Ga naar inhoud

Het tuin-topic

Evee

Aanbevolen berichten

Luxeprobleem t.o.v. boeren die hun oogst zien mislukken en de natuur die hierdoor later dit jaar wellicht in de problemen komt, maar ik moet mijn grasveld nog opnieuw inzaaien en krijg van iedereen in mijn omgeving het advies om te wachten tot het gaat regenen. Dat doe ik nu dus al sinds begin april. 🙄 Ik wacht nu nog de bouw van de nieuwe ren af, anders vertrappen ze straks de net ontkiemde grasjes daarbij, maar dan toch maar zaaien en flink sproeien anders heb ik de hele zomer een zandvlakte in de tuin.

Link naar reactie

Van het weekend is het er hier toch aardig hard op gegaan, met een fikse onweersbui. Scheelde weer een keertje plantjes water geven. Vanmiddag ook ineens een plensbuitje van een paar seconden. Hier is de grond ook wel droog hoor, maar de regen van afgelopen weekend heeft de tuin wel goed gedaan. Het is van gortdroog naar iets minder droog gegaan.

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)
11 uren geleden, Kimie zei:

Wauw, mooie rozen en leuk om de verschillen te zien qua bloemopbouw!

Wat staat er zo leuk te bloeien voor de alium? 

Dat is een lavendel! Die trekt ook enorm veel bijen aan. Ik heb meerdere soorten lavendel in de tuin, deze is als eerste in bloei. Edit: het is volgens mij een lavendelsoort met de naam "anouk"

De rozen heb ik op één na allemaal gekregen van een buurvrouw. Wij deden altijd van alles voor haar, ze had hier geen familie, was al met pensioen, weinig inkomen. Dus wij gaven vaak hulp, vooral met digitale dingen, ze is een oudere vrouw en was daar gewoon niet zo handig mee, dus dan hielpen wij dat ze in coronatijd via een online les mee kon volksdansen en dat soort dingen 😄  Maar zij wilde altijd van alles terug geven aan ons, maar wist nooit goed wat. Toen ik vroeg of ik een paar stekjes mocht van haar mooie rozen, gaf ze aan dat ik alles mocht hebben omdat ze het niet mee kon nemen met de verhuizing (ze ging verhuizen vorig jaar). Ik heb toen echt iets van 30-40 stekjes van rozen gehad 😄

aangepast door Evee
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Op 18-5-2022 om 16:32, Evee zei:

Na de regen staan er nu opeens een hoop rozen in bloei 🙂

IMG_20220518_163119.jpg

Ik heb ook die paarse rozen. En feloranje oer rozen. Die hebben ook echt een dikke stam met mega dikke doornen dus die durf ik nooit meer te verpoten ook al komt hij aardig in de verdrukking tussen mijn Hibiscus boom en seringenstruik. De oer roos is ook al mega groot. 

20220523_111234.jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Wij hebben kale plekken in het gras. Ik denk dan emelten ofzo. Maar volgens mij kun je er helaas niet zo heel veel aan doen. Aaltjes staat als natuurlijke oplossing, maar dan niet deze tijd van het jaar. Wel jammer, ik betwijfel ook of opnieuw inzaaien van die plekken dan wel zin heeft, weet iemand dat? 

Link naar reactie

Ja wij hebben dat ook. Van die rooskevers. Metalic achtig bruin met groen. Die larves vreten je gras.  Maar wij hebben ook dramatisch veel van die soort paardebloem dingen met distelachtig blad. Blijft geen grasveld meer over dus ik moet alles 1 voor 1 met lange wortel eruit steken. Dus moet sowieso opnieuw zaaien. Advies voor die emelten zijn idd aaltjes. Maar ook goed bemesten van gras en goed vochtig houden. Dan help je het gras mee. Ik had gelezen dat bij welkoop een middeltje was wat je met de gieter over het gras kon gieten. Dat wil ik gaan aanschaffen. Zijn geen aaltjes maar daar zijn verschillende meningen over. Bovendien is het bestrijden daarvan aangeraden in de zomermaanden dus ik denk dat het wel verkrijgbaar is. Ik had ooit rouwvliegen in mijn kamerplanten en in de winkel zeiden ze dat t niet verkrijgbaar was omdat het geen maart was. Had ik het online besteld. Dus je kan 2 dingen proberen. Aaltjes en dat goedje wat je erover kan gieten. Speciaal daarvoor. Zaaien zou ik gewoon proberen nadat je bestreden hebt. Misschien even wachten. Even nieuw aarde strooien op kale plekken en graszaad strooien. Denk wel goed vochtig houden en goed aandrukken. 

• Bedankt 1
Link naar reactie

Deze zomer gaan wij de tuin ook een opknapbeurt geven. Het is een grote tuin, dus er moet redelijk veel gebeuren. Er moet een 'kot' afgebroken worden (met asbest in, moeilijk klusje dus) er moeten boordstenen gelegd worden, de oprit wordt vervangen, onkruid moet uit, er wordt een nieuwe omheining geplaatst, er moeten planten geplant worden, er moet geschilderd worden, de hagen moeten worden gesnoeid, enz.

Kijk er naar uit, in de tuin werken is echt iets dat mij rust geeft. Heerlijk

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie

Ik kan het ook steeds meer waarderen in de tuin werken. Het heeft iets back to basics. Zon op je huid. Frisse lucht. Hard werken en resultaat zien hoe langzaam je tuintje een paradijsje wordt. Fysiek bezig en niet in je hoofd zitten. Mijn man is afgelopen maanden veel buiten geweest voor werk en wandelen. Ik heb anderhalve maand ziek thuis gezeten en nu na 3 dagen klussen om het huis ben ik bruiner dan hem 🤣🤣 ok ok.. ik heb meer indonesisch bloed in mij dan hij. Al scheelt t niet veel. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik vind het ook fijn. Een fijne afwisseling van mijn beeldscherm tijd. Net als wandelen met de hond.

@Boefjeik heb de plant versterker binnen. Ga ik testen binnenkort!

Ik heb een mini moestuin achter een panelenren van de konijnen gemaakt, namu proof. Hoop ik. Van de blauwe bessen en aardbeien in de tuin snoept ze namelijk 😄

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Ik was druk met de tuin bezig maar met de 131 konijnen is alles er natuurlijk finaal bij ingeschoten en dat in een warme, droge week. Wel geprobeerd de vogeltjes dagelijks te voeren, ik merk echt al verschil met hoeveelheid vogeltjes in de tuin, heel leuk.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

@Evee ik ben benieuwd of dat werkt. Ik hoop het. Ik laat nog even het grasveld voor wat het is. Andere dingen gaan nu voor. Heb net nog wat nieuwe bloemen voor de tuin gekocht. 2 rozenstruikjes en een hangding voor aan de nieuwe schutting. Ik heb trouwens ook een zielige blauwe bessenstruik die nodig moet groeien en ik wil ook nog aardbeien in een pot in de tuin. Vind ik altijd leuk en gezellig. Ik heb ook iets gelezen over verschillende soorten munt voor muntthee. Ook die naar aardbei en ananas smaakt 😮 maar die muntthee kweek ik liever binnen ivm beestjes en kattenpis enz. 

IMG-20220619-WA0000.jpeg

IMG-20220619-WA0002.jpeg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Zojuist, Dollie zei:

Mooi die roze! Ik heb idd ook twee verschillende soorten munt staan nu, al weet ik niet waar ze naar smaken want heb stekjes van iemand anders gekregen en ik heb een hekel aan muntthee 😂

Dank je 😊 ik hou wel van rozen. Buiten snoeiwerk en soms lastige luizenplagen vind ik dat ze weinig onderhoud nodig hebben en ze bloeien zo vanaf de late lente tot aan de winter door. Geurig, fleurig en gewoon mooi. Ik heb heel veel roze rozen. Toevallig laatst ook een roze klimroos new dawn gekocht. Zo mooi! Ik hou gelukkig wel van verse muntthee met wat honing. Alleen als ik een pot in de supermarkt koop is het snel kaalgeplukt. Ze zeggen dat het een makkelijke plant is maar bij mij ging zo'n supermarkt muntplantje dood. Blijkt dat je hem eigenlijk direct in een pot moet doen. Ik vraag me af hoe ik aan zo'n bijzonder munt plantje kan komen. 

Link naar reactie

Ik wil volgend jaar wel een stukje van mijne halen, volgens mij heb ik een 'gewone' en een wat apartere, maar ik weet dus alleen niet wat ik heb 🤭 ze zijn nu nog wat klein daarvoor maar groeien al wel heel hard dus volgend jaar moet zeker lukken. En er is in Hoogezand ook een redelijk actieve ruilgroep op FB, misschien kan je daar een oproepje plaatsen?

Link naar reactie

Ja, werken in de tuin (en wandelen met de hond😀) ter compensatie van hoofdwerk, dat herken ik. Voor mijn werk moet ik veel hoofdwerk doen en dan is een middag in de tuin wel lekker, gewoon met je handen in de aarde.
Hoewel mijn rug helaas de laatste jaren wel meer opspeelt, helemaal na veel spitwerk. Dat kan mijn kantoorlijf niet zo goed meer aan.

Ik las trouwens dat je tegen slakken en ander ongedierte ook goed voor een stel loopeendjes zou kunnen kiezen...

Wij hebben vorig najaar de hele voortuin leeg laten halen. Het was helemaal verwilderd en het  was gewoon donker in huis er van. Ik vond het best lastig om al die planten er uit te laten halen (een paar zijn weer teruggezet in de nieuwe tuin) maar ben er nu toch blij mee. Ruim een maand geleden zijn alle nieuwe planten er in gezet en gelukkig is er sindsdien regelmatig regen gevallen, waardoor we nog niet hoefden te sproeien. Inmiddels is alles goed aangeslagen en ziet het er al heel mooi uit. Een aantal planten en struiken waar vogels en bijen/vlinders blij mee zijn en bv een Drents krentenboompje staan er in. En een siergrasje met de naam 'Little Bunny', leuk he?

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .