ik hoopte maar dat het niet te droog zou worden de komende tijd.

Nou, tot nu toe zijn we op onze wenken bediend; we hebben alleen een keer gesproeid op de dag van aanplant, maar verder hebben warmte en regelmatig een malse regenbui er voor gezorgd dat alles goed is aangeslagen en zelfs al gegroeid is. En hoewel ik het erg moeilijk vond om de tuin destijds helemaal leeg te laten halen (ik denk dan ook aan al die beestjes die daar leven en zo...) geniet ik nu wel enorm van al die planten die het zo goed doen! Van mij mag het zo'n afwisselende zomer blijven.

• Mee eens! 1
Link naar reactie

Spinnen eten juist zoveel andere kriebelbeestjes op 😁 zijn ook van harte welkom dus bij mij 😄 

Het zijn losse huisjes @Bammyflurry, er zijn nog meer varianten en je kunt het dus in elke vorm/samenstelling ophangen die je wil. Ik heb aan de andere schutting een vogelhuisje en een vogelvoerhuisje. Heb het hier klein gehouden met de insectendingetjes, want in het najaar wil ik hier clematissen planten en tegen de schutting laten groeien. Hier kan ik ze denk ik nog wel omheen leiden maar veel groter niet.

Hexagon bijenhotel - Tuin vol dieren

In mijn andere hotel zaten al wel heel snel wat bijtjes maar deze lijkt nog onbewoond tot dusver.

Link naar reactie

Ziet er leuk uit en erg nuttig. Ik ben overigens niet bang voor welke kriebel beest dan ook. Alleen spinnen haha. Dus nee. Maar ik ben wel de enige van mijn blok met een tuin vol bloemen dus alle bijtjes komen bij mij in de tuin. Dikke prima. Vind het wel gezellig klinken dat gezoem. Een vriendin van mij had ooit een bijenkast voor de honing en vroeg of haar bijen bij mij konden omdat de tuin daar uiterst geschikt voor was. Niet gedaan hoor maar ben wel blij met mijn plantjes. Al wil ik nog meer bloemen uuteraard. Het rotstuintje begint steeds meer te kriebelen. Ik overweeg zelfs om van die solarlampjes er tussen te doen voor een sprookjesachtige uitstraling. Overigens heb ik vandaag mijn eerste bloemknop ontdekt bij mijn Lathyrus. Hij was beetje laat buiten gezet dus was bang dat het niks meer ging worden. Maar gelukkig. De eerste is er! 

20220629_101033.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
1 minuut geleden, Evee zei:

Hier ook veel bijen en vlinders. IMG_20220626_165914.jpg

Die huisjes zijn leuk! Die ga ik op mijn lijstje.nl lijstje zetten 😄

Is dat nou een vlinderkolibrie???? En wauw wat heb jij mooie vlinders in de tuin. Ik heb alleen van die saaie bruine vlinders en af en toe een citroentje.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Evee zei:

Ja een kolibrie vlinder, daar zijn er veel van. Die andere heb ik ook opgezocht, sint jansvlinder geloof ik. 

Mooi zeg.. hmm moet toch beter mijn best doen 🤔 ik heb hortensia's, camelia maar die bloeit in winter/voorjaar ik heb twee hibiscus bomen. Lavendel. Sterjasmijn. Rozen. Liguster. Kamperfoelie, lathyrus, een bloemen hangmand magnolia maar reeds uitgebloeid. Een blauwe bessenstruikje. Een clematis maar die bloeit ook in de lente. Een canadese seringenstruik en een gewone seringenstruik. Ik wil nog meer rozen en nog wat bloemen wat meer vlinders en bijen aantrekken. 

Link naar reactie
Zojuist, Boefje zei:

Mooi zeg.. hmm moet toch beter mijn best doen 🤔 ik heb hortensia's, camelia maar die bloeit in winter/voorjaar ik heb twee hibiscus bomen. Lavendel. Sterjasmijn. Rozen. Liguster. Kamperfoelie, lathyrus, een bloemen hangmand magnolia maar reeds uitgebloeid. Een blauwe bessenstruikje. Een clematis maar die bloeit ook in de lente. Een canadese seringenstruik en een gewone seringenstruik. Ik wil nog meer rozen en nog wat bloemen wat meer vlinders en bijen aantrekken. 

Oja en die ene witte struik waar ik de naam even niet van onthouden heb.

Link naar reactie

Ok iemand hou me tegen. Ok ga nu zelfs over mijn eigen grenzen heen. Ik zat voor lampjes tussen mijn toekomstig rotstuintje en toen kwam ik van alles tegen wat ik zelfs heb overwogen om te nemen. 🙈 ok die gieter vond ik nog wel leuk maar ik had vroeger een afkeer van de kaboutertuintjes en nu vind ik dat soort huisjes schattig 😱

Screenshot_20220629-200024_Chrome.jpg

Screenshot_20220629-200154_Chrome.jpg

Screenshot_20220629-141934_Chrome.jpg

• Haha 2
Link naar reactie

Mijn vlinderstruiken beginnen nu met bloeien, ze zijn inderdaad allemaal tamelijk laat. Ik heb er een stuk of 20 😄 Ik heb wel al wat vlinders gezien, dagpauw, kolibri, distel, koolwitje,citroentje.. vergeet er vast nog een paar. Als je graag vlinders in de tuin wilt is ijzerhard ook een goeie 🙂 Ik zie ze daar minstens zo vaak op zitten als op de vlinderstruiken en dat kun je leuk tussen de normale beplanting zaaien.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .