Ga naar inhoud

Het tuin-topic

Evee

Aanbevolen berichten

Helaas ik ben facebookloos 🤣 kan op de 1 of andere manier ook geen meer aanmaken. Vraagt om identificatie en foto en stuur je op krijg je nooit wat te horen? 🤔 instagram wil ik nog wel denk ik... maar goed. Stekjes altijd leuk. Ik denk dat die ander van jou @Dollie kruizemunt ofzo is. Of hoe je dat ook schrijft. Ik ga zo even op internet zoeken naar de namen van die specifieke munt wat ik zoek. Leve google 🤣 Van loopeenden had ik nog nooit gehoord... ik red slakjes altijd.... als ik bezig ben in de tuin zet ik ze altijd aan de kant voor ik begin. Ik had laatst een heel gezin gered. Vet schattig. Van die babytjes. Nu heb ik eigenlijk weinig aangevreten planten dus ik zie ze niet als een plaag ofzo. Ik zou nu wel oppassen met loopeendjes vanwege vogelgriep. Ik hoorde vandaag dat de buurvrouw van mijn moeder een gans in de tuin had dat was neergestort. Dierenambulance zei dat het vogelgriep was 😰 . Toch vind ik eenden ook vet schattig. Ik fotografeer ze altijd in het park. Toeties. 🥰

Link naar reactie

Het heet gewoon aardbeienmunt en ananasmunt... en ineens zie ik chocolademunt en weet ik het wat munt 😱 het lijken wel pokèmon plantjes die je allemaal moet verzamelen. Ik ga maar even niks online bestellen..... (koopziek much 😅)  ik heb nog genoeg andere dingen wat ik aanschaffen. 

Link naar reactie

Munt kan wel behoorlijk woekeren. Ik had op een gegeven moment in mijn kruidenhoekje alleen nog munt staan 😆
De konijnen lusten hier ook wel wat blaadjes van trouwens. Daarna hebben ze zo'n lekker frisse pepermuntjes adem...

Ja, loopeendjes zijn superschattig. Bij opvang Flappus hadden ze onlangs een groepje van 12 binnengekregen. Ik zag dat de laatsten sinds 16 juni geplaatst zijn.
Gewone eendjes inderdaad ook. Ik ben altijd op zoek naar jonge eenden tijdens mijn wandelingen. Ik maak foto's van eendenkuikens en meld ze via de kuikenteller-app. Ik volg een aantal gezinnetjes en leg vast of en hoe de kuikens opgroeien. Dat doe ik al een aantal jaren. Het valt mij dit jaar op dat er best wat kuikens groot worden.

Slakken ben ik niet zo'n fan van, maar die baby slakjes (vooral die huisjeslakjes) zijn wel erg schattig.
Elke avond zit er een naaktslak bij de (dan nog lege) voerbak van de konijnen. Dat vind ik dan weer wat minder...
Maar ik maak ze niet dood. Ik schuif ze op een plamuurmes en gooi ze over de schutting 😬

Link naar reactie
15 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Ik heb aardbeienmunt en appelmunt gehad! En ‘gewone’ munt. Ik maakte er ook thee van. Lekker hoor! 1 had wel een zoet kauwgomballengehalte, maar een leuke afwisseling. 

Nou wil ik ze helemaal 😛

• Haha 1
Link naar reactie
2 uren geleden, Bammyflurry zei:

Munt kan wel behoorlijk woekeren. Ik had op een gegeven moment in mijn kruidenhoekje alleen nog munt staan 😆
De konijnen lusten hier ook wel wat blaadjes van trouwens. Daarna hebben ze zo'n lekker frisse pepermuntjes adem...

Ja, loopeendjes zijn superschattig. Bij opvang Flappus hadden ze onlangs een groepje van 12 binnengekregen. Ik zag dat de laatsten sinds 16 juni geplaatst zijn.
Gewone eendjes inderdaad ook. Ik ben altijd op zoek naar jonge eenden tijdens mijn wandelingen. Ik maak foto's van eendenkuikens en meld ze via de kuikenteller-app. Ik volg een aantal gezinnetjes en leg vast of en hoe de kuikens opgroeien. Dat doe ik al een aantal jaren. Het valt mij dit jaar op dat er best wat kuikens groot worden.

Slakken ben ik niet zo'n fan van, maar die baby slakjes (vooral die huisjeslakjes) zijn wel erg schattig.
Elke avond zit er een naaktslak bij de (dan nog lege) voerbak van de konijnen. Dat vind ik dan weer wat minder...
Maar ik maak ze niet dood. Ik schuif ze op een plamuurmes en gooi ze over de schutting 😬

Die naaktslakken pakte ik wel eens met mijn blote handen maar jeetje dat glibberige slijm is er bijna niet af te krijgen. Je kan duizend keer je handen wassen en nog zit t erop. Blegh.

Link naar reactie
2 uren geleden, Lienappelsien zei:

Wat een lef 

Haha ik pak wormen ook gewoon met de hand 🤣🤣 ben best wel een viezerik wat dat betreft. Ik pak uitgeputte hommels ook gewoon op (met blote handen) die op de grond liggen en leg ze op een veilig plekje en als ik het bij me heb suikerwater zodat ze weer opknappen. Maar tegelijkertijd heb ik ook OCD want ik was mijn handen na elk onzinnig ding wat ik beetpak of aanraak. Erg tegenstrijdig. 

Link naar reactie

Ik zou eigenlijk wel bloemen in mijn grasveld willen zaaien, heeft iemand daar tips voor? Mijn konijnen lopen los in de tuin dus het mag niet giftig zijn, daarom vallen die standaard mixen af. Waarschijnlijk had ik het ook beter al in kunnen zaaien tegelijk met het gras maar ja ik denk er nu pas aan. Er zijn ook nog wel kale plekken dus misschien kan het nog makkelijk nu. In principe maai ik het gras niet, gisteren wel gedaan omdat het dus pas net ingezaaid is en ik begrijp dat het dan wel goed is om het een keer te maaien. Het stond op sommige plekken ook veel te hoog, de konijnen mogen er nu nog niet op en die kunnen het anders nooit bijbenen. Lijkt me wel mooi om een beetje zo'n bloemenweide effect te krijgen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Ik denk dat kant en klaar en mengsel kopen wel lastig is. De meeste bevatten vooral vlinder en bijenmengsels, en daarin zitten meestal wel giftige soorten. Ik weet niet of er een konijnveilige versie bestaat. 

Kruiptijm is veilig voor konijnen en een soort grasalternatief. Verder kun je er ook weegbree, madeliefjes en paardenbloemen inzaaien. Afhankelijk van hoe lang je je gras laat worden kun je ook kamille, goudsbloem, korenbloem enz. er tussen zetten, dat geeft wel echt een bloemenweitje. Wilde aardbei er tussen. 

Let wel op dat je het ook echt in het zaad moet laten komen, wil het het jaar er op weer boven komen 😉 Niet te veel maaien dus. 

Link naar reactie

Kant en klaar was ik idd al vanuit gegaan dat het niet gaat lukken. Je hebt wel mixen voor paardenweides, maar die verkopen ze ook in hoeveelheden voor paarden 😂 Ik heb nu een lijstje gemaakt, even kijken of ik die ook allemaal nu nog kan zaaien. Maaien doe ik dus in principe niet, de konijnen houden het wel bij maar echt kort is het nooit. Ik heb dit jaar ook een pad van stenen aangelegd dus hoef ook niet meer zoveel over het gras zelf te lopen.

AM-JKLWkS1maKNf0q1s_BAIYc6wQJnZfTopywb0ikW9GceaXifvWLd-0uhoyAKYD76hzxUYZE3MV_v0i09ThWQAKpOvyVKqdFCC0QlocIpWuN3pDCbb5o2aYZEYP47LUcIXMzywAJsUbcWx_m9QWDugplsmi=w1625-h914-no?authuser=0

aangepast door Dollie
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie

Klopt maar dat zijn vaak enorme hoeveelheden. Voordeel is dat ik nu een beetje op uiterlijk kon selecteren. Net het volgende besteld (en krijg nog korenbloemzaden van een vriendin), ben benieuwd. Hopelijk groeit het gras ook snel weer want het ziet er nu troosteloos uit zo kort 😅

Anthriscus cerifolium – Kervel, wit

Borage officinalis – Bernagie, blauw

Matricaria chamomilla – Echte Kamille, wit/geel

Origanum vulgare – Wilde Marjolein, roze

Salvia officinalis – Salie, paars

Link naar reactie

Ik kan je ook wilde cichorei aanraden, die wordt ook echt mooi met blauwe bloemen. Het ziet er uit als een kruizing tussen korenbloem en luzerne qua uiterlijk. Ik meen wel dat die 2 jarig is. Het is familie van de witlof, dus goed konijnenvoer 😉 Weegbree natuurlijk ook, maar die kun je beter poten dan zaaien, hoewel hij zich ook wel voortzaaid. Maar misschien heb je die al. 

Ik heb weken geleden (in mei) van alles gezaaid in de volle grond, maar er komt bar weinig van boven. Korenbloem, goudsbloem, kamille... ik kan ze nog niet onderscheiden. Andere tuinkruiden komen helemaal niet boven. Oregano kiemt dacht ik pas bij 20+ graden, dus dat is wel iets om in je achterhoofd te houden. Bij mij doet ie het helemaal nog niet, terwijl hij toch op het zuiden is gezaaid en warm genoeg staat.

Ik ben zelf gek op passieflora, nu heb ik nog 2 nieuwe kleuren gekregen 🙂 Die bloemen zijn zo prachtig! Hopen dat ze aanslaan, want ze zijn echt nog heel mini 🤭

Link naar reactie

Dat heb ik met het gras in de wei. Dramatisch dit jaar! In de tuin gaat nog wel redelijk, maar in de wei komt het gras zeer slecht op. Ben net zoveel hooi aan het bijvoeren als in de winter (en de hooiprijzen zijn momenteel echt niet leuk, dus dat is wat minder grappig).

Link naar reactie

Ugh... onweer... regen. Ik wilde vandaag nog planten overpoten naar de voortuin omdat het hekje in de voortuin eindelijk staat. Moet hem ook nog beitsen. En ik heb alweer een project in mijn hoofd om een rotstuin aan te leggen met de oude halve stoeptegels die ik heb. En ik heb nog wat keien. En dan wil ik er van die liggende kruikjes enz tussen doen.. 😀😍 allemaal vrolijke gekleurde bloemen. Is het leuk om er ook nog veldbloemenzaadjes door te strooien dat die ertussen en omheen opkomen? Hopelijk blijft een deel van het onkruid dan ook weg 🤣  zat aan ijsbloemen te denken en nog een ander kruipertje ofzo... als rotsplantjes. We hebben toch niet meer zulke heftige winters.. en je kan makkelijk de grond afdekken om te beschermen tegen vorst.

aangepast door Boefje
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
36 minuten geleden, Kolino zei:

Je kunt ook vetplantjes gebruiken, die doen het ook goed in rotstuinen. Ze bloeien meestal in de vroege zomer, sommige bloeien nu, andere iets eerder. Ze bloeien in verschillende kleuren, roze, wit, geel. 

Thnx ik ga even rondneuzen indd.. ik ben er al helemaal warm voor gelopen maar ik heb nog niet eens met mijn man overlegd of hij dat ook wil in de tuin en ik heb nog 20 andere klussen te doen voor die tijd 🤣 maar die rotstuin gaat er komen. Het verhaal minder onderhoud en minder onkruid en dan zijn de afval tegels ook weer gerecylced en hoeft hij ze niet weg te brengen, zal het wel doen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
3 uren geleden, Boefje zei:

Ik zie wel eens van die hele felle paarse en roze rotsbloemetjes. Zo'n heel tapijt. Maar als ik naar een tuincentrum ga zie ik eigenlijk weinig daarvan. Ik wil hele fleurige weelderige bloemen in mn tuin. 

Bedoel je misschien aubrieta's (veel mensen noemen ze 'aubretia's', maar dat klopt dus niet)? Die maken zo'n mooi tapijtje. Ik vond het bij mijn rotstuintje wat tegenvallen, maar het schijnt dat je ze na de bloei wat korter moet knippen. Ik heb ook parelzaad, dat is knalblauw, ook erg leuk! Ook die moet na de bloei korter geknipt worden.

aangepast door Okki
Link naar reactie

Oja thnx die ik ook leuk! Zou leuk zijn om het in de winkel te kunnen kopen maar bij intratuin uitverkocht. 😔 zou ik het moeten bestellen. Maar dan ben je gelijk weer zoveel geld kwijt. Nou mijn man was in elk geval enthousiast. Ik hoefde hem niet eens om te praten 😊

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .